Jakob Rödström
Medlem
Om man köper miles under denna kampanj, hur länge gäller dessa? Dvs när är utgångsdatum för nyttjande?
Om man köper miles under denna kampanj, hur länge gäller dessa? Dvs när är utgångsdatum för nyttjande?
Hela dina miles på ditt konto går ut om 18 månader från sista aktivitet(intjäning/användning).
1. På US Airways webbsida finns det en tabell "Partner airline award travel". Av denna tabell framgår det inte om det antal mileage (x1,000) som anges avser enkel eller ToR flight, tex anges det Europa-Hawaii 60 economy, 100 business och 125 first class. Kan någon ge mig ett svar!
2. Hur söker jag lämpligast efter award tickets både får US Airways och de övriga Staralliance partner flygbolagen? Jag har ingen erfarenhet av detta, men jag har sett att några av er starkt rekommenderar ANA tool. Är det toolet jag bör använda mig av? Finns det annars andra bra kostnadsfria tools? När man har blivit mer erfaren att använda dessa tools finns det då något bättre betaltool som ni rekommenderar och vad kostar de i så fall?
3. Om vi är fler än en person (familj) som skall boka en award flight och resa tillsammmans och vi alla har signat upp oss i US Airways Dividend Miles hur ser man då bäst till så att vi alla får samma flighter? Kan man tex i ett första steg göra alla reserveringarna i faderns namn och sedan splitta upp det hela så att miles belastar var och ens konto (ev får man då flera istället för ett reserveringsnummer)?
4. Hur mycket tillkommer i extra avgifter vid bokning av award tickets: ticket fee, reservation fee, fuel surcharge, airport taxes, etc.?
60 i Economy betyder 60.000 miles för T/R i Economy class.
100 i Business betyder 100.000 miles för T/R i Business class.
125 i First betyder 125.000 miles för T/R i Business class.
Om du vill ha gratis verktyg, då gälller det ANA:s webbsida. Om du använder award sökning sällan, kan du också använda Awardnexus.
Innan jag förklarar vidare vill jag informera dig att det sällan går att boka mer ä.n 2 stolar i Business/First class.
Om ditt mål är att boka bonusresor för större sällskap i premiumkabinen, då vet du om förutsättningen.
Du kan använda poäng från olika konto och boka bonusresor för flera personer. Förutsättning är varje konto har tillräcklig många poäng för 1 persons bonusresor.
Du kan säga till US Airways agenten innan du börjar boka bonusresor att du vill boka bonusresor för flera personer och använda varsin poäng.
Officielt kostar det 40 USD för telefonbokningsavgift. Men om du ringer till deras 08-nummer, kommer du förmodligen undan av denna avgift.
US Airways debiterar inte bränsletillägg på bonusresor. Detta gäller även på partner flygningar.
T ex, totala skatter för Stockholm-Nya Zealand T/R blev det ca 580 SEK. Medans med poäng från bmi Diamond Club blev skatter&avgifter för samma resväg ca 5.300 SEK.
Hakar på här också, kan man lita på ANA tool om man söker på 2 PAX och den ger OK och SELECT i resultatet?