Senaste nytt

USA bokningar ballat ur fullständigt?

Som en liten uppdatering på ursprungliga problemet så blev det ombokning till IAD och egen biljett dit från Denver för ett par tusenlappar. Fick tillbaka 400 för Unitedflygningen.
Annars oroande tecken från Deltaupplägget på resan tillbaka. Har blivit flyttad från en 15:30 flight till 20:15 från LAX. Detta på en resa som innan var på 19h. Resan finns fortfarande kvar som alternativ både hos SAS och Delta. Är väl antagligen inställd men än så länge finns den kvar till lägstapris på Deltas hemsida. Är den inte det så är jag rädd att SAS återigen har lägsta prio hos sin amerikanska partner. Såklart vilda spekulationer och de är ju inte med i nåt JV eller Sky Team än men är tröttsamt detta.
Fö är/var 19h kortaste alternativet aktuell dag i maj om man vill flyga SAS till Denver apropå ta sig till USA för tillfället.

Nu vet inte jag hur långt bort din flygning är men cirka tre månader innan avgång brukar det rassla till med ändringar.

Prata med Delta, deras it-system är inte bra. Om flyget fortfarande säljs kan det vara så att det flygnummer du hade till flyget blivit inställt eller flyttat, och att det fortfarande ska flygas på tiden men med ett annat flygnummer. Sånt händer lite väl ofta.

Delta har en utmärkt chatttjänst via imessage du kan använda.

Nu vet inte jag hur långt bort din flygning är men cirka tre månader innan avgång brukar det rassla till med ändringar.

Prata med Delta, deras it-system är inte bra. Om flyget fortfarande säljs kan det vara så att det flygnummer du hade till flyget blivit inställt eller flyttat, och att det fortfarande ska flygas på tiden men med ett annat flygnummer. Sånt händer lite väl ofta.

Delta har en utmärkt chatttjänst via imessage du kan använda.
Ah ok! Tack, kollade nu igen i morse och flyget ligger fortfarande uppe. Känns också som en konstig flight att ställa in tre månader innan. SAS hade ivf inget att tillföra. Åker mitten maj.

Ah ok! Tack, kollade nu igen i morse och flyget ligger fortfarande uppe. Känns också som en konstig flight att ställa in tre månader innan. SAS hade ivf inget att tillföra. Åker mitten maj.

Om det är mitten av maj så är det ju ganska nästan exakt tre månader ut och det är nu de justerar flygtiderna.

Prata med Delta så tror jag detta kommer lösa sig. Jag har haft liknande situationer och det löser sig. Sist så flyttade de ett flyg typ en timme för mig vilket fortplantade sig i hela kedjan av flyg och gjorde att jag skulle bli ett dygn sen. Istället för att flytta mig till flyget som hade blivit schemalagt tio minuter tidigare än min ursprungliga avgångstid.

Anledningen var att det sena flyget hade samma flygnummer som jag bokat, medan det nya flyget hade annat nummer. Där hade inte deras system hängt med riktigt.

Om det är mitten av maj så är det ju ganska nästan exakt tre månader ut och det är nu de justerar flygtiderna.

Prata med Delta så tror jag detta kommer lösa sig. Jag har haft liknande situationer och det löser sig. Sist så flyttade de ett flyg typ en timme för mig vilket fortplantade sig i hela kedjan av flyg och gjorde att jag skulle bli ett dygn sen. Istället för att flytta mig till flyget som hade blivit schemalagt tio minuter tidigare än min ursprungliga avgångstid.

Anledningen var att det sena flyget hade samma flygnummer som jag bokat, medan det nya flyget hade annat nummer. Där hade inte deras system hängt med riktigt.
Bra tips att kontakta dem via Messenger, gick väldigt snabbt. Tyvärr hänvisade de tillbaka till SAS (IATA Airways som hon skrev och gav numret, blir nog bra detta när allt satt sig :)) eftersom det var bokat via dem. Hon bekräftade dock att flighten ifråga existerar utan konstigheter. Pratat med tre stycken på SAS men har brutits förutom en gång men lät inte lovande. Den som jag kunde avsluta samtalet med sa att de inte ville boka om till "cancellerad flight". Försökte förklara att Delta bekräftat att flighten är aktiv och är synlig på bådas hemsidor (även synlig för henne vad hon sa) men hopplöst.
Funderar på att boka om själv till annat datum som inte kostar och sedan tillbaka igen men samtidigt är jag trött på att det är sådan förbannad flathet och risk att det blir dyrare när jag ska boka tillbaka. Hur svårt skall det vara att kanske själva försöka kontakta Delta? Någon slängde ur sig att det kan vara för kort mellan flygen (dryga 2h), må så vara och är väl inte helt orimligt men nu råkar ju hela routingen ligga kvar på hemsidan (och även synligt för dem om jag förstod henne rätt) och det var uppenbart att det bara var något hon hävde ur dig utan att egentligen ha en aning. Delta nämnde ju dessutom inget sådant. Diamond är inte mycket värt ibland... förväntar mig inte på något sätt röd matta och förstår att de är sjukt begränsade i vad de kan/får göra men attityden och att häva ur sig chansningar gör mig vansinnig. Ge ett ordentligt svar eller ta reda på det!
Vet ifan, funderar på att boka av helt och ta något annat. Eventuella 7h väntan utan lounge efter ARN-CPH-LAX och landa vid midnatt känns inte glödhett. Jobbiga är att tillbakaresan är i C till överraskande bra pris så.

