Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

OT svar:

Fråga sembl om svenska gränskontrollen har noggrann kontroll eller ej. ;)

För min del får jag problem varannan gång (känns det som) pga svenska gränspolisen har stämplat sitt EU stämpel på mitt Schengen visum där det står maskinläsbara informationen. Vilket leder till att det blir manuell inmatning av data istället (tar längre tid samt några frågor).
Dr. Miles senast i imorse så granskade tanten mig extra noga och bad mig ta av glasögonen på T2 på väg mot UK. Här i UK, welcome back sir.

Dr. Miles senast i imorse så granskade tanten mig extra noga och bad mig ta av glasögonen på T2 på väg mot UK. Här i UK, welcome back sir.

Och på väg in i Sverige som ju är det väsentliga om man vill skydda sina gränser?! Råder det alltid samma "noggrannhet" då?! Själv har jag släppts igenom med fel persons pass på T5. Så noga var de med att titta på fotot och passet den gången. :D

Absolut, och det har jag tagit upp i annan tråd. Lika dant på både utresa ur landet och när jag kommer hem.

Detta är offtopic så jag har skrivit om det tidigare i en annan tråd om vad jag har bokfört och noterat gällande svenska passpolisen.

På Dulles/IAD fick jag i fredags njuta av hela programmet,
1) lång kö närmare 2 timmar
2) frågvis cbp-kontrollant, vad skulle jag göra? Hur mycket pengar hade jag...
3) när jag skulle gå ut så blev det omdirigering till väskkontroll och utfrågning om pengar och vad jag skulle göra igen.

Tre timmar senare så lämnade jag flygplatsen.
Första gången som jag fått jackpott på alla kontroller.

3) när jag skulle gå ut så blev det omdirigering till väskkontroll och utfrågning om pengar och vad jag skulle göra igen.

mmm, älskar IAD.

Förra veckan på IAD så fastnade min doktor i över en timme när hon reste hem till IAD. Hon har ändå Amerikanskt pass och det var hur långsamt som helst.

Jag funderar på att nappa på Lufthansas fina erbjudande till Miami i november. Normalt bokar jag alltid flygbiljetterna till USA med mitt första namn i passet. Detta är dock ej mitt tilltalsnamn, och ej heller det namn jag har på mitt EB-kort. Det ställer tyvärr till en del problem då EB verkar hårt styrt på förnamnet på kortet. Ibland blir det därför problem att regga kortet på bokningen och problem att få in poäng o s v automatiskt.

Kan jag skriva mitt tilltalsnamn i biljettbokningen, även om det inte är samma som namnet på mitt ESTA, och sedan första namnet i passet (=samma som ESTA) i den passagerarinformation som man får bifoga i bokningen inför resan?

Jag funderar på att nappa på Lufthansas fina erbjudande till Miami i november. Normalt bokar jag alltid flygbiljetterna till USA med mitt första namn i passet. Detta är dock ej mitt tilltalsnamn, och ej heller det namn jag har på mitt EB-kort. Det ställer tyvärr till en del problem då EB verkar hårt styrt på förnamnet på kortet. Ibland blir det därför problem att regga kortet på bokningen och problem att få in poäng o s v automatiskt.

Kan jag skriva mitt tilltalsnamn i biljettbokningen, även om det inte är samma som namnet på mitt ESTA, och sedan första namnet i passet (=samma som ESTA) i den passagerarinformation som man får bifoga i bokningen inför resan?
Se post nr #52 i denna tråden, i din ESTA skriver du bara alla dina förnamn i passet i "rätt" ordning.

Jag har bokat precis som du tänker. FÖRNAMN1 i ESTA, FÖRNAMN2 i bokningen samt FÖRNAMN1 FÖRNAMN2 i Secure Flight. Inga som helst problem.

Toppen