Senaste nytt

US Airways tillbaka med sin 100% bonus kampanj!

Tack för alla jättebra tipps på detta forum - mycket bra initiativ av er som startade upp det hela!

Jag har några frågor relaterade till US Airways 100% kampanjen och hoppas ni veteraner kan ge mig svar:

1. På US Airways webbsida finns det en tabell "Partner airline award travel". Av denna tabell framgår det inte om det antal mileage (x1,000) som anges avser enkel eller ToR flight, tex anges det Europa-Hawaii 60 economy, 100 business och 125 first class. Kan någon ge mig ett svar!

2. Hur söker jag lämpligast efter award tickets både får US Airways och de övriga Staralliance partner flygbolagen? Jag har ingen erfarenhet av detta, men jag har sett att några av er starkt rekommenderar ANA tool. Är det toolet jag bör använda mig av? Finns det annars andra bra kostnadsfria tools? När man har blivit mer erfaren att använda dessa tools finns det då något bättre betaltool som ni rekommenderar och vad kostar de i så fall?

3. Om vi är fler än en person (familj) som skall boka en award flight och resa tillsammmans och vi alla har signat upp oss i US Airways Dividend Miles hur ser man då bäst till så att vi alla får samma flighter? Kan man tex i ett första steg göra alla reserveringarna i faderns namn och sedan splitta upp det hela så att miles belastar var och ens konto (ev får man då flera istället för ett reserveringsnummer)?

4. Hur mycket tillkommer i extra avgifter vid bokning av award tickets: ticket fee, reservation fee, fuel surcharge, airport taxes, etc.?

Kan försöka mig på att svara på några av dina frågor.

1. Antalet miles som står i tabellen är per person och tor. Så du behöver till exempel 100 000 miles för att ta dig själv från Sverige till Hawaii och tillbaka.

2. Vad jag vet så finns det tre flygbolag som man kan söka bonusresor på samtliga bolag hos Star Alliance. Den första är ANA som du redan vet om. Där måste du bli medlem i deras bonusprogram innan du kan börja söka efter tillgängliga platser. Sedan finns aeroplan.com. Där kan du enkelt gå in på sidan utan att logga in och söka efter bonusresor. Sist finns även continental.com, men denna sidan har jag ingen erfarenhet av alls, tror man måste vara medlem för att kunna söka. Det finns även några sidor som kostar pengar och dessa har jag ingen erfarenhet av.
Själv föredrar jag ANA men det är nog för att det var den jag använde mig av först och kan bäst.

3. Har inge koll på detta. det får någon annan svara på.

4. Hur mycket skatter som tillkommer beror helt på vart du flyger och vilka flygplatser du mellanlandar eller har stopover på. För mina bokningar brukar det handla om $150 - $300 (inklusive bokningsavgift på $40) men då har jag bokat komplexa resor med många flighter. Om du till exempel har en stopover på över 24h eller startar din resa i London och nästa flyg från London är över 6000 miles samt att du reser i en premium kabin tillkommer en air passanger duty på £170. En avgift du inte behöver betala om du bara gör en transfer i London

1. På US Airways webbsida finns det en tabell "Partner airline award travel". Av denna tabell framgår det inte om det antal mileage (x1,000) som anges avser enkel eller ToR flight, tex anges det Europa-Hawaii 60 economy, 100 business och 125 first class. Kan någon ge mig ett svar!

60 i Economy betyder 60.000 miles för T/R i Economy class.
100 i Business betyder 100.000 miles för T/R i Business class.
125 i First betyder 125.000 miles för T/R i First class.

2. Hur söker jag lämpligast efter award tickets både får US Airways och de övriga Staralliance partner flygbolagen? Jag har ingen erfarenhet av detta, men jag har sett att några av er starkt rekommenderar ANA tool. Är det toolet jag bör använda mig av? Finns det annars andra bra kostnadsfria tools? När man har blivit mer erfaren att använda dessa tools finns det då något bättre betaltool som ni rekommenderar och vad kostar de i så fall?

