Senaste nytt

USA bokningar ballat ur fullständigt?

ARN01

Medlem
Förutsätter nästan att det är något tillfälligt men försöker boka om en GO Pro, alltså ombokningsbart från USA (Denver) till i sommar och när jag ringer (går inte göra något online) så får jag helt orimliga förslag. Eller rättare ett orimligt för de får endast med United till Washington och sen vidare för 12000:- (Eco) som inte finns på hemsidan. Enligt hemsidan finns det mycket annat till vanliga priser. Är det så här uselt övergången skall ske eller kan det vara något tillfälligt???

Edit: ringt ett par olika och långt ifrån stjärnor eller kreativa men de har alla gett exakt samma info.

Förutsätter nästan att det är något tillfälligt men försöker boka om en GO Pro, alltså ombokningsbart från USA (Denver) till i sommar och när jag ringer (går inte göra något online) så får jag helt orimliga förslag. Eller rättare ett orimligt för de får endast med United till Washington och sen vidare för 12000:- (Eco) som inte finns på hemsidan. Enligt hemsidan finns det mycket annat till vanliga priser. Är det så här uselt övergången skall ske eller kan det vara något tillfälligt???

Edit: ringt ett par olika och långt ifrån stjärnor eller kreativa men de har alla gett exakt samma info.

Ja, när du ska ha ombokningsbar hamnar du i de dyraste prisklasserna på United vilket driver upp priserna rejält.

12000 tor för flexibel biljett låter dock som ett okej pris. Kollar du med andra bolag hamnar du nog i samma härad.

Du kan troligen komma ner i pris om du bokar två separata resor.

Men har redan gjort resan hit så är bara ena hållet men fungerar det alltså så att ”United styr”? Trodde i min enfald att det var SAS jag köpt biljetten av och att man därmed fick ”deras” priser samt deras alternativ. Jag har tidigare bokat om fullt flexibla till rimliga priser. Vet iof inte om det var just det här fallet men tycker det har varit en del fram och tillbaka tidigare tillfällen och aldrig varit närheten av detta.

Men har redan gjort resan hit så är bara ena hållet men fungerar det alltså så att ”United styr”? Trodde i min enfald att det var SAS jag köpt biljetten av och att man därmed fick ”deras” priser samt deras alternativ. Jag har tidigare bokat om fullt flexibla till rimliga priser. Vet iof inte om det var just det här fallet men tycker det har varit en del fram och tillbaka tidigare tillfällen och aldrig varit närheten av detta.

Alltså flygbolagen sätter sina egna priser och regler kring vad det ska kosta att flyga på ett visst sätt, styrt av vissa regler och överenskommelser, sen kan ett säljande flygbolag sätta ihop en resa enligt de regler som finns.

United har varit svåra att ha och göra med och tidvis har de inte sålt SAS förbindelser alls utan bara LH-gruppens. Inte ens om man försöker tvinga fram ett SAS byte har det gått. SAS har också haft sina problem med Uniteds system. Tidvis har det som du säger fungerat men på sistone har det varit uselt.

United har dessutom i system att om man bokar långt fram i tiden där det är osäkert med tidtabellen så finns det bara fullflex vilket är skitdyrt.

Med allt detta sagt kan ju en jämförelse med andra flygbolag vara på sin plats här för att se om de ligger i samma härad som SAS för det kan ju vara så att något driver upp priserna på just datumet du vill åka.

Det har ju trasslat mellan UA och SK längre tid. När Atlanta linjen annonserade för några veckor sedan togs alla priser med United segment bort. Om man bokar en ny biljett idag säljs inga anslutningar med United (undantagen codeshare med SK flightnummer). Nedan routing regler för en biljett köpt idag i billigaste ekonomi ARN-DEN från SAS:

Results from https://www.ExpertFlyer.com
Kod:
Fare Routing Search:
Departing ARN on 24/02/05 for DEN
Fare basis code LLSE6ES
Flying SK
Routing via North Atlantic

V FARE BASIS     BK    FARE   TRAVEL-TICKET AP  MINMAX  RTG
  1   LLSE6ES        L R   246.00     ----      -/ /  - AT01
PASSENGER TYPE-ADT                 AUTO PRICE-YES              
FROM-STO TO-DEN    CXR-SK    TVL-05FEB24  RULE-SKS3 IPRA/1
FARE BASIS-LLSE6ES           SPECIAL FARE  DIS-E   VENDOR-ATP
FARE TYPE-XEX      RT-REGULAR EXCURSION
SEK     2558  CONS  E13NOV23 D-INFINITY   FC-LLSE6ES  FN-     
SYSTEM DATES - CREATED 13NOV23/2215  EXPIRES INFINITY

**** CONSTRUCTED ROUTING STO-DEN/SK      EF-13NOV23 DIS-INDEF
**PUBLISHED  ARN-CHI   TARG/1    PUBLISHED ROUTING 0786
**ADDON DST      DEN   TARG/1    PUBLISHED ROUTING 0786

