Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Operational Upgrade. Dvs att flygbolaget uppgraderar en passagerare för att de behöver ha hans plats till någon annan. Tex om de bokat för många passagerare i ekonomi men har plats i business, så kan de flytta upp någon med status.

Antar att det ser mörkt ut med uppgradering på SK903 nästa tisdag, 16 juni. Verkar finnas två C-platser till försäljning, och inget mer. Vi är fyra som har ansökt om OT, så det är nog bara att glömma. Ska försöka se om man kan göra något med hustrun och dottern på plats, eller hoppas att många C-resenärer ställer in sin resa.

Någon som vet vad som händer med OT om man ändrar flighten man har sökt uppgradering för? La in en OT till business på min plus från New York till Oslo för 3 månader sedan. I dag ändrade jag datum för resan och undrat om OT automatiskt uppdateras till korrekt flight, eller om man måste kontakta dem?? Någon som har erfarenhet med detta?

Antar att det ser mörkt ut med uppgradering på SK903 nästa tisdag, 16 juni. Verkar finnas två C-platser till försäljning, och inget mer. Vi är fyra som har ansökt om OT, så det är nog bara att glömma. Ska försöka se om man kan göra något med hustrun och dottern på plats, eller hoppas att många C-resenärer ställer in sin resa.

Hejsan :)
Jag sitter på samma flight som er och har också ansökt om OT :)
Det ser som sagt ganska fullbokat ut. Dock är det ganska många lediga platser i C (jag veeet ...seatmap är inte att lita på) , så det KAN vara så att man har överbokat i ekonomi och därmed drar ner på de säljbara platserna i C för att ha rum för just upgrades. Who knows...
Dessutom är det alltid mycket rörlighet i C eftersom en del bokar om och av med kort varsel. Så det finns fortfarande hopp...
Annars kan man alltid kolla hur läget ser ut med poänguppgraderingar på plats, det skadar inte att fråga redan vid check-in hur chanserna är.

Hejsan :)
Jag sitter på samma flight som er och har också ansökt om OT :)
Det ser som sagt ganska fullbokat ut. Dock är det ganska många lediga platser i C (jag veeet ...seatmap är inte att lita på) , så det KAN vara så att man har överbokat i ekonomi och därmed drar ner på de säljbara platserna i C för att ha rum för just upgrades. Who knows...
Dessutom är det alltid mycket rörlighet i C eftersom en del bokar om och av med kort varsel. Så det finns fortfarande hopp...
Annars kan man alltid kolla hur läget ser ut med poänguppgraderingar på plats, det skadar inte att fråga redan vid check-in hur chanserna är.
Oh, BC-träff i loungen! Vi får hoppas helt enkelt. Har ansökt om Plus för hela familjen, och testar C på plats.

• Gilla
Reactions: jth
Det är absolut inte otroligt att man överbokat ekonomi och därför minskat antalet säljbara platser i C för att slippa alltför många "avhysningar". En annan sak som kan spela in är nästa vecka på måndag 15JUN) är det tanken att alla 4 uppgraderade A330-maskiner skall vara i drift. Men om det visar sig att den fjärde maskinen (som är i Zurich) blir sen kommer det ställa till det i planeringen och därför kanske SAS väljer att vara lite restriktiva med försäljningen. OBS! Spekulation från min sida men risken finns eftersom de tidigare maskinerna varit lite sena.

• Gilla
Reactions: jth
Jag vet också att seatmaps inte är en perfekt indikation på hur välfyllt planet är MEN just nu är 15 platser "lediga" i C och 49 av 56 "lediga" i Plus. Alla passagerare oavsett status kan välja platser i C eller Y-kabinen. Samtidigt är de flesta bokningsklasser antingen "closed" eller "waitlist" enligt ExpertFlyer. Jag skulle tro att era chanser är ganska stora att bli uppgraderade - antingen via optiontown eller poäng/pengar vid gate (eller varför inte en op-up eller två eller fyra :) )...

Läget är detsamma på SK907 från Oslo.

Det lär vara en utmaning för SAS att sälja 56 platser i Plus på sommaren. I synnerhet då priserna inte är superattraktiva och man dessutom får betala för chips och smoothies ;)

Ansökte igår om OT till MAN på fredag, fick direkt svar om att den gick igenom för 46€. Det dubbla för hemresan kändes inte värd.

Nu väntar jag bara på att SAS skall släppa en rad till i PLUS. För OT är ganska ovärd om det innebär mittsäte istället...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen