Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Har inte läst igenom hela tråden så vet inte om denna infon redan finns, men, hittade följande site där man kan slå in sina passdetaljer och få historik på sina in och utresor i USA.

Anledningen till att jag hittade den var att jag vid min senaste inresa i Januari så kom jag för första gången in med ett B1/B2 visa istället för ESTA och fick till min förvåning en stämpel som indikerade att jag skulle få stanna i 12 månader, men när jag kollar på denna länk så är det 6 månader som gäller så inte säker på varför man stämplade 12 månader, jag har sökt och fått amerikansk körkort och det gäller normalt till det datum man fått stämplat vid inresan och detta körkort är nu utställt till Januari 2018.

I94 - Official Website

I mitt pass är mina namn "Adam Bertil Cesar David Eriksson" och det är David som är mitt tilltalsnamn.

När jag ansökte om ESTA:n innan min första USA-resa angav jag där enbart mitt tilltalsnamn. De enda namnen som fanns med i ESTA:n var alltså David Eriksson. Att få gå ombord på SAS-planet var inga bekymmer - och jag släpptes in i USA utan en enda fråga.

Nu har jag funderat på att boka ytterligare en resa till USA, men den här gången kikar jag lite på andra bolag på grund av SAS priser. Om jag till exempel bokar en resa med United, hur är själva bokningsförfarandet? SAS policy är ju att man bokar med tilltalsnamnet, men att man anger alla sina passuppgifter i ett senare skede (med samtliga namn).

Troligtvis kan man ju diskutera eventuella bekymmer med personalen innan man går ombord, men jag skulle uppskatta att få ta del av era erfarenheter. :)

EDIT: En annan fundering är: hur många EuroBonus-poäng tjänar man när man reser med ett annat Star Alliance-bolag?

I mitt pass är mina namn "Adam Bertil Cesar David Eriksson" och det är David som är mitt tilltalsnamn.

När jag ansökte om ESTA:n innan min första USA-resa angav jag där enbart mitt tilltalsnamn. De enda namnen som fanns med i ESTA:n var alltså David Eriksson. Att få gå ombord på SAS-planet var inga bekymmer - och jag släpptes in i USA utan en enda fråga.

Nu har jag funderat på att boka ytterligare en resa till USA, men den här gången kikar jag lite på andra bolag på grund av SAS priser. Om jag till exempel bokar en resa med United, hur är själva bokningsförfarandet? SAS policy är ju att man bokar med tilltalsnamnet, men att man anger alla sina passuppgifter i ett senare skede (med samtliga namn).

Troligtvis kan man ju diskutera eventuella bekymmer med personalen innan man går ombord, men jag skulle uppskatta att få ta del av era erfarenheter. :)

EDIT: En annan fundering är: hur många EuroBonus-poäng tjänar man när man reser med ett annat Star Alliance-bolag?
Jag har alltid rest med tilltalsnamn på biljetten med följande bolag till USA utan problem (har liknande som du i passet, dvs mitt tilltalsnamn är inte först i passet): SAS, British Airways, American Airlines, KLM, Air France, Delta Airlines, United Airlines, Lufthansa.

Jag fick 7 000 EB-poäng för en tur- o returresa London-New York men United i ekonomiklass (T).

...och enbart mitt tilltalsnamn stod på biljetten.

Edit: Men för München-Tokyo tur- o retur med ANA i ekonomi (Y) fick jag bara 3 000 EB-poäng så det kan nog variera väldigt mkt beroende på bokningsklass och flygbolag. Det finns säkert experter här på forumet som kan reda ut detta...

Last edited:
Är det någon som har fått SSSS efter att de besökt Turkiet?
Jag har just nu bokat en resa med mellanlandning en natt på ett hotell vid Istanbul Atatürk, funderar på om jag ska ta en mycket sämre rutt men undvika Turkiet då jag reser mycket till USA så skulle SSSS sabotera resorna framöver.

Är det någon som har fått SSSS efter att de besökt Turkiet?
Jag har just nu bokat en resa med mellanlandning en natt på ett hotell vid Istanbul Atatürk, funderar på om jag ska ta en mycket sämre rutt men undvika Turkiet då jag reser mycket till USA så skulle SSSS sabotera resorna framöver.

Jag besökte Turkiet i juni 2016 och åkte till USA i September 2016 - fick inte någon SSSS. Min vän fick dock SSSS och hans senaste utomeuropeiska resa innan dess var 2 år bak i tiden. Jag tror det är slumpmässigt. Jag har fått SSSS kanske 1/8 av gångerna jag rest till/inom USA. Har också, inrikes, fått någon sorts TSA pre-clear 1 gång som gjorde att jag inte behövde ta av mig skorna eller gå igenom kroppsscanner, utan bara vanlig metalldetektor. Ingen aning varför :)

Fick SSSS i somras och har inte satt min fot i Turkiet eller någon annanstans. Sista inresan innan sommarens resa var också till USA. Så ingen logik alls.

Toppen