/VIA THE ATLANTIC/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
 1. STO-OSL/GOT/CPH-YTO/NYC/EWR/BOS-SK/DL/AS/AC-WAS/SFO/NYC/
    LAX/EWR/CHI/ATL-SK/DL/AS-DEN
 2. STO-SK-OSL/CPH-YTO/NYC/EWR/BOS-SK/DL/AS/AC-WAS/SFO/NYC/
    LAX/EWR/CHI/ATL-SK/DL/AS-DEN
 3. STO-YTO/NYC/EWR/BOS-SK/DL/AS/AC-WAS/SFO/NYC/LAX/EWR/CHI/
    ATL-SK/DL/AS-DEN
 4. STO-OSL/GOT/CPH-YTO/WAS-SK/DL/AS/AC-NYC/EWR/CHI/ATL-SK/DL/
    AS-DEN
 5. STO-SK-OSL/CPH-YTO/WAS-SK/DL/AS/AC-NYC/EWR/CHI/ATL-SK/DL/
    AS-DEN
 6. STO-YTO/WAS-SK/DL/AS/AC-NYC/EWR/CHI/ATL-SK/DL/AS-DEN
 7. STO-OSL/GOT/CPH-YTO/CHI/ATL-SK/DL/AS/AC-WAS/SFO/NYC/LAX/
    EWR-SK/DL/AS-DEN
 8. STO-SK-OSL/CPH-YTO/CHI/ATL-SK/DL/AS/AC-WAS/SFO/NYC/LAX/
    EWR-SK/DL/AS-DEN
 9. STO-YTO/CHI/ATL-SK/DL/AS/AC-WAS/SFO/NYC/LAX/EWR-SK/DL/AS-
    DEN
.

Om du vill boka om biljetten, måste den skrivas om. Det går men eftersom priser med UA saknas tvingas du till en fullpris biljett. Nedan giltiga priser för avgång i december, retur i juni med biljettering idag.

Oklart om du kan boka om till ett pris utan United flyg, det kan bara SAS svara på.

Results from https://www.ExpertFlyer.com
Kod:
Fare Information Search:

Departing ARN on 23/12/04 for DEN
Returning on 24/06/12
Ticketing on 24/02/02
Flying SK 
Purchasing at STO
Viewing in currency SEK
Searching in Economy cabin
Validated Results

Fare Basis  Airline  Booking  Trip Type   Fare           Cabin  Effective  Expiration  Min/Max  Advanced
                     Class                                      Date       Date        Stay     Purchase Req
ELSE0EF     SK       E        Round-Trip  20758 (SEK)    E      24/11/01   24/12/16

Kollade nu med ita-matrix och expertflyer men hittar inga SK codeshare till/från Denver i sommartidtabellen överhuvudtaget, så absolut inga på United metal. Boka om till avgång innan sommartidtabellen börjar och hoppas på inställd flight?

Edit: alternativt be om att få boka om till open-jaw och avgå med SAS flight från någon USA hubb. Lösa biljett dit separat.

Tack för input, funderat på att fråga om möjligheten att byta till open och ta mig själv till IAD, ORD eller vad som. Det enda de får upp är IAD alternativet för 12000:- så inget alternativ med Delta eller liknande.
Den skall ju dock vara avbokningsbar. De kunde inte svara på hur mycket jag skulle få tillbaka men finns det nån fallgrop här med??? Utresan är alltså redan gjord…. Går det verkligen då?

Tack för input, funderat på att fråga om möjligheten att byta till open och ta mig själv till IAD, ORD eller vad som. Det enda de får upp är IAD alternativet för 12000:- så inget alternativ med Delta eller liknande.
Den skall ju dock vara avbokningsbar. De kunde inte svara på hur mycket jag skulle få tillbaka men finns det nån fallgrop här med??? Utresan är alltså redan gjord…. Går det verkligen då?
Be de läsa/skicka biljettreglerna för just din biljett. Det går såklart, men tänkbar att utresan då måste prissättas som enkel och att du bara får lite skatter tillbaka.

När jag kollade på matrix för flighter i juni så fanns endast Delta med byte av flygplats som val, så kolla upp några ruter och be dem bygga upp istället för lat leta.

Tack, ska rota lite. Finns ett sista alternativ men som jag helst inte vill viket innebär att jag gör en blixtvisit och åker som nu planerat.
Tycker de ibland får oförtjänt kritik men supporten var fullständigt förlamade när jag pratade med. Gick ärligt inte att få ett vettigt ord ur dem. De tyckte inte att det var konstigt att det endast dök upp ett alternativ till idiotpris med United som dessutom inte fanns på hemsidan. "Hemsidan kan ligga efter ibland". Inte an aning om att United försvunnit och att det numera är Delta och andra. Man kan ju också undra hur det kommuniceras internt eller snarare inte kommuniceras. Måste ju vara massor av liknande biljetter där ute som det närmaste året kan ringas förändringar på.

Last edited:
Boka ny ToR och vaska ”hemresan”.

Toppen