Senaste nytt

Uppgradering med Flying Blue miles

agehall

Medlem
AHO, Jag är 99% säker på att svaret är NEJ.

Undvik alla former av codeshare och liknande när du vill uppgradera. Jag har även haft problem att uppgradera en flight med AF-nummer på AF-metall som var biljetterad med KLM e-ticketnr...
 

rvarttinen

Medlem
Japp! Hade liknande debackel på SFO vid en uppgradering med AF och biljett utställd av KLM. AF:s personal på plats ordande upp det hela på ett smidigt och elegant sätt (villa köpa blommor till dem, men fick veta att de inte får ta emot något). Det var något strul med bokningsklassen så jag fick betala USD 100 emellan, sedan gick uppgraderingen som en dans ..!.. satt mycket bekvämt på vägen hem efteråt.
 

agehall

Medlem
Jaha, men du hade iallafall fel bokningsklass. Jag hade ju rätt bokningsklass och min kollega, som var Ivory vid tidpunkten fick uppgradera sin biljett med samma bokningsklass som var utställd på AF e-ticketnr.
 

Dr. Miles

Expert
Undvik alla former av codeshare och liknande när du vill uppgradera. Jag har även haft problem att uppgradera en flight med AF-nummer på AF-metall som var biljetterad med KLM e-ticketnr...
Ibland är det VIKTIGT att boka en codeshare flight än att boka på originalflightnummret.

Skälet kan vara
  • Codeshare flight har ledig bokningsklass men inte på original flightnummer.
  • Avsevärt mycket bättre deal än att biljettera som opererande flygbolags biljett.

Detaljer om dealen kommer när vi har fått officiellt svar från Karin.
 

agehall

Medlem
Du har så rätt så AHO. Jag kunde ha svurit på att jag läste just den där regeln som förbjöd det du frågar om häromdagen, men nu kan jag inte hitta den. Karin får helt enkelt rycka in...
 

Porsan

Medlem
AHO, Jag är 99% säker på att svaret är NEJ.

Undvik alla former av codeshare och liknande när du vill uppgradera. Jag har även haft problem att uppgradera en flight med AF-nummer på AF-metall som var biljetterad med KLM e-ticketnr...

Detta hade jag ju problem med tidigare i sommras när jag flög till NY, precis som AHO skriver så var det än mycket bättre deal att boka med Deltas flightnummer. Dock blev det väldiga problem att uppgradera även trots att vi hade rätt bokningsklass, Karin gjorde allt hon kunde för att hjälpa mig men även hon stötte på patrull, hade dock gott om tid på CDG och där kunde damen vid FB disken efter ca 1 timmes strul tillslut uppgradera våra biljetter trots DL flightnummer. Så det är inte helt solklart vad som gäller...
 
Last edited:

agehall

Medlem
Man måste skilja på vad som händer på flygplatsen och vad som går att göra med säkerhet. På flygplatsen kan allt gå, oavsett vad regelboken säger. Det kan ju ha varit så att de var tvungna att flytta upp någon och då valde de att ta era poäng för att göra det istället för att flytta någon gratis...
 

Porsan

Medlem
Man måste skilja på vad som händer på flygplatsen och vad som går att göra med säkerhet. På flygplatsen kan allt gå, oavsett vad regelboken säger. Det kan ju ha varit så att de var tvungna att flytta upp någon och då valde de att ta era poäng för att göra det istället för att flytta någon gratis...

Jo det är sant att det är lite annat på flygplatsen men planet var inte ens halvfullt i någon av klasserna (första resan i A380 så jag kikade runt). Tycker bara det är märkligt att dom inte är konsekventa i sina system, oavsett vart ärendet behandlas.
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Talade precis med Flying Blue och svaret på om AF flight bokad med DL prefix går att köpa upp med hjälp av miles är inte oväntat nej.
Dock så har ju jag och Porsan gemensamma erfarenheter av att det kan finnas andra lösningar, väl på plats, i hans specifika fall, i Paris. Det slutade väl den gången, men jag måste naturligtvis hålla mig till "regelverket". Ska man försöka sig på upgrade av olika slag gör man kolkt i att inte boka code share! Hälsn Karin
 
Last edited:
Toppen