Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Nej, nytt ESTA = inte återbesök.

Däremot vet jag inte hur mycket skillnad det görs på detta numera. Jag tycker det verkar som att flera flygplatser har samma process oavsett om du varit där tidigare eller inte, men jag har inte tänkt så mycket på det så jag kanske har missat något.

Nej, nytt ESTA = inte återbesök.

Däremot vet jag inte hur mycket skillnad det görs på detta numera. Jag tycker det verkar som att flera flygplatser har samma process oavsett om du varit där tidigare eller inte, men jag har inte tänkt så mycket på det så jag kanske har missat något.

Stämmer med min uppfattning också. Senaste gångerna har samtliga som har ESTA blivit invisade i samma fålla. Däremot så har nytt pass alltid lett till att jag fått kryss på papperslappen och sedan fått gå in i fållan för "normal" koll. Däremot så blev nytt ESTA på gammalt pass så att säga godkänt direkt.

Stämmer med min uppfattning också. Senaste gångerna har samtliga som har ESTA blivit invisade i samma fålla. Däremot så har nytt pass alltid lett till att jag fått kryss på papperslappen och sedan fått gå in i fållan för "normal" koll. Däremot så blev nytt ESTA på gammalt pass så att säga godkänt direkt.

Sist jag resten till Boston så fick returning esta hänga med amerikanerna. Tyvärr var det bara min sambo som hade en gammal esta så hon gick igenom vid automaterna medan jag glatt fick vänta i långa kön.

oneworld har ju motsvarande på några flygplatser i USA däribland Los Angeles och Dallas och det verkar fungera bra. Dock är det min uppfattning att det enbart är anslutningstid som är avgörande inte resklass eller status. Express Connection har en egen kö till immigration (och säkerhetskontrollen) men har man otur hamnar bakom någon i passkön som är "krånglig" och då är det inte säkert att man plockas till en annan kö...

Underbart :(

Skall bli "intressant" att se om American har ändrat sina procedurer i exempelvis London i och med detta eller om de helt enkelt fortsätter på samma sätt som tidigare. I så fall är det en liten sak och de sköter den ganska ok. Risken är dock att det nu blir ännu mer frågor...
Flög American från Heathrow till Miami i tisdags, det var exakt samma procedur som i somras och som det varit i alla år. Dock är intervjun i T5 om man ansluter därifrån, innan man tar bussen till T3. Men det var det även i somras när jag flög till LAX med American, så inget nytt med de nya reglerna.

Reste in på nytt ESTA med gammalt pass på måndags. Gick utmärkt att ställa sig i kön för returning ESTA och använda automaterna på JFK. Fick en ring på papperslappen dock, oklart vad den innebar men resulterade inte i några extrakontroller.

Vid inresa på EWR så hamnar alla i samma kö oavsett vilken ESTA-status du har. Maskinerna var inte ens igång där. Har inte varit en enda gång jag har anlänt till EWR de senaste åren att jag fått möjlighet att gå någon annanstans än i vanliga kön även om maskinerna har varit igång. :(

Kom till MIA igår med SAS från CPH. Alla pax fick gå till maskinerna och genomgå processen. 99% (!) fick kryss på kvittot och fick gå manuellt. Ibland man varför dom har maskiner öht?

På EWR igår fanns det inga maskiner. Alla fick gå i samma kö. 1,5 timme tog det. Det var så mycket folk i immigrationskön att vi inte släpptes av planet när vi hade parkerat. Man vägrade helt enkelt att köra fram bryggan. Kaptenen sa själv att han aldrig hört talas om något liknande förr på EWR. Vi fick vänta i 10 minuter på planet och sedan 1,5 timme i kö.

Toppen