Senaste nytt

Uppmärksammas ombord på födelsedag?

Jag flyger om en knapp vecka med SAS till Seoul tillsammans med min pappa, och han kommer fira sin 75-årsdag ombord. (flyget CPH-ICN går 23.55, så hans födelsedag börjar 5 minuter efter takeoff, vi flyger business).

Är det någon som råkar sitta på en bra kontakt som man kan höra av sig till för att eventuellt få detta uppmärksammat av personalen ombord?
Jag kan såklart prata med crew i samband med boarding, men tänkte mest om det finns någon man kan kontakta i förväg?
Jag förväntar mig inget stort, men vore bara kul med någon liten uppmärksamhet.

En liten återrapportering nu när vi sitter på flighten.
Pratade med crew under tiden som boarding pågick och nu i samband med servering av förrätt så pratade crew lite extra med honom och uppmärksammade att det var en speciell dag och så fick han ett handskrivet kort där det står

”Idag är det ingen Vanlig
dag, för idag är det Thornados pappas
födelsedag!!!

Stort grattis på din 75e dag önskar SAS och besarningen på DK987 "

Så jag är nöjd och pappa är glad.

Lite förvirrande med DK987 dock, är detta första indikationen på att det ska byta namn till Danish Airlines?

Precis, att alla födelsedagar skulle uppmärksammas skulle bara bli jobbigt då det skulle vara ett utrop på nästan alla longhauls, utan skulle väl isf få vara för mer speciella födelsedagar, och inte utrop utan personligt tilltal. Som du säger så är det ju inte heller alla som vill bli uppmärksammade, så bäst är väl om det är på begäran eller som val i EB-profilen.

När jag flög ANA First för två år sedan så kom de mellan serveringarna och hade gjort en tallrik med en extra dessert och hade skrivit en grattishälsning. Detta var dessutom åtminstone 3-4 dagar före min födelsedag, men uppenbarligen hade de noterat att jag snart fyllde år. Nu var ju detta First och jag var enda passageraren i den kabinen, så de hade ju gott om tid.

LH First är dock betydligt mer strikta på att enbart fira på faktiska födelsedagen. Första gången jag flög LH First så var det på min födelsedag. Purser på flighten ARN-FRA kom fram och gratulerade och sjöng en liten sång för mig. Detta var innan de introducerat födelsedagsankor, så jag fick ingen sådan anka då. Nästa gång jag flög LH First var också i anslutning till min födelsedag, men det var några dagar innan eller efter själva födelsedagen. Jag gjorde ett försök att få en födelsedagsanka då och hade till och med tagit med mig mitt gamla boardingkort från när jag flög på min födelsedag och förklarade att jag inte fått någon sådan anka då, men det var NEIN!

Jag håller tummarna för en trolleriföreställning då. Vi ska ju inte flyga Asiana, men destinationen är ju åtminstone Korea. :D

Det är tabu att fira sin födelsedag innan faktiska dagen i Tyskland.

När jag och frun åkte på bröllopsresa fick vi en tårta, men det var en Sas anställd vän som ordnat och paret bakom oss ”vaknade” och påpekade att de minsann oxå var på bröllopsresa (vi delade med oss eftersom det var en 6-bitars tårta med brudpar i socker) och dessutom året efter 9/11, så personal bad om uppriktigt ursäkt för att vi fick äta den med plastbestick. :)

När jag flög ekonomiklass LH Düsseldorf-Newark på min födelsedag 2014 kom de med två glas champagne innan serveringen.
"Vi vill gratulera på födelsedagen och tacka för att du flyger med oss. Eftersom du ska ha någon att skåla med så bjuder vi med glädje även din medpassagerare. All lycka!" Jag reste ensam så det blev en överraskning för både mig och kvinnan som råkade sitta bredvid, splittrad från sin familj som satt ngn annanstans i kabinen.
Det lät ju annars som en perfekt "hur jag träffade min fru" historia :D

Toppen