Senaste nytt

Uppgradering till Business Class för SAS Eurobonus poäng

Det är tvetydig information på sas hemsida nu angående uppgradering med poäng.

På den här länken Uppgradering till högre klass och komfort - SAS står det att det kostar 15000 från Go till Plus, 25000 från Plus till Business och 40000 från Go till Business oavsett om man ansöker om uppgradering i förväg eller på flygplatsen. Man kan uppgradera så länge bokningsklassen inte är G, N, R, X eller I.

På den här länken Uppgradera med poäng på Star Alliance och SAS - SAS står det om man scrollar ner, att uppgradering från Go och uppåt inte är tillgängligt och från Plus till Business kostar det 35000 poäng till USA eller 50000 till Asien.

Vilket gäller?

Är det första alternativet känns det rimligt. Är det andra länken som har korrekt information så känns det väldigt ovärt med poänguppgradering på SAS, då man kan uppgradera på andra Star Alliance flighter från Economy (förutsatt rätt bokningsklass) till en, som jag förstått det, mycket bättre Businessprodukt på t.ex. LH eller LX för 35000 poäng på en resa mellan Europa och USA. Isf är Optiontown dessutom det enda alternativet om man har en biljett i SAS Go.

Det är tvetydig information på sas hemsida nu angående uppgradering med poäng.

På den här länken Uppgradering till högre klass och komfort - SAS står det att det kostar 15000 från Go till Plus, 25000 från Plus till Business och 40000 från Go till Business oavsett om man ansöker om uppgradering i förväg eller på flygplatsen. Man kan uppgradera så länge bokningsklassen inte är G, N, R, X eller I.

På den här länken Uppgradera med poäng på Star Alliance och SAS - SAS står det om man scrollar ner, att uppgradering från Go och uppåt inte är tillgängligt och från Plus till Business kostar det 35000 poäng till USA eller 50000 till Asien.

Vilket gäller?

Är det första alternativet känns det rimligt. Är det andra länken som har korrekt information så känns det väldigt ovärt med poänguppgradering på SAS, då man kan uppgradera på andra Star Alliance flighter från Economy (förutsatt rätt bokningsklass) till en, som jag förstått det, mycket bättre Businessprodukt på t.ex. LH eller LX för 35000 poäng på en resa mellan Europa och USA. Isf är Optiontown dessutom det enda alternativet om man har en biljett i SAS Go.

Min tolkning av informationen är att den dyrare uppgraderingen är bekräftad, men med den billigare får man bekräftelse först 24 timmar innan avgång.
Det dyrare alternativet är väl den "harmoniserade" Star Alliance-produkten (som är tillgänglig för alla olika bonusprogram i någon form), och den billigare är bara för Eurobonusmedlemmar.

Min tolkning av informationen är att den dyrare uppgraderingen är bekräftad, men med den billigare får man bekräftelse först 24 timmar innan avgång.
Det dyrare alternativet är väl den "harmoniserade" Star Alliance-produkten (som är tillgänglig för alla olika bonusprogram i någon form), och den billigare är bara för Eurobonusmedlemmar.

Ok det är rimligt, så bokar man en biljett i Plus till USA så kan man för 35000 poäng få en bekräftad uppgradering (i mån av plats) redan en månad innan avgång och för 25000 kan det dröja upp till (eller alltid exakt?) 24h innan avgång innan man får det bekräftat. Och i värsta fall försöka igen på flygplatsen?

Om man som jag, har en biljett i Go till USA kan jag välja mellan att uppgradera för 40000 för besked 24h innan avgång eller med Optiontown direkt till Business alt. till Plus och därefter till Business med poäng för 25000/35000?

Den billigare varianten är standby-upgrades som du kan försöka få när du checkar in på flygplatsen. Det är alltså två helt olika produkter det handlar om.

Nej, det verkar som om man numera kan man lämna in önskemål i förväg på SAS egna flygningar

Uppgradera din SAS-biljett i förväg

På SAS intercontinentala flyglinjer kan du nu i förväg lämna in önskemål om uppgradering. Uppgradering kan ske från SAS Go till SAS Plus eller till SAS Business och från SAS Plus till SAS Business. Önskemål om uppgradering kan ske tidigast 30 dagar innan, och senast 48 timmar innan avgång.

Antalet platser som är tillgängliga för uppgradering är begränsat och du får besked om du har blivit uppgraderad eller inte 24 timmar innan avgång. Skicka in ditt önskemål om uppgradering nu!

Källa: Uppgradering till högre klass och komfort - SAS

Ansökte just om uppgradering från GO till Business i första hand och från GO till PLUS i andra hand på ARN-ORD om en månad. Första försöket med poänguppgradering i förväg efter att ha kört Optiontown (7/7 i track record) på nästan varenda longhaul senaste åren, men då jag inte behöver dubbla poängen för att behålla EBG samt att OT blivit så mycket dyrare så testar jag den här varianten. Håller nu alla tummar.

Ansökte just om uppgradering från GO till Business i första hand och från GO till PLUS i andra hand på ARN-ORD om en månad. Första försöket med poänguppgradering i förväg efter att ha kört Optiontown (7/7 i track record) på nästan varenda longhaul senaste åren, men då jag inte behöver dubbla poängen för att behålla EBG samt att OT blivit så mycket dyrare så testar jag den här varianten. Håller nu alla tummar.

Fick igenom uppgradering till PLUS men dessvärre ej till biz på SK945 fredag morgon. Ett gäng blockade stolar i business enligt Expertflyer så jag får göra ett försök på Arlanda.

Är det många som fått nej på PLUS till BUSINESS för poäng, antingen i förväg eller vid gate? Frågar eftersom det finns flera i tråden som glädjande fått ja.

Toppen