Uppgraderingar på KLM via online check-in

test

New member
Noterade när jag nyligen skulle checka in för en KLM flygning att jag blev erbjuden att uppgradera till business class mot en liten kostnad. Priset låg på 1100 kr vilket kanske inte är något fynd men inte heller någon gigantisk summa om man köpt en billig ekonomiklass biljett och vill lyxa till det lite.

Någon som vet om man får business class poäng om man uppgraderar på detta sätt? Trots allt är det en betald uppgradering som görs i förväg.

När jag fick ett liknande erbjudande med Austrian i måndags stod det att det skulle ge poäng enligt den ursprungliga bokningen.

Det varierar lite skulle jag säga. Har ingen aning om vad som är rätt, men jag har någon gång fått poäng för business och någon gång för economy.

Började leta på hemsidan och hittade detta, om det nu är samma sak:

If you buy an upgrade, you also receive 150% Flying Blue Miles. You will keep the baggage allowance as stated on your original ticket.

Enligt KVS är economy nollad och två platser kvar i business, så har valt att istället tummarna för en gratis uppgradering som Flying Blue Gold.

Men om något annan skulle få samma erbjudande får ni gärna rapportera tillbaka vad ni gjorde och hur det gick.

Kan någon ge ett exempel på vad en poäng-upgrade "kostar" på KLM eller Air France?

Tack för länken. På den sidan står det

1.2 Om du har köpt en uppgradering till Business Class för den delen av resan har du samma rättigheter som vilken Business Class-passagerare som helst under den aktuella delen av resan, förutom mängden tillåtet bagage.Klicka för att utvidga...

Skulle du kunna verifiera ifall detta också inkluderar miles-intjäning för Business Class?

Talade precis med vår FB helpdesk och fick följande svar:

Om du betalar för din upgrade med "pengar" har du rätt till miles baserat på Business Class.

Om du betalar för din upgrade med redan intjänade miles stannar du kvar på economy level, alltså miles baserat på din orginalbokning. I det förstnämnda fallet ska du skicka in underlag till Flying Blue som visar att du köpte din upgrade på plats.

tourist skrev:Tack för länken. På den sidan står detSkulle du kunna verifiera ifall detta också inkluderar miles-intjäning för Business Class?Klicka för att utvidga...

Det låter kanon med miles, Karin!

Dock måste säga att det vore ännu bättre om det fanns fasta uppgraderingspriser vid gate eller check-in likt köp av Economy Comfort seating för $110.

Men visst hade det! Men detta är ju något som styrs av andra faktorer och inte liknar Economy Comfort som ju är en permanent produkt. Därav mer på ad hoc basis av naturliga skäl...Men också platser i businessclass kan ju finnas till väldigt förmånliga priser om man är ute i relativt god tid - så jämför alltid, vilket jag är övertygad om att du gör!

stewigriffin skrev:Det låter kanon med miles, Karin!Dock måste säga att det vore ännu bättre om det fanns fasta uppgraderingspriser vid gate eller check-in likt köp av Economy Comfort seating för $70.Klicka för att utvidga...

segra skrev:Jag uppgraderade med "rena pengar" i natt. Men fick endast economy miles......Visa bifogad bild 21283Betalade 289 Euro /person DXB - AMSKlicka för att utvidga...

Tyvärr så är det riktigt

1.2 After you have purchased an upgrade to Business Class for part of your trip, you have the same advantages as any other Business Class passenger for that part of your trip. The baggage allowance and the number of Miles earned will remain the same as stated in your original ticket.

https://www.klm.com/travel/nl_en/pr...ur_seat_on_board/upgrade_terms_conditions.htm

agehall skrev:Japp KLM har gjort det riktigt oattraktivt att uppgradera med cash.Klicka för att utvidga...
Ja, det har de. När jag skrev mitt förra inlägg i mars så fick man fortfarande business class poäng (även om man oftast fick be om dem), sen kom de på denna "enhancement", för att använda deras favorit eufemism.

Johan

Back