Senaste nytt

Upprörda känslor vid övervikt på Arlanda - polis tillkallad

Och, jag kan fatta att gränsen för övervikt är på 23 kg per väska. Någon skal trots allt flytta på detta. En limit måste det vara.
När jag flög BIO–FRA–ARN i vintras så ville Lufthansa-personalen på plats ha extra betalt då mitt enda bagage vägde in ett par kilo över gränsen. Följden blev att jag fick packa om och checka in även mitt tilltänkta handbagage, vilket inte var någon katastrof i sig.

Förstår ändå inte varför det är bättre för LH att ha exempelvis 2x23 kg som bagage istället för 1x25 kg. Och den extra kostnaden som jag som resenär får betala om det enda bagaget är lite tyngre kommer knappast bagagehanterarna på de tre flygplatserna till del ändå.

Jag hade haft mer förståelse om det var nolltolerans mot tyngre bagage (snarare än en extra inkomstkälla).

I det här läget skulle man vilja ha ett businessclass-journalist-taskteam på plats på Arlanda för att intervjua check in personalen, och leta upp familjen om de finns kvar, för att lyssna på deras sida av historien.

Jag tycker det verkar generöst att de fick åka med ett senare flygplan (nu framgår det inte om de behövde köpa nya biljetter men min tolkning är att det inte behövdes...)

Men som i många av dessa fall finns det troligen två sidor av berättelsen även här ;)

Helt orimligt beteende i mitt tycke.

Självklart jobbigt om man hamnar i en situation där man har övervikt, men det är någonting som man själv har direkt kontroll över och en situation man själv skapat.
Förstår inte logiken i att bli arg på personalen som följer de regler som finns på plats.

Vill du ta med dig mer bagage, köp en biljett som tillåter mer bagage eller inneha status som ger dig rätt att ta med dig mer bagage.

Som direkt svar på frågan, har jag klantat mig så får jag skylla mig själv och lösa situationen, det vill säga att jag antingen kastar saker eller betalar för övervikten.
Jag håller absolut med i sak, men det kanske handlar om en kulturkrock i det här fallet, där man i vissa kulturer är van vid att det går att bända på regler och i andra kulturer följer man protokollet stenhårt. Vi vet ju inte om det handlade om en ytterst marginell övervikt.
Med det sagt, så är det så klart inte personalens fel om de följer reglerna...

Hade det handlat om marginell övervikt hade det ju varit enkelt att åtgärda genom att lägga över något i handbagaget eller sätta på sig en extra tröja. Misstänker därför att det handlar om olika tolkning praxis kring baggageregler.

Jag håller absolut med i sak, men det kanske handlar om en kulturkrock i det här fallet, där man i vissa kulturer är van vid att det går att bända på regler och i andra kulturer följer man protokollet stenhårt. Vi vet ju inte om det handlade om en ytterst marginell övervikt.
Med det sagt, så är det så klart inte personalens fel om de följer reglerna...

Det här handlar garanterat om en turkisk familj på väg tillbaka till släkten någonstans på landsbygden och de hade garanterat ingen aning om dels regler för hur mycket bagage som de fick ta med sig och dels att reglerna gällde dem också. Jag lovar, du vill inte hamna efter dem i kön till säkerhetskontrollen och du vill inte sitta nära dem ombord på planet heller. Det är de som tar sitt lilla barn till toaletten när planet är på startbanan...

Fördomsfull? Javisst men törs någon sätta mot?

Men strunt i väskorna nu. Jag funderar betydligt med kring "kasta pengar omkring sig". Vadan detta? Hur går det egentligen till? Är det "finders - keepers" som gäller på en kastad sedel? :D

Låter onekligen dumt - då har han ju _ännu_ mindre pengar kvar att betala övervikten med!

Turkish Airlines incheckning på Arlanda (och boarding) är inte riktigt som att flyga SAS :)
Vad skiljer menar du?

Det här handlar garanterat om en turkisk familj på väg tillbaka till släkten någonstans på landsbygden och de hade garanterat ingen aning om dels regler för hur mycket bagage som de fick ta med sig och dels att reglerna gällde dem också. Jag lovar, du vill inte hamna efter dem i kön till säkerhetskontrollen och du vill inte sitta nära dem ombord på planet heller. Det är de som tar sitt lilla barn till toaletten när planet är på startbanan...

Fördomsfull? Javisst men törs någon sätta mot?

Vet du mer än vad som står i artikeln? Mycket av informationen verkar komma från Sven-Erik Olsson som inte ens var på plats.

Toppen