Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Man kanske skulle köpa på sig lite...

Jag ska till Singapore nu i sommar, ska vara borta i 1 månad.
Någon som har ett tips om vad man kan spendera miles på?
Isåfall hur mycket miles som går åt?

Jag rekommenderar att du köper 100k miles, boka en First Class award till Japan eller Hong Kong, med stop-over i Singapore, då kommer de debitera priset för North Asia, istället för South Asia.

Exempel:

ARN-FRA(TG A380 F)-BKK-SIN(stop over för en månad)-BKK(TG A380 F)-NRT(NH F)-LHR-ARN

Jag rekommenderar att du köper 100k miles, boka en First Class award till Japan eller Hong Kong, med stop-over i Singapore, då kommer de debitera priset för North Asia, istället för South Asia.

Exempel:

ARN-FRA(TG A380 F)-BKK-SIN(stop over för en månad)-BKK(TG A380 F)-NRT(NH F)-LHR-ARN

Bra tips att göra stopover.

Vad tillkommer för avgifter och tillägg på en sådan här biljett?

Man kan köpa 50K-miles och få lika mycket till, dvs totalt 100K-miles för ett pris strax under 12 000 SEK.

Är det svårt att hitta platser?

Enligt regel ska man betala för dyraste zonens miles när man tar stopover i tredje zon, men i praktiken händer då och då US agent räknar endast mellan zon A och zon B.

Stefan, du har ställt samma frågor otaliga gånger på olika trådar. Nu behöver du göra din del av läxan.
Du kan kolla eventuella skatter på ITA Softwares webbsida.
Platstillgångar söker du gratis på ANA, Awardtravelr etc. Bara söka på.

Man kan köpa 50K-miles och få lika mycket till, dvs totalt 100K-miles för ett pris strax under 12 000 SEK.

Allt är väl relativt, du kan nog inte ha specifika krav på att du vill åka om 2 månader på ett exakt datum och förvänta dig at hitta F utan problem. Jag bokade inna jul för resa i mars/april och det fanns F från Europa-Bangkok ungefär varannan dag (samma på hemvägen). Var inga problem för mig att hitta F med TG från BKK-HKG med A380 heller, fanns mer eller mindre varje dag när jag bokade.
Totala avgifterna för min resa blev strax under 200$ (2 longhaul i F, 1 shorthaul i F intra asien, 2 shorthaul i europa i C, 3 shorthaul C intra asien)

När jag bokade F till Tokyo sa agenten att det skulel bli 110k miles om jag tog stoppover i Bangkok (BKK och SIN ligger i southeast asia zon). Självklart är det agentroulette som gäller i det fallet och man kan säkert få för 100k miles också.

Du kan kolla eventuella skatter på ITA Softwares webbsida.

Det är helt rätt, men när jag gör en (prov)bokning via t ex Eurobonus kundtjänst så tillkommer ofta ett bränsletillägg. Finns motsvarande verktyg för få fram bränsletilläggsuppgiften?

Dvs om jag använder USDM på TG så tillkommer inget bränsletillägg? (Använder jag EB-poäng på TG/LH osv så tillkommer en betydande del i bränsletillägg!)

Om du slår upp rutten på ITA Matrix, så ser du ju en exakt spec av vad kostnaden blir i sista steget. Dra bort base fare och det bör vara de skatter och avgifter du kan förvänta dig att betala.

Det är helt rätt, men när jag gör en (prov)bokning via t ex Eurobonus kundtjänst så tillkommer ofta ett bränsletillägg. Finns motsvarande verktyg för få fram bränsletilläggsuppgiften?

Dvs om jag använder USDM på TG så tillkommer inget bränsletillägg? (Använder jag EB-poäng på TG/LH osv så tillkommer en betydande del i bränsletillägg!)

Om jag får rätt info så tillämpar inte USDM några bränsletillägg över huvud taget, men skatter och avgifter får man betala.
Mer info om allt detta finns i första posten i följande tråd
http://www.businessclass.se/star-al...es-airways-dividend-miles-bonusresa-trad.html

Om du slår upp rutten på ITA Matrix, så ser du ju en exakt spec av vad kostnaden blir i sista steget. Dra bort base fare och det bör vara de skatter och avgifter du kan förvänta dig att betala.

Aha...Du menar att t ex ett bränsletillägg är samma för såväl betald biljett som för en award-biljett. Stämmer säkert ibland, men på KL och LH är det inte samma..

Ja, dra också bort YQ och YR från kalkylen då är det bara flygskatter som finns kvar.

Toppen