Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Har någon råkat ut för försening (eller inställt) flyg som påverkat senare flygningar?
Om jag bokar en ARN-(LH)-FRA-(TG)-BKK med USAirways poäng (US) och ARN-FRA blir försenad.
Vem är ansvarig för att jag kommer fram till slutdestination? mao vem ska jag prata med.
- USAirways eftersom de ställt ut biljetten
- LH eftersom de är försenade/ställt planet
- TG eftersom de flyger sista sträckan
Riskerar jag även att få min första klass biljett omvandlas till en Economy?

Har någon råkat ut för försening (eller inställt) flyg som påverkat senare flygningar?
Om jag bokar en ARN-(LH)-FRA-(TG)-BKK med USAirways poäng (US) och ARN-FRA blir försenad.
Vem är ansvarig för att jag kommer fram till slutdestination? mao vem ska jag prata med.
- USAirways eftersom de ställt ut biljetten
- LH eftersom de är försenade/ställt planet
- TG eftersom de flyger sista sträckan
Riskerar jag även att få min första klass biljett omvandlas till en Economy?

Det är alltid opererade flygbolags ansvar att boka om dig till annan flight, om det blir försening eller inställt flyg .

I ditt fall är Lufthansa som bokar om dig till annan flight. Du kan ställa krav mot Lufthansa om du vill boka om till en viss flight.

Annars har vi också diskuterat samma ämne i den här tråden.
http://www.businessclass.se/ovriga-flygbolag/1082-raettigheter-vid-bonus-award-resa.html

Har de senaste dagarna försökt boka resa mha USDM från Tokyo till någon av Seoul/Beijing/Shanghai/Taipei med ANA (och sen vidare) för avresa i början/mitten av augusti utan att lyckas. Enligt ANA Tool och Awardtravler finns lediga platser på flera flygningar till destinationerna, men de tre agenter jag pratat med menar att det inte finns några bokningsbara platser. Kollar jag hos United så är det möjligt att boka där.

Släpper ANA inte biljetter till USDM för tillfället? Någon som upplevt liknande?

Har de senaste dagarna försökt boka resa mha USDM från Tokyo till någon av Seoul/Beijing/Shanghai/Taipei med ANA (och sen vidare) för avresa i början/mitten av augusti utan att lyckas. Enligt ANA Tool och Awardtravler finns lediga platser på flera flygningar till destinationerna, men de tre agenter jag pratat med menar att det inte finns några bokningsbara platser. Kollar jag hos United så är det möjligt att boka där.

Släpper ANA inte biljetter till USDM för tillfället? Någon som upplevt liknande?
Jag hade exakt samma problem när jag bokade min bonusresa sist.
En sak är viktigt att komma ihåg. ANA kanske visar award platser vilka är endst tillgängliga för ANA Mileage Club medlemmar på deras sida. (Precis som Miles&More visar award platser som är för Miles&More medlemmar).
Däremot om du kan se ANA award plats på andra kanaler (t ex United, Aeroplan, Avianca LifeMiles) kan det vara sync problem mellan US Dividend Miles och ANA.

Jag har inte haft några problem att hitta F med NH och OZ europa-asien t/r senaste veckan för resa i maj. Betyder kanske bara att agentrouletten är större och besvärligare än vanligt.

Toppen