Om du vill ha gratis verktyg, då gälller det ANA:s webbsida. Om du använder award sökning sällan, kan du också använda Awardnexus.

3. Om vi är fler än en person (familj) som skall boka en award flight och resa tillsammmans och vi alla har signat upp oss i US Airways Dividend Miles hur ser man då bäst till så att vi alla får samma flighter? Kan man tex i ett första steg göra alla reserveringarna i faderns namn och sedan splitta upp det hela så att miles belastar var och ens konto (ev får man då flera istället för ett reserveringsnummer)?

Innan jag förklarar vidare vill jag informera dig att det sällan går att boka mer ä.n 2 stolar i Business/First class.
Om ditt mål är att boka bonusresor för större sällskap i premiumkabinen, då vet du om förutsättningen.

Du kan använda poäng från olika konto och boka bonusresor för flera personer. Förutsättning är varje konto har tillräcklig många poäng för 1 persons bonusresor.
Du kan säga till US Airways agenten innan du börjar boka bonusresor att du vill boka bonusresor för flera personer och använda varsin poäng.

4. Hur mycket tillkommer i extra avgifter vid bokning av award tickets: ticket fee, reservation fee, fuel surcharge, airport taxes, etc.?

Officielt kostar det 40 USD för telefonbokningsavgift. Men om du ringer till deras 08-nummer, kommer du förmodligen undan av denna avgift.
US Airways debiterar inte bränsletillägg på bonusresor. Detta gäller även på partner flygningar.

T ex, totala skatter för Stockholm-Nya Zealand T/R blev det ca 580 SEK. Medans med poäng från bmi Diamond Club blev skatter&avgifter för samma resväg ca 5.300 SEK.

Last edited:
60 i Economy betyder 60.000 miles för T/R i Economy class.
100 i Business betyder 100.000 miles för T/R i Business class.
125 i First betyder 125.000 miles för T/R i Business class.

Om du vill ha gratis verktyg, då gälller det ANA:s webbsida. Om du använder award sökning sällan, kan du också använda Awardnexus.

Innan jag förklarar vidare vill jag informera dig att det sällan går att boka mer ä.n 2 stolar i Business/First class.
Om ditt mål är att boka bonusresor för större sällskap i premiumkabinen, då vet du om förutsättningen.

Du kan använda poäng från olika konto och boka bonusresor för flera personer. Förutsättning är varje konto har tillräcklig många poäng för 1 persons bonusresor.
Du kan säga till US Airways agenten innan du börjar boka bonusresor att du vill boka bonusresor för flera personer och använda varsin poäng.

Officielt kostar det 40 USD för telefonbokningsavgift. Men om du ringer till deras 08-nummer, kommer du förmodligen undan av denna avgift.
US Airways debiterar inte bränsletillägg på bonusresor. Detta gäller även på partner flygningar.

T ex, totala skatter för Stockholm-Nya Zealand T/R blev det ca 580 SEK. Medans med poäng från bmi Diamond Club blev skatter&avgifter för samma resväg ca 5.300 SEK.

Tack för svaren Magino och AHO!

Vilken strategi bör man använda sig av om man vill reservera award flighter till flera personer (en familj om tre personer)? Bör man välja något särskilt flygbolag, bör man reservera extremt tidigt eller sent, bör man reservera vid flera tillfällen om man inte lyckas reservera för alla personer på en gång, eller ska man försöka på nytt vid senare tillfälle, kan man stå i någon form av väntelista för de personer man inte lyckats reservera för, eller hur går man bäst tillväga ni som vet och har erfarenhet?

Jag har lite liknande frågor som Swiss här ovan. Har letat en hel del via ANA-verktyget inför en resa till Asien i januari 2012 och kan konstatera att det inte var helt enkelt att hitta platstillgång, man måste vara flexibel både med resrutt och till viss del med datum.
Det verkar som att vissa bolag i princip inte har några award-platser alls (åtminstone på vissa sträckor), medan vissa systematiskt bara har en plats ledig per flight (business eller first). Så åker man ensam är det ganska lätt, två pers klart svårare, tre har jag inte ens försökt på.

Toppen