Senaste nytt

USA bokningar ballat ur fullständigt?

Boka ny ToR och vaska ”hemresan”.
Ja, kanske t.o.m. får pengarna tillbaka men det är stor fördel att boka Tor från Sverige. Är väldigt stor prisskillnad framförallt kan man hitta mänskligt (nåja) prissatta premiumplatser men funderar på att boka av nuvarande till Sverige och försöka hitta en enkel award. Får dock ångest om jag inte lyckas utnyttja MC premium ordentligt…

Off topic men jävlar (och som ältats men går verkligen upp för mig nu) vad det är dåligt med vettiga alternativ till/från ARN till/från USA med SAS när ORD försvunnit. Spelar ju knappt någon roll vart man ska, alltid minst 15+ timmar i bästa fall. Måste man dessutom som i detta fall ha ordentlig marginal för att man bokar separat connection så blir det absurt. Det måste finnas utrymme för egen linje till Atlanta, Minneapolis eller nåt. Måtte det bli ordentligt samarbete så att det inte blir någon jättenackdel att åka i Delta, AF/KLM eller övrig Skyteam-metall.

Off topic men jävlar (och som ältats men går verkligen upp för mig nu) vad det är dåligt med vettiga alternativ till/från ARN till/från USA med SAS när ORD försvunnit. Spelar ju knappt någon roll vart man ska, alltid minst 15+ timmar i bästa fall. Måste man dessutom som i detta fall ha ordentlig marginal för att man bokar separat connection så blir det absurt. Det måste finnas utrymme för egen linje till Atlanta, Minneapolis eller nåt. Måtte det bli ordentligt samarbete så att det inte blir någon jättenackdel att åka i Delta, AF/KLM eller övrig Skyteam-metall.
Att de skulle öppna två linjer till Atlanta med SAS är otänkbart i dagsläget, kommer aldrig bära sig som det är i dagsläget. Så stora är inte vi skandinaver på resande till USA med vidare connection varje dag.

Att de skulle öppna två linjer till Atlanta med SAS är otänkbart i dagsläget, kommer aldrig bära sig som det är i dagsläget. Så stora är inte vi skandinaver på resande till USA med vidare connection varje dag.

Sant. Men att få till one stop connections till stora delar av Nordamerika från Stockholm och Oslo med rimlig tidtabell och prissättning är inte att vara kravstor. SAS borde prioritera att asap flytta från Newark till JRK från samtliga skandinaviska destinationer. Nuläget är värdelöst och skapar en stor risk för SAS relevans.

Sant. Men att få till one stop connections till stora delar av Nordamerika från Stockholm och Oslo med rimlig tidtabell och prissättning är inte att vara kravstor. SAS borde prioritera att asap flytta från Newark till JRK från samtliga skandinaviska destinationer. Nuläget är värdelöst och skapar en stor risk för SAS relevans.
Nej, jag tycker inte det heller. Som det är nu lämnar de fullständig walkover. Placera hellre samtliga A321 (istället för A330/350) i Oslo och Stockholm för att öka/sprida frekvenserna och kanske komplettera med Boston. Eller införskaffa A321 XLR för att nå ATL/MSP (eller fler LR om det räcker) från ARN/OSL och mindre hubbar från CPH tex Detroit. Tycker ”A321 satsningen” känns väldigt fantasilös och halvhjärtad, borde kunna göra något mer med dem.
Alternativt får man hoppas att vara del av JV kompenserar och att det verkligen inte spelar roll gällande pris, förmåner, bemötande, poäng etc vilken logga det är på flyget.

När SAS kommer med fullt i Scaryteam och JV så blir det förutom SAS-flighterna via Kastrup one-stop till:

Via London:
Minneapolis, Boston, Miami, New York, Atlanta, Tampa, Los Angeles, Salt Lake City, Seattle, Detroit, San Francisco, Orlando, Las Vegas, Washington.

Via Amsterdam:
Portland, Salt Lake City, Atlanta, Los Angeles, San Francisco, Houston, Detroit, Minneapolis, Orlando, Austin, Chicago. Washington, New York

Via Paris:
Salt Lake City, Houston, Los Angeles, San Francisco, Seattle, Detroit, Minneapolis, New York, Atlanta, Chicago, Seattle, Miami, Washington

Jag gjorde bara en snabb koll så jag har säkert missat några destinationer i US som man kommer till med bara ett byte från Stockholm eller Oslo.

