Senaste nytt

Uppmärksammas ombord på födelsedag?

Kontaktade SAS kundtjänst några dagar innan en familjemedlem fyllde jämt - enligt dem så fanns det INGET sätt att kontakta besättningen ombord för att meddela detta. Jag tyckte det skulle vara roligt med ett utrop "grattis på födelsedagen". Omöjligt enligt kundtjänst. Jag var inte med på resan så bästa sättet är nog fråga i gate eller direkt ombord.

Mina föräldrar gjorde samma för mig när jag fyllde jämnt. Gick absolut inte.

Jag är väl en surgubbe men att de inte gör utrop på födelsedagar ser jag som något positivt :)

Däremot hade det ju varit kul om de kunde göra något mer personligt om man fyllde år, speciellt om man fyller jämt. På begäran i så fall, inte alltid man vill uppmärksammas.

Jag är väl en surgubbe men att de inte gör utrop på födelsedagar ser jag som något positivt :)

Däremot hade det ju varit kul om de kunde göra något mer personligt om man fyllde år, speciellt om man fyller jämt. På begäran i så fall, inte alltid man vill uppmärksammas.

Precis, att alla födelsedagar skulle uppmärksammas skulle bara bli jobbigt då det skulle vara ett utrop på nästan alla longhauls, utan skulle väl isf få vara för mer speciella födelsedagar, och inte utrop utan personligt tilltal. Som du säger så är det ju inte heller alla som vill bli uppmärksammade, så bäst är väl om det är på begäran eller som val i EB-profilen.

När jag flög JAL biz för några år sedan på födelsedagen fick jag en present (a350 modellflyg) och ett handskrivet kort av kabinpersonalen. Mycket fin gest.
Har inte fått samma per automatik hos SAS (inget jag förväntat mig heller) men om man säger till personalen efter boarding kommer de säkert förbi och grattar.

När jag flög ANA First för två år sedan så kom de mellan serveringarna och hade gjort en tallrik med en extra dessert och hade skrivit en grattishälsning. Detta var dessutom åtminstone 3-4 dagar före min födelsedag, men uppenbarligen hade de noterat att jag snart fyllde år. Nu var ju detta First och jag var enda passageraren i den kabinen, så de hade ju gott om tid.

LH First är dock betydligt mer strikta på att enbart fira på faktiska födelsedagen. Första gången jag flög LH First så var det på min födelsedag. Purser på flighten ARN-FRA kom fram och gratulerade och sjöng en liten sång för mig. Detta var innan de introducerat födelsedagsankor, så jag fick ingen sådan anka då. Nästa gång jag flög LH First var också i anslutning till min födelsedag, men det var några dagar innan eller efter själva födelsedagen. Jag gjorde ett försök att få en födelsedagsanka då och hade till och med tagit med mig mitt gamla boardingkort från när jag flög på min födelsedag och förklarade att jag inte fått någon sådan anka då, men det var NEIN!

Förr (?) i tiden hade Asiana trollande flygvärdinna/or som fixade en liten show ombord till de som fyllde år. Jag lyckades aldrig tajma men såg andra som fick en liten trollerishow på födelsedagen. =)

Jag håller tummarna för en trolleriföreställning då. Vi ska ju inte flyga Asiana, men destinationen är ju åtminstone Korea. :D

Flög i business med Swiss på min födelsedag förra sommaren. Stockholm till Porto via Zürich. Fick en helflaska champagne i gåva på båda flygen. De kan bara ha hållit koll på mitt födelsedagsdatum via mitt statuslösa M&M-medlemsskap.

På Thai för några år sedan gick det att beställa kaka (betald) för födelsedagen, den levererades efter måltiden.

Inte SAS. Men när jag reste med Qatar Airways tillsammans med min fru, som fyllde år, blev hon uppmärksammad i loungen i Doha med en överraskning: personalen sjöng “Happy Birthday” och kom med tårta.

Det var inget jag hade bett om, utan 100 % loungpersonalens eget initiativ. En mycket bra upplevelse.

På KLM för två veckor sedan satt ett nygift (sedan gårdagen) par snett framför mig i premium Eco. Efter att personalen frågat om occasion och fått reda på det (syns såklart inte på manifest) snitsade kabinpersonalen ihop en hemmagjord "fira-tårta" genom att sätta ihop ett par överblivna desserter efter serveringen i business var klar.

Som stereotypisk skandinav uppskattade jag också att de gjorde ett så lagom diskret att bara de raden bakom och vid sidan märkte att något var på gång. Och inte gastade ut nogot över hela kabinen...

När jag flög ekonomiklass LH Düsseldorf-Newark på min födelsedag 2014 kom de med två glas champagne innan serveringen.
"Vi vill gratulera på födelsedagen och tacka för att du flyger med oss. Eftersom du ska ha någon att skåla med så bjuder vi med glädje även din medpassagerare. All lycka!" Jag reste ensam så det blev en överraskning för både mig och kvinnan som råkade sitta bredvid, splittrad från sin familj som satt ngn annanstans i kabinen.

Fick svar från EBD-mailen nu.

EBD Support skrev:
Hej Thornado
Tak for din henvendelse - og sikke en dejlig anledning

Det er desværre lidt kort varsel, men jeg har sendt din forespørgsel videre til det relevante team i håb om, at crewet har mulighed for at gøre noget særligt for din far ombord.

Jeg kan dog ikke love, at det kan lade sig gøre, men vi krydser selvfølgelig fingre.

Herfra vil jeg gerne ønske ham et stort tillykke med de 75 år, og jeg håber, I får en fantastisk rejse og nogle skønne dage i Seoul.

With best regards,
NN
SAS Customer Service
Priority Customer Service

Toppen