Senaste nytt

Upprörda känslor vid övervikt på Arlanda - polis tillkallad

Från Nya Zeeland checkade jag in totalt 59kg efter 3 veckors roadtrip, det är mitt rekord.

Det låter nästan som min föräldrar på tidigt 80-tal. Istället för att flyga och betala massa dyr övervikt så är det klart man skall frakta en toalettstol/micro/verktyg/tv/cykel och lite annat tvärs genom Europa på bilens tak för att få högre standard på sommarhuset nere på balkan.Okej vissa saker gick inte ens få tag på som tex micro. Minns att vid varje gränsövergång fick vi visa vad det var genom att stoppa in en påse micropopcorn och se förstummade gränskontrollanter som fick nypoppade popcorn på 3 min.Och ge bort the obligatoriska paketet Marlboro cigg med 5 Deutch Mark för att passera alla andra stackare.

Ärligt talat @simon_says91 59kg på en vanlig semester måste vara rekord för en kille om du nu inte checkade in ett svedbergs handfat och skottkärra med en säck betong ;)

Ärligt talat @simon_says91 59kg på en vanlig semester måste vara rekord för en kille om du nu inte checkade in ett svedbergs handfat och skottkärra med en säck betong ;)
Oj, nu blev de pinsamt hur ska jag förklara mig här..... De var vinflaskor, fårskinn, campingutrustning, en skyhög massa kläder för olika aktiviteter. You know all you need! :rolleyes:

IMG_0349.JPG

Last edited:
Måste folk släpa med sig så mycket grejor över hela världen? Packa smart så är problemet löst!
Säg till folk från u-länder som vill ta med sig massor av gåvor hem till sin släkt.
Hur packar du smart t ex en 50 tum platt TV, en massagestol och en AC?

I vissa länder kan man inte lita på myndigheterna/posten så att ta med sig grejerna själv är nog det säkraste man gör.

Allt är inte så enkelt som du kanske tror.

Jag har släpat otaliga maskiner genom åren.
Många sadlar (till mina hästar) - skitbilligt att få "kopior" gjorda på en sadel du tar med dig. Bra blir det också (nu får du ju göra lite efterarbete med inpassning hemma men det blir ändå billigt.
Kurirade 800 mobiltelefoner
Tyngsta maskinen 93 kg

Anser att det är klart oförskämt och olämpligt att bli arg för att man inte följer regelverket; däremot uppskattas viss flexibilitet från personal/flygbolag också.

Jag reser ofta med mycket vikt i jobbet (transport av utrustning eller lager) - idag var det 32+15+26=73kg till LHR. Flög C med BA gold, så biljetten ger 2*23kg, guld två extra kolli samt waiver av övervikt upp till 32kg. Kan alltså ta 32*4kg checkat plus 23*2 som handbagage - totalt 174kg. Har ofta utnyttjat över 100kg på longhaul, men ser alltid till att vara påläst om vad som gäller så jag vet om personalen gör rätt eller fel (händer väldigt ofta att de inte gör rätt med MSC (most significant carrier), eller missar/läser fel ang. extra bagage på status [dock sällan på hub]. Brukar alltid lösa sig efter lite snack med supervisor eller att leta fram något utdrag ur reglerna:)

Uppskattar dock mycket om jag slipper packa om när jag råkar komma med 29+14 kg när jag har 23+23 som tillåten vikt. Finns ingen större anledning till att ha pax ståendes i vägen och skapa eventuell irritation när totalvikten är inom ramarna och 32 kg ej överskrids.

Jag kan tillägga att vi givetvis använder sunt förnuft - om passagerarna är trevliga mot oss och förklarar varför de har med sig mer än de får ha kan vi hjälpa till att släppa lite på reglerna för att göra livet lättare för människan som står framför oss.

Jag gissar att såna manövrar som att kasta pengar omkring sig inte faller inom den kategorin som får lite extra hjälp? :)

Jag gissar att såna manövrar som att kasta pengar omkring sig inte faller inom den kategorin som får lite extra hjälp? :)

Nej, helt korrekt :)
Andra tips på saker att göra som inte är att rekommendera om du vill att vi ska vara lite flexibla:

• Skälla ut oss på tio meters avstånd för att kön rör sig långsamt och sedan skicka fram din tioåriga son för att be om ursäkt när du har kommit på att du har övervikt
  • Prata fullgod svenska eller engelska med dina vänner några steg bak i kön, och sedan låtsas som att du inte kan något av språken när du kommer fram till disken
  • Bryta mot andra regler, som att t.ex. ha ett för stort handbagage eller försöka smuggla med otillåtna saker
  • Om du är kvinna; ta på dig ett tight linne, böja dig fram och sätta båda armbågarna på disken så att dina bröst tar över hela min arbetsmiljö samtidigt som du tittar mig i ögonen och undrar om du möjligtvis skulle kunna få "ta med dig ett par kilo extra" när du har en hel resväska fylld med smink och modekataloger
  • Gå till min kollega och säga att jag har sagt att det är okej att checka in övervikt utan att betala, när det är precis tvärtom

Alla ovanstående händelser har inträffat, varav den första är den enda där jag har blivit vansinnig och har haft vissa svårigheter med att uppträda professionellt...

När jag läser "kastar pengar omkring sig" så ser jag en man som är fly förbannad för att bolaget vägrar att acceptera hans kontanter utan hänvisar till en disk där man endast tar kort. Ett kort han inte har eller har pengar på..

Toppen