Skam den som ger sig! Efter ytterligara samtal till Delta där de bestämt hänvisade till SAS men att de inte såg några hinder att lägga tillbaka den på 15:30 så ringde jag sen surt samtal till SAS i US där jag vägrade acceptera hennes "the flight has been cancelled, we don't know why" och sa åt henne att boka en ny resa samma datum så... "I can see it". Efter ytterligare 30s kunde hon mycket riktigt ändra på min befintliga. Är detta vanligt förekommande som nämnts så har vi några härliga månader framför oss och många stackars kunder som kommer att åka på mardrömsresor... funderar på att skicka ett mail till kundservice om alla turer fram och tillbaka.

Last edited:
Är det inte dessutom så att Delta i likhet med de andra amerikanska bolagen inte bara ändrar tidtabellen cirka 3 månader innan avresa utan dessutom ändrar flygnummer (utan att ändra avresetid). United och American verkar i alla fall syssla med detta på många av sina inrikeslinjer. Absolut inte alla, då exempelvis American har använta vissa av numrena till och från Hawaii under en längre tid. Men AA1203 är DFW-PHX fram till 14FEB och därefter DCA-MIA. Känns väldigt slumpartat och kan tänka mig att partnerbolag har svårt att hänga med i svängarna...

funderar på att skicka ett mail till kundservice om alla turer fram och tillbaka.
För det första så finns det ingen mail dit. För det andra, vad skulle du få ut av det? Kan nästan garantera att svaret skulle vara i stil med "Tackar för dina synpunkter, jag vidarebe till rätt avdelning", sen trycker de delete på mailet utan att skicka vidare.

För det första så finns det ingen mail dit. För det andra, vad skulle du få ut av det? Kan nästan garantera att svaret skulle vara i stil med "Tackar för dina synpunkter, jag vidarebe till rätt avdelning", sen trycker de delete på mailet utan att skicka vidare.
För att det är det enda man kan göra men klart som fan jag förstår att det inte kommer att förändra något pga vad jag skickar. Men att ingen aldrig hör av sig kommer inte heller förändra något. De har brustit på alla sätt och om de då inte kan ta saklig kritik och upplysning om att allt inte alltid är som det verkar so be it men då har jag ivf gjort vad jag kan... antalet goddag yskaft svar och suck jag hört senaste veckan är sanslöst.
Kommer troligtvis aldrig bli att jag gör något men eftersom du tycks hakat upp dig på hur detta skall gå till så skickar jag till diamondsupporten.

Kommer troligtvis aldrig bli att jag gör något men eftersom du tycks hakat upp dig på hur detta skall gå till så skickar jag till diamondsupporten.
Du får säkert ett svar om att Diamond supporten inte hantera sådana ärenden... Senaste gångerna jag mailade dom ville de bara hantera eurobonus ärenden så jag gav upp.

Är det inte dessutom så att Delta i likhet med de andra amerikanska bolagen inte bara ändrar tidtabellen cirka 3 månader innan avresa utan dessutom ändrar flygnummer (utan att ändra avresetid). United och American verkar i alla fall syssla med detta på många av sina inrikeslinjer. Absolut inte alla, då exempelvis American har använta vissa av numrena till och från Hawaii under en längre tid. Men AA1203 är DFW-PHX fram till 14FEB och därefter DCA-MIA. Känns väldigt slumpartat och kan tänka mig att partnerbolag har svårt att hänga med i svängarna...

Jo, det var det jag var inne på innan. Alla de amerikanska bolagen (och många andra typ AeroMexico) fixar runt i sina avgångar tre månader innan och det är lika irriterande varje gång när man bokat något bra.

Dock brukar det inte vara några större problem att ändra utan i det här fallet är det SAS som inte verkar veta hur de funkar.

Toppen