Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Det är som sagt precis samma för mig, det saknas ett segment mitt i, trots att det är samma bolag, CA

Vi får hålla tummarna att det inte blir att gå ett legg när vi ska flyga… :)

En bonuskortfråga:
När ni åker med USDM bonusresa så reggas ju USDM kortet som "bonuskort"

Brukar ni regga in ett annat guldkort eller?

Är ju i avslutningsfasen av min första USDM trip i F och har väl egentligen bara två saker som jag skall göra annorlunda nästa gång.

1. Regga EBG kortet på SK flighterna. Jag hade seatat oss på 1D & F på samtliga flighter men SK har seatat om oss på alla 3. Tom på olika rader. Så mitt antagande är att man bör ha sin status på bokningen så kanske de avstår att flytta runt en?

2. Inte boka Kina stoppet med samma ort till & från. Dvs du kan inte komma från BKK och åka vidare till BKK utan att ha riktigt visum. 72h gäller bara för transit och då måste man komma från en destination och åka vidare till en annan ;)

3. På intressanta mellanlandningar kan det vara bra att öka antalet timmar så att man hinner åka från flygplatsen och typ äta lunch...

Nu skall jag se till att få njuta av Asiana F service en stund, må väl...

Är ju i avslutningsfasen av min första USDM trip i F och har väl egentligen bara två saker som jag skall göra annorlunda nästa gång.

1. Regga EBG kortet på SK flighterna. Jag hade seatat oss på 1D & F på samtliga flighter men SK har seatat om oss på alla 3. Tom på olika rader. Så mitt antagande är att man bör ha sin status på bokningen så kanske de avstår att flytta runt en?

2. Inte boka Kina stoppet med samma ort till & från. Dvs du kan inte komma från BKK och åka vidare till BKK utan att ha riktigt visum. 72h gäller bara för transit och då måste man komma från en destination och åka vidare till en annan ;)

3. På intressanta mellanlandningar kan det vara bra att öka antalet timmar så att man hinner åka från flygplatsen och typ äta lunch...

Nu skall jag se till att få njuta av Asiana F service en stund, må väl...

Tack för tipsen kortet reggat, nu bär det i väg, mot ASIEN!

Jag tycker inte det ska behövas. Säker på att det inte skett ett flygplansbyte någon gång och att det är därför ni flyttats runt?

Nu har jag lagt in EBG kortet 2 gr på US sida, vid incheck i Luleå samt försökt i när de såg att jag inte hade nått kort registrerat i SAS guld lounge på ARN. Men enligt lounge-draken så "går det inte" på USDM bonusresa… nåja, nu har jag i alla fall försökt.

Nu har jag lagt in EBG kortet 2 gr på US sida, vid incheck i Luleå samt försökt i när de såg att jag inte hade nått kort registrerat i SAS guld lounge på ARN. Men enligt lounge-draken så "går det inte" på USDM bonusresa… nåja, nu har jag i alla fall försökt.

Det går visst... Jag har gjort det själv på LOTs sida. Första gången så lyckades SAS bokning göra det. men de 2 senaste gångerna så fixade dom inte det utan jag fick göra det själv :)

Ja, klart att det går, det verkar bara vara svårt i bland. SAS tjejen i Luleå sa att det här trixet är det bara några få som kan och fnissade när jag bad henne hjälpa mig.

Hur som helst, vid boarding i FRA så fick jag ett nytt och fint Boardingkort, ( de tyckte att SAS kortet såg för enkelt när man skulle åka F…) då passade de på att markera stort i fältet för bonuskort, "No miles" så nu får jag nog gå in på LOT och fixa det här… :)

Omflyttning har normalt sett inget med vanlig *G-status att göra. De behövde helt enkelt seatsen mer till egna elites och/elleer ID-pax, eller infants.

På våra 3 flighter med SK så var samtliga omseatade och på olika rader. Kollade in de som satt på "våra platser" och de verkade inte som om de var FQT över huvudtaget så det känns som om man kört en revenue sak här och låtit bättre betalande kunder få våra förseatade platser. Eller så har helt enkelt seating på SK bokningarna försvunnit på vår bokning. Inga flygplansändringar vad jag kunnat se.

Sedan måste jag ju hylla Asiana, satan i gatan vilken service. Ville aldrig att flighten skulle ta slut. Var ju nästan ensamma i kabinen, men endå - grym service och mat. Tycker även att hårdvaran levererade fint, en liten sak som kunde förbättras med nyare hårdvara är bordet... I Thai's First på A380 så kan du skjuta bordet hela vägen till fotpallen vilket underlättar under en 2h lång middagsservering ;) Sedan serverade Thai Stolikova till Belugan, Asian hade Absolut, vilket inte funkade så bra...

Vi var helt eniga när vi landade, detta måste vi göra igen :)

Nå, det måtte jo ske... Jeg har snart fulgt med her et stykke tid, så jeg skal jo også prøve en USDM Asien F Award :)

Jeg tror jeg har gjort det meste forarbejde, fundet ruter, alternative ruter, beregnet skatter og afgifter, chekket tilgængelighed på awardtravlr osv. Her er hvad jer er kommet frem til:
Asia F Award.png
Det ser sådan her ud:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Hvad jeg kan læse mig til skulle det være en lovlig routing, 8 legs, destinationen i "midten" og 1 stopover - så er det bare at ringe USDM eller er der noget jeg mangler?

Last edited:
Toppen