Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Det där låter ju som den typen av kontrollfrågor man fått i åratal när man åkt med ett amerikanskt bolag till USA... Alltså tar 2-5 min extra och är inget att bli stressad över - svarar man något sånär normalt lär det inte bli några problem!

Japp, den 27/10 med SAS från Oslo. Satt i loungen när det stod ”Go to gate” och det var ca 1h 45min innan avgång. Frågade personalen vad tusan som gällde och det var ”nya” regler så minst 60min innan var man tvungen att ha passerat passkontrollen och checkat in i gaten.

Väl där stod det uppställda några småbord och personal, en köfålla var uppsatt med band och man gick fram till en person som ställde frågorna = har du packat din väska själv etc. Därefter fick du en stämpel på boardingkortet och sedan till gatepersonalen som kollade om du fått stämpeln. Efter avklarad koll blev vi inslussade i gate. Allt tog tog max 5min extra. Lång väntan i gaten därefter.

Jag blev intervjuad i Olso men det var redan 2014, flög med United och en kvinna ställde frågorna i samband med att jag skulle visa upp boardingkortet, har Amerikanska bolag ställt frågor tidigare också? Jag vill minnas att United från Arlanda inte ställde frågor senare under 2014 dock...

Redan 1990 så blev jag intervjuad i kön när jag skulle checka in på Kastrup för resa till USA. Senaste USA resan till San Francisco, för ungefär 1,5 år sedan, så blev jag inte intervjuad. Och resorna där emellan har varit ibland intervju och ibland inte.

Jag reser till USA igen om drygt en vecka och jag räknar med intervju, särskilt efter det som hände i New York härom dagen.

Jag blev intervjuad i Olso men det var redan 2014, flög med United och en kvinna ställde frågorna i samband med att jag skulle visa upp boardingkortet, har Amerikanska bolag ställt frågor tidigare också? Jag vill minnas att United från Arlanda inte ställde frågor senare under 2014 dock...
Jag har definitivt blivit intervjuad på Arlanda vid flyg med både United och continental.. Både före och efter 2014.

Även på andra flygplatser runt om i Europa men då har det varit punkt insatser och inte på samtliga flyg tror jag.

Trängas med alla andra! Efter de har kollat biljetten så delade de dock upp oss i olika sektioner.

Underbart :(

Skall bli "intressant" att se om American har ändrat sina procedurer i exempelvis London i och med detta eller om de helt enkelt fortsätter på samma sätt som tidigare. I så fall är det en liten sak och de sköter den ganska ok. Risken är dock att det nu blir ännu mer frågor...

Amerikanska bolag har väl haft intervjuer i ganska många år. Jag har råkat ut för det med Delta i Amsterdam och American i London. På båda ställena så får man gå till separata "diskar" när man har kommit som transfer passagerare och klarar av det innan man går till loungen ;-)
Kanske något att ta efter för SAS?

Om man haft Esta flertalet gånger tidigare på äldre pass och nu återvänder med nytt pass (ej tidigare varit i USA) samt nytt Esta kan man då gå i kön för revisiting Esta?

Toppen