Senaste nytt

Urgent Behöver snabb hjälp med sonens flyg till Vietnam idag.

mrestes

Medlem
Översikt.

Sonen köpte biljett via Ticket från Arlanda till Ho Chi Mihn via Bangkok med Thai Airways som skulle lyfta idag 1 maj 13.50. Han hade en biljettnummer.
Igår fick han meddelande från Thai att de hade bytt hans flyg till ett flyg via Istanbul Turkish igår 30 april!!! 18.35 igår, dvs 1 dag tidigare som han kunde förstås inte åka med. Han fick ett nytt biljettnummer men samma bokningsnummer. Han var i Umeå och såg inte meddelande innan flyget lyfte.

Nu har han fått ett tredje biljettnummer under samma bokningsnummer, igen för flyg med Turkish via Istanbul, med för idag 1 maj.

Problemet är att de är flera som resa i samma grupp. Några är redan på Arlanda och Turkisk säger att de kan inte hitta deras biljetter i deras system.

Han skulle ha varit framme i Ho Chi Mihn 09.05 2 maj på original biljett. Nu med den andra biljetten (som verkar inte vara giltigt trots biljettnummer) skulle han komma fram 16.10 2 maj.

Förslag på vad han ska/kan göra? Vem han ska vända sig till? Rättigheter som han har?

Tack på förhand.

Ticket har stängt, ska ringa direkt när de öppnar. De på flygplatsen har pratat med Turkish som sa "ta kontakt med Thai". Thai säger "ta kontakt med Turkish". 3 av 5 har inga biljetter.

Som sagt, Ticket.

Men i brist på det skulle jag ringa Thai i Thailand. Mina fördomar säger att du får bättre service där än hos Turkish. =/

Om inte lokala Thai-reps (i Sverige) är hjälpsamma, ring moderskeppet. Tror +66 2 3561111 borde funka.

Jag hade fortsatt jaga Thai, dom har väl också personal på Arlanda?

Enligt EU-förordning 261/2004 är det det opererande flygbolaget som orsakat störningen som är ansvarigt.
Det inkluderar ombokning till slutdestinationen samt eventuell kompensation.
EU-kommissionens riktlinjer säger tydligt att “det opererande flygbolaget alltid är ansvarigt för skyldigheterna enligt förordningen.”

Tack alla. Sonen blev rätt imponerad när han läste vad experterna här skrev.

Tillslut for alla sina boarding cards med Turkish på Arlanda. Och 600 euro (de kommer fram 12 timmar sent) är mer än de betalade för sina biljetter. Lite plåster på såret.

Lite information. Jag talade själv med Ticket. De sade att de kunde inte göra något, exakt citat "står på med flygbolagen. De brukar inte vilja hjälpa när man har köpt sin biljett via en resebyrå men det är bara att stå på" De, iallafall hon i telefonen, hade ingen aning om det var Thai eller Turkish som hade det juridiska ansvaret.

Bra att det löste sig.

OT: Varför är dagens Thai-avgång från ARN försenad till 16.15? Har det att göra med det Thailändska kungaparets besök i Sthlm? Enligt media har dom ett stort entorage med sig. Det står även en Thai 777:a parkerad på ARN.

Han fick ingen förklaring varför THAI bytte honom till Turkish. Bara en ny biljett. Kanske är dagens flyg verkligen överbokad. Eller så är det problem med det planet som står parkerat.

Toppen