Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Jag vet inte om det kan ge varningsflaggor att man ansöker om ESTA och sedan inte reser så som man angett i ansökan. Det händer säkert rätt ofta, så det kan ju inte vara någon jättekonstig grej, men bli inte förvånad ifall du får några extra frågor när du reser dit första gången.

Och innan du frågar - nej, du behöver inte uppdatera dina uppgifter i ESTA. Det är helt meningslöst att göra det och de skriver själva att man inte behöver göra det.

• Gilla
Reactions: bnr
Kanada har INTE ESTA. Dit kan man som Svensk medborgare resa utan några som helst förberedelser, så länge man har ett giltigt pass för hela resan.

Så till vida man inte reser via USA även i direkt transit, då krävs ett ESTA.

Har Kanada sexmånaders regel för passets giltighet efter planerat hemresedatum?

Kanada har INTE ESTA. Dit kan man som Svensk medborgare resa utan några som helst förberedelser, så länge man har ett giltigt pass för hela resan.
Just precis.
Det är därför många människor från Sydamerika byter på flygplatser i Kanada eller i Mexico på väg till/från Asien för att slippa visumkrav (eller ESTA).

ESTA krävs då du måste gå igenom tullen och till din nya gate och då befinner du dig på amerikansk mark då du inte kan göra transfer airside.
Därav kravet på ESTA.

Har Kanada sexmånaders regel för passets giltighet efter planerat hemresedatum?

Nix. Det räcker med att passet är giltigt under vistelsen.

ESTA krävs då du måste gå igenom tullen och till din nya gate och då befinner du dig på amerikansk mark då du inte kan göra transfer airside.
Därav kravet på ESTA.

Om man flyger via USA och inte råkar flyga via en av (de få) flygplatser som har internationell transit.

Därav kravet på ESTA.
@bnr har ikke transit i Nordamerika, men flyver direkte Frankfurt-Montreal, så ESTA er ikke nødvendigt. I fald han havde skulle han rigtigt nok have ESTA/Visum/Travel Order afhængig af nationalitet og besøgets formål.

Jag ska ansöka om ESTA för min USA-resa i sommar.
Blir där 2 nätter på utresan (sedan vidare mot peru), stannar 3 nätter på hemresan (ankommer från Brasilien).

Låt säga att jag heter: Adam Bertil Hörnkvist där Adam är mitt förnamn och Bertil andranamn. Hur skriver jag detta i ansökan? Och hur skriver jag Ö ? i passet står det Ö, men bör jag skriva OE?

Jag ska ansöka om ESTA för min USA-resa i sommar.
Blir där 2 nätter på utresan (sedan vidare mot peru), stannar 3 nätter på hemresan (ankommer från Brasilien).

Låt säga att jag heter: Adam Bertil Hörnkvist där Adam är mitt förnamn och Bertil andranamn. Hur skriver jag detta i ansökan? Och hur skriver jag Ö ? i passet står det Ö, men bör jag skriva OE?
Vad gäller din första fråga skulle jag skriva bägge namnen i förnamn (given name) - då kan det aldrig orsaka problem. Möjligt att det skulle fungera även utan 'Bertil', men säkrast att inte utelämna något.

Vad gäller fråga 2 skall det skrivas OE, precis som det görs i automatläsningsraden längst ned i passet.

Toppen