Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Steve

Medlem
Mitt ESTA gick ut nyligen och jag har ansökt och fått beviljat ett nytt. Åker nästa vecka till New York, kan jag då i immigration på Newark välja automaterna eller måste jag ta manuella kön för att det är första inresan på mitt ESTA?
 

Maja

Medlem
@Steve Fanns inga automater på Newark att använda när jag anlände i mitten på februari. Även fast jag rest in på mitt ESTA tidigare hade jag inget annat väl än att ställa mig i kön.

Tror dock att om det hade funnits automater att du vid första inresan måste stå i den manuella kön, men jag kan inte svära på det. Någon som har bättre kunskap inom ämnet kan säkert upplysa dig hur det förhåller sig.
 

Steve

Medlem
@Steve Fanns inga automater på Newark att använda när jag anlände i mitten på februari. Även fast jag rest in på mitt ESTA tidigare hade jag inget annat väl än att ställa mig i kön.

Jag som nästan var säker på att jag använde automater där för ett år sedan men måste blandat ihop med Washington.
 

agehall

Medlem
Du kan använda maskinerna med nytt ESTA om du varit inne på samma pass tidigare med annan ESTA. Går dock inte på nytt pass.
Hmm, jasså? Är det något nytt? Jag är 110% säker på att de brukar säga "returning ESTA" är vad som krävs för att få använda automater...
 

gdaily

Medlem
Någon som har koll: Jag har såklart ESTA. Min fru som är Ukrainsk medborgare har ett Visa. Kan jag gå med henne genom border controll, eller måste jag gå i ESTA-kön? Hon pratar inte tillräckligt bra engelska för att enkelt klara sig igenom "tuffa frågor från sura vakter".
 

AABack2ARN

Medlem
Det fungerar definitivt att ta sig igenom maskinerna med ett pass som varit i USA tidigare men med ett nytt ESTA. I alla fall för min fru. Jag fick dock inte passera utan extra kontroll. Vi hade bägge nya ESTAn i pass som hade varit USA tidigare.

Någon som har koll: Jag har såklart ESTA. Min fru som är Ukrainsk medborgare har ett Visa. Kan jag gå med henne genom border controll, eller måste jag gå i ESTA-kön? Hon pratar inte tillräckligt bra engelska för att enkelt klara sig igenom "tuffa frågor från sura vakter".

Du kan absolut gå tillsammans med din fru i den vanliga kontrollen. Senaste besöket fick jag som sagt ett kryss över min inreselapp men min fru fick det inte. Hon fick vackert vänta i kön tillsammans med mig i den vanliga kön och det var inga problem.

Detta är du säkert redan medveten om men OM din fru får svåra frågor som hon inte kan besvara på egen hand bör du vara lite försiktig i ditt svarande. Det får inte verka som om du tar över dialogen från frun genom att svara åt henne eller lägga svaren i hennes mun. DET kan leda till en ännu surare gränsvakt... :(
 

nota bene

Medlem
Japp. Jag misstänker att de säger som de gör (de säger "returning esta", ja) för att slippa diskussion om skillnaden mellan nytt esta, nytt pass och kombinationer av dem.
Precis så är fallet. Om du frågar specifikt detta brukar de ge korrekt svar. Problemet är att det är ganska krångligt att förklara för en hord folk som inte är vana resenärer. Och bättre att några hamnar i långsamma kön än om det står en massa nya pass i maskinkön.
 
Toppen