Ett beteende som tyvärr går igen i SAS affär är att man urholkar befintliga affärer och positioner där man varit marknadsledare under lång tid - ofta långsamt och plågsamt tills det inte längre finns relevans eller underlag och rutterna blir olönsamma och får läggas ner.

Jag är rädd att man tappar basen av affärsresenärer (och trogna turister) som ska västerut från stora delar av Sverige och Norge. Alla de som gärna reser SAS på det långa benet och vill ansluta med en lokal partner.

Utan att ha siffror på det skulle jag gissa att runt 30 procent av trafiken till EWR är transfer. Det är nog make it or break it för en lönsam helårsrutt från Stockholm/Oslo.

Nej, jag tycker inte det heller. Som det är nu lämnar de fullständig walkover. Placera hellre samtliga A321 (istället för A330/350) i Oslo och Stockholm för att öka/sprida frekvenserna och kanske komplettera med Boston. Eller införskaffa A321 XLR för att nå ATL/MSP (eller fler LR om det räcker) från ARN/OSL och mindre hubbar från CPH tex Detroit. Tycker ”A321 satsningen” känns väldigt fantasilös och halvhjärtad, borde kunna göra något mer med dem.
Alternativt får man hoppas att vara del av JV kompenserar och att det verkligen inte spelar roll gällande pris, förmåner, bemötande, poäng etc vilken logga det är på flyget.

Jeg tror ikke man har mulighet til å gjøre noe særlig flåteinvesteringer (med mindre de allerede er inngått) under Chapter 11. Men at SAS kjøper flere A321(x)LR på sikt virker svært sannsynlig.

Når det gjelder OSL og ARN er det vel to muligheter, enten A321(x)LR med SAS eller at Delta flyr dem under JV. JFK og MSP eller ATL er vel de aktuelle destinasjoner.

På OSL er det en del fisk å hente så det taler for en widebody med Delta.

Ett beteende som tyvärr går igen i SAS affär är att man urholkar befintliga affärer och positioner där man varit marknadsledare under lång tid - ofta långsamt och plågsamt tills det inte längre finns relevans eller underlag och rutterna blir olönsamma och får läggas ner.

Jag är rädd att man tappar basen av affärsresenärer (och trogna turister) som ska västerut från stora delar av Sverige och Norge. Alla de som gärna reser SAS på det långa benet och vill ansluta med en lokal partner.

Utan att ha siffror på det skulle jag gissa att runt 30 procent av trafiken till EWR är transfer. Det är nog make it or break it för en lönsam helårsrutt från Stockholm/Oslo.

Det är väl sagt att man kommer flytta över trafik till JFK så småningom för att vara med sina Skyteamkompisar.

Däremot håller jag inte med dig i att man urholkar sina positioner som marknadsledande.

Man tror sig ha varit marknadsledande och betett sig som om man alltid varit förstahandsvalet för resenärer och har monopolsituation. Det har sakta ljusnat för SAS att de inte är det, men de har varit bakbundna av sina ägare som fortsatt levt kvar i någon form av tid där det ska finnas direktlinjer från alla skandinaviska huvudstäder oavsett vad marknaden vill ha för att man tycker det är nice.

Nu är äntligen SAS friare att kunna göra vad marknaden vill, optimera sin drift och hitta nya partners att arbeta med och det gör att läget är betydligt ljusare än på länge. Hade direktlinjer varit otroligt efterfrågade från Oslo och ARN hade de funnits kvar, ingen lägger ner något de tjänar pengar på.

Vidare tror jag i ärlighetens namn ingen bryr sig nämnvärt om var bytena sker. Ska du åka från Umeå till typ Salt Lake City får du ändå byta två gånger. Och de allra flesta med (undantag för oss som sitter här på forumet) sätter större vikt på pris, tidtabell och service än vad som står på stjärtfenan.

UME-ARN-EWR-Salt Lake eller UME-ARN-AMS-Salt lake. Same same.

UME-ARN-EWR-Salt Lake eller UME-ARN-AMS-Salt lake. Same same.
Nja, i just det exemplet så byter man nog hellre innan man kommer till US om man inte vill till New York först :cool:

Det du säger är helt rätt Det är same same var man byter för den största majoriteten, det som är viktigast är priset och tiderna, servicen är nog tyvärr satt lite på undantag dock om priset är nog lågt.

• Gilla
Reactions: ekf
Toppen