Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Yekermo

Medlem
Det är inga som helst problem med att boka LH C, tycker till och med att tillgängligheten är väldigt god. Men som Alx påpekar så är UA C snäppet vassare än LH C, iaf vad gäller den hårda produkten. UA F har ju på vissa plan t.o.m. små "mini-sviter" och en bra hårdvara, men rent allmänt så är UA (ö)kända för sin bristande service.
 

GillBates

Medlem
Tänkte boka upp en någorlunda bra rutt men hoppas att det dyker upp bättre platstillgång närmare avresedatum. Men hur är det då med omboknings- resp. sen bokningsavgift? Får man betala bägge avgifterna om man ändrar sin bokning mindre än 3 veckor innan avresa?

Hur gör ni när det kommer till att dels vara säker på att man får plats överhuvud taget men dessutom optimerar resrutt utan att behöva betala alltför många omboknings-/sena bokningsavgifter. (man kan ju köpa sig upp till Chairman preffered och slippa alla avgifter :p)
 

Dr. Miles

Expert
Tänkte boka upp en någorlunda bra rutt men hoppas att det dyker upp bättre platstillgång närmare avresedatum. Men hur är det då med omboknings- resp. sen bokningsavgift? Får man betala bägge avgifterna om man ändrar sin bokning mindre än 3 veckor innan avresa?

Jag vet inte hur det fungerar hos US Airways Dividend Miles för jag har inte erfarenhet att ändra bokning nära inpå avgångsdatum, men American Airlines som har liknande regler debiterar både ombokningsavgift och Quick ticket issue fee om man ändrar din bonusresa bokning inom 21 dagar före avresa.
 

GillBates

Medlem
Det är väl kanske som vanligt då; att det beror på den agent man får....

Så om man är fler än en skall man alltså försöka få ihop alla till ett bokningsnummer (så att man slipper betala multiplar av avgifterna). Går det att göra även om man tar poängen från olika konton?
 

MartinH

Medlem
GillBates, min erfarenhet är att att man betalar ändringsavgiften för varje person, även om det är på samma bokning. Alltså 150 USD per person.
 

GillBates

Medlem
OT: Finns det något bra program för att att planera sin award resa/routing med avseende på ett antal kriterier som man själv kan ställa upp, såsom tex: preffered carrier/cabin, MCT, max antal legs, ranka utefter vilken flight man helst vill åka med.
Jag håller på att bli lätt snurrig när man skall sätta ihop den optimala resan :confused:
 

Dr. Miles

Expert
OT: Finns det något bra program för att att planera sin award resa/routing med avseende på ett antal kriterier som man själv kan ställa upp, såsom tex: preffered carrier/cabin, MCT, max antal legs, ranka utefter vilken flight man helst vill åka med.
Jag håller på att bli lätt snurrig när man skall sätta ihop den optimala resan :confused:

För planering av routing rekommenderar jag http://www.businessclass.se/ovrigt/8167-airline-route-mapper.html.

För att kolla platstillgång, Minimum Connection Time etc är ExpertFlyer eller KVS bra verktyg.

Max segment och andra villkor är olika beroende på flygbonusprogram.
 

GillBates

Medlem
Skall kolla på Airline Route Mapper......men det jag menar är inte att jag vill ha reda på MCT eller liknande, utan att jag vill ha möjlighet att själv lägga in det tillsammans med en massa potentiella flighter. Därefter skulle jag då kunna få en enkel överblick över vilka flighter som passar ihop med varandra (tacksamt att ha tillhands när man ringer USDM bla).
 
Toppen