Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Hej alla. Åker om några dagar arn-lax-arn. Första gången i USA. Esta fixade jag redan förra året då jag skulle åkt då men blev aldrig av.
Behöver man skriva ut sin godkända esta ansökan? Som för övrigt står på svenska(?!)
Har uppdaterat min sas bokning med pass nr + adress till första hotellet (det som kallas API?), denna behöver väll inte stämma överenes med adressen jag skrev när jag ansökte om esta?
Något annat jag bör tänka på angående immigration etc på LAX?

Kan fylla i med att ha adressen på hotellet tillgänglig i handbagaget, eftersom du kommer få fylla i tullformulär på planet också.
Immigration är inte så farligt heller som man kanske tror heller, oftast är de väldigt trevliga, mest standardfrågor, iaf på EWR.

Vad är det för frågor på det formuläret? Ska detta tas med till passkontrollen?
Det är liknande, har du med dig mat, är du dömd för brott osv, samma som ESTA? blev lite osäker nu men liknande frågor. Kontanter frågar de om också.
Det är också frågor om adress till hotellet, passuppgifter osv., inget speciellt egentligen, brukar ta max 5 minuter att fylla i blanketten totalt.

Ja du kommer få visa den vid immigrationen, att du svarat nej på samtliga frågor är det enda de tittar på, enligt min erfarenhet. Sist kollade de knappt på min.

Om jag missat något kan andra säkert fylla i.

Okej. Så om jag har med mig lite dollar, säg $1.000 i cash så ska jag fylla i det där?
Tack för svaren

Vid incheckning ska de fråga om du har ESTA eller ej. Jag har mitt utskrivet för säkerhets skull (men ingen har titta på den någonsin), bland mina andra papper. Vid inresa till USA har gränspolisen ibland velat se min hotellbokning samt min hemresa, och då har jag haft dessa utskrivna och redo att visa upp. När hemresan varit på en annan bokning än utresan har checkin i Europa velat se min utskrivna bokning på hemresan.

Formuläret ser ut så här och delas ut ombord på planet:
form-6059b_13.png

Som besökare behöver du deklarera summor över 10000 USD.

Vid incheckning ska de fråga om du har ESTA eller ej. Jag har mitt utskrivet för säkerhets skull (men ingen har titta på den någonsin), bland mina andra papper. Vid inresa till USA har gränspolisen ibland velat se min hotellbokning samt min hemresa, och då har jag haft dessa utskrivna och redo att visa upp. När hemresan varit på en annan bokning än utresan har checkin i Europa velat se min utskrivna bokning på hemresan.

form-6059b_13.png

Tack för svar. Skriver ut det viktiga på papper och tar med i handbagaget.

form-6059b_13.png

De har väl slutat med de där formulären? Jag har åtm inte använt dem det senaste året när jag flugit in i USA. Har dock inte flugit in till EWR 2017 vad jag kan minnas

Edit: googlade nu och kom fram till om man flyger till en flygplats som har automater där passen kontrolleras (APC) så används inte formulären, utan man svarar på frågor i automaten istället. Det ska finnas APC på Newark. Automated Passport Control (APC) | U.S. Customs and Border Protection

Last edited:
Toppen