Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Det där låter ju som ren bullshit! Om det är för hantering i händelse av divert, så borde man väl ha ryskt/kinesiskt visum när man flyger till Korea och Japan?! Det är ju ganska lång sträcka som man då riskerar att hamna i något av dessa länder om det skulle behövas...
Jo... Inte jättetydlig information någonstans heller. Allt tyder på att ESTA endas gäller för USA; men ändå visar SAS informationen i botten på min bokning. Tydligen det jag + andra fått som svar...
Skulle det vara fråga om APIS så skulle jag förstå svaret (amerikanskt luftrum); men för ESTA känns det helt irrelevant. Å andra sidan så bör man ha i åtanke att det är USA vi pratar om.

Ja, det må vara bullshit, men det är ju bra att det åtminstone är konsekvent bullshit när man frågar olika personer på olika kundtjänster, trots att det är ett par år mellan frågorna också :)

Det behöver ju inte vara USA som kräver det. Det kan vara lufthansa som har det som policy för att helt enkelt kunna hantera en divert enklare. De kan ju om du har ESTA routa ut dig via en annan amerikansk flygplats vid divert. Om du inte har ESTA måste du sitta kvar på planet alternativt häcka hos CBP tills de kan ta dig vidare utan att passera in i USA.

Jag har aldrig fått kravet när jag flugit Air Canada motsvarande rutt. Vilket ju talar för att det är en LH policy, snarare än CBP.

@Pho

• Vid en ej godkänd ESTA-ansökan behöver i stället en visumansökan göras.
Inför semesterresan | Resia - Resia.se | Resia - Resia.se

Utan någon nämnvärd källkritik så verkar det ändå som att det finns vettig information på sidan ovan.

Edit: Med "de" kanske du syftar på Kanada? I så fall, högst intressant fråga... Undrar hur en sådan situation hanteras.

Last edited:
@Pho

• Vid en ej godkänd ESTA-ansökan behöver i stället en visumansökan göras.
Inför semesterresan | Resia - Resia.se | Resia - Resia.se

Utan någon nämnvärd källkritik så verkar det ändå som att det finns vettig information på sidan ovan.

Edit: Med "de" kanske du syftar på Kanada? I så fall, högst intressant fråga... Undrar hur en sådan situation hanteras.
Jo, jag menade att om man nu skall flyga till Kanada med LH och inte är medborgare i ett land som omfattas av ESTA. Måste man då skaffa visum till USA för att få flyga till Kanada?! Det låter ju i så fall helt horribelt!

Var på Lufthansas sidor står det att ESTA krävs för resa till Kanada? Vad SAS skriver på sina sidor har jag betydligt mindre förtroende för - de flyger ju inte till Kanada och de är inte SAS som står för incheckningen på atlantflyget.

Att alla parter rekommenderar att du har ESTA är en helt annan sak, ringer du och frågar om en flygning till Thailand kanske de rekommenderar att du har visa till både Ryssland och Ukraina och alla andra länder på vägen - bara för att vara på säkra sidan...

APIS och SecureFlight är däremot en helt annan sak...

• Gilla
Reactions: bnr
Har åkt till Kanada med först lufthansa till Frankfurt och sedan Air Canada till Calgary. Behövde ingen ESTA och inget som krävde det vid incheckningen. Tror det måste vara någon standardgrej på SAS:s hemsida så säger det - tror jag såg det också och ignorerade det. Fyllde inte i något på "första natten"-raden och det hände inget då heller... Tror de behöver passinformationen (APIS) eftersom du som andra skrivit flyger över USA.

• Gilla
Reactions: bnr
Kanada har INTE ESTA. Dit kan man som Svensk medborgare resa utan några som helst förberedelser, så länge man har ett giltigt pass för hela resan.
Tack @agehall! Gissade på att du skulle ha ett sådant här bra svar. :)
Fixade ESTA ändå; skadar ej att ha eftersom jag ändå kommer åka till NYC någon gång snart.

Toppen