Senaste nytt

Upprörda känslor vid övervikt på Arlanda - polis tillkallad

Det måste ju röra sig om någon form av good-will från företaget om de bokar om folk som bråkar så till den grad att de missar flyget?

Hur vanligt förekommande det är med bråk/upprördhet vet jag inte (oavsett vilket flygbolag vi pratar om) - men jämför man med oss gråa svenskar som lydigt står i kö och som mest knyter handen i byxfickan och säger någon svordom om det inte går som vi vill då är det rörigt hos ett stort antal flygbolag. ;)

@AABack2ARN : Ja, så är det nog :p

(Är det meningen att gillaknappen ska försvinna om man har gillat något och sedan väljer att inte gilla det igen?)

Ja, det märkte jag också, både att du testade och att det gick att få tillbaka den genom att ladda om sidan. Jag lägger en buggrapport så ser vi om det är en feature eller ett fel...

Det framgår i media att passagerarna blev ombokade till imorgon och att flygbolaget endast har en avgång om dagen från Arlanda, så jag antar att det rör sig om Pegasus Airlines.

Det slo meg umiddelbart at dette må være noe charter, typisk charterfolk å hyle opp uten mye reise-erfaring :p

I vissa fall kan man dock uppfatta bagagereglerna hos vissa flygbolag som fyrkantiga. Exempelvis om man har bokat en biljett som tillåter 2x23 (+ eventuell status som ger ytterligare bagagemängd) väskor, och man checkar in en väska som visar sig väga 27kg. Då skulle jag nog bli lite sur ifall de tvingar mig betala övervikt trots att biljetten tillåter en högre bagagemängd.
Här tycker jag att det bör finnas någon sorts... dynamik på bolagets sida så att de släpper igenom sådant som är "löjligt" att ens bry sig om. Skulle de släppa igenom väskan med några kilo för mycket så är det bara skönt, men man ska inte ta det för givet och betrakta det som någon sorts rättighet.
Lär ju bara vara bra med färre antal väskor att hantera. 10 x 10kg eller 5 x 20kg, vad går fortast att lasta på och lasta av?

Likaså kan bagageregler vara lite krångliga ibland beroende på vem som har ställt ut biljetten. Jag reste på en BMI-award till Cairo för tre år sedan på SAS och EgyptAir. Bägge bolag tillät 2x32kg i Business Class + en extra väska som Star Gold. Döm dock till min förvåning när jag dök upp vid incheckningen och fick veta att biljetten jag reste på bara tillät 30kg (+20kg som Star Gold) och att flygbolagens regler i detta fall var irrelevanta. Efter lite diskussioner slapp jag betala övervikten på 5kg för mina tre väskor, men det var minst sagt irriterande då flygbolagen själva tillät 96kg.
Låter som att det är informationen, snarare än reglerna, som varit otydlig.

Jag håller absolut med i sak, men det kanske handlar om en kulturkrock i det här fallet, där man i vissa kulturer är van vid att det går att bända på regler och i andra kulturer följer man protokollet stenhårt. Vi vet ju inte om det handlade om en ytterst marginell övervikt.
Med det sagt, så är det så klart inte personalens fel om de följer reglerna...
Förstår argumentet, men det spelar ingen roll i mitt tycke. Åker man till ett annat land så ska man respektera landets kultur, även om man kanske inte sympatiserar med den.

Det här handlar garanterat om en turkisk familj på väg tillbaka till släkten någonstans på landsbygden och de hade garanterat ingen aning om dels regler för hur mycket bagage som de fick ta med sig och dels att reglerna gällde dem också. Jag lovar, du vill inte hamna efter dem i kön till säkerhetskontrollen och du vill inte sitta nära dem ombord på planet heller. Det är de som tar sitt lilla barn till toaletten när planet är på startbanan...

Fördomsfull? Javisst men törs någon sätta mot?
Mycket möjligt, men totalt irrelevant. Beteendet är lika fel och svinigt oavsett var personen/personerna kommer ifrån.

Toppen