Senaste nytt

Uppgradering från Economy till högre klass på British Airways flygning

Jag har pratat med BA men de kan inte göra något åt eftersom resebyrån äger mina biljetter Travelleraceny. De kan inte heller uppgradera varken jag eller resebyrån. Det enda jag får göra är att kolla på flygplatsen. Det är inte bra att boka biljetter via resebyrån för då har man inga möjligheter att uppgradera sig, tråkigt nog. Resebyrån kan inte hjälpa mig och det är låst hos dom och BA kan inte heller hjälpa mig eftersom det är resebyråns biljetter fast jag har köpt dom. Verkar som jag borde ha valt en annan flygbolag och fixat biljetter själv utan resebyrå.
Jag skulle inte diskvalificera BA som flygbolag i framtiden baserat på detta, då det är resebyrån som har gjort fel. Om jag förstår saken rätt så har du bett om WT+, men istället fått WT? Tyvärr blir det väl svårt för dig att bevisa att du faktiskt önskat WT+, med mindre du har detta skriftligt någonstans. I så fall måste resebyrån hållas ansvarig för ombokningen eftersom du inte fått den produkt du har beställt.

När det gäller ändringar på biljetter köpta via resebyrå så upplever jag BA som mycket mer flexibla än t ex SAS. Jag hade inga problem att boka om min resa via BAs telefonbokning, trots att den var beställd genom en (ytterst inkompetent) resebyrå. Ok, jag fick betala telefonbokningsavgiften på 250 kr, men det var det värt för att slippa ha något mer med resebyrån att göