Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fann ingen "uppgradering ej OT"-tråd så postar här.

Jag fick lust att testa detta berömda PLUS-konceptet, så jag gick in på ändra bokning.

Gick fint att välja ny biljett i PLUS och det var överkomligt pris.

Men jag fick en ombokningsavgift på 500 pix.

Nu blev totalkostnaden inte så stor, men ändå intressant att veta om jag borde gjort något annorlunda.

Är det möjligt att uppgradera på ett bättre sätt?

Vilken sträcka pratar vi om? Uppgrades kan bara göras på long-haul och kan göras med poäng eller via OT. Från vissa outstations kan man även (ibland) betala cash vid incheckningen/gate för att uppgradera.

Detta var inom Europa. Det är därför jag frågar, beklagar otydligheten.

Long-haul funkar OT helt ok.

Flyger ARN-EWR på torsdag och uppgradering från M till C gick igenom imorse via ett mail från SAS med ny itinerary. Precis som förra gången så kommer mailet från SAS före mailet från Optiontown (som ännu inte landat i min inkorg).

Valde plats 2A och B. Har tidigare suttit på rad 5 och 6, där framförallt rad 6 var rätt kass om man ville sova (pga stöket från galleyn bakom).

Är nu uppe i 4/4 med Optiontown. Återstår att se om uppgraderingen från M till Y på hemresan går igenom också. Annars har vi första raden bakom Extra vilket ju är helt okej.

Hej på er,

Kikar på FlightStats.com och undrar hur skall jag tolka detta? Minst 9+9+4 economy säten över, minst 9 ec+ och minst 9 business? Flighten ifråga är SK935 fr CPH till SFO 12/9.

130912.png
Tack för hjälpen! :)

Du ska tolka det du ser som att det finns minst 9 stolar kvar i varje kabinklass (C9 Y9 E9). Dock behöver det inte betyda att det faktiskt finns lediga stolar på planet. Och det betyder ännu mindre i relation till OT.

Tack för klargörandet, agehall. Beträffande slutklämmen är jag som flitig läsare av forumet fullt medveten om dina åsikter kring detta och frågor om antal lediga säten osv, men samtidigt ser det mig onekligen ut att finnas ett samband mellan fullbokat i E och lyckad OT, därav anledningen till att jag håller ett öga på utvecklingen. Men ja, om inte siffrorna stämmer känns det ju lite onödigt att följa utvecklingen.

I all välmening, :)
Robert

Sådär, nu har jag ansökt om och betalt för min första Optiontown-uppgradering. ARN-ORD är sträckan. Letade länge och väl efter ungefärligt pris för detta på forumet men hittade inte mycket. Så här ser detaljerna ut:

ARN-ORD SK945:
155 euro för uppgradering från economy till exonomy extra
364 euro för uppgradering från economy till business

ORD-ARN SK946:
155 euro för uppgradering från economy till exonomy extra
346 euro för uppgradering från economy till business

Aningen billigare på hemresan alltså. Totalpriset blev 12500 kr för två personer. Jag testade att gå in på den amerikanska varianten av sidan (gå tillbaka till huvudsidan och välj land) för att betala i dollar istället, och då blev totalpriset en dryg tusenlapp högre. De tar inte amex så jag betalade med paypal (kopplat till mitt amex), så det blir några EB-poäng också. Jag har inte angivit någon mailadress vid bokningen, så jag antar att det blir Optiontown som meddelar mig om utfallet.

Har du ingen mailadress kan inte OT meddela dig. Blir till att kolla din bokning själv på tex Checkmytrip.

Jodå, mailadress har jag, men den som la den ursprungliga bokningen åt mig hade inte min mailadress. Nu har jag dock lyckats lägga in den via Lufthansas sida, så det ska nog gå vägen det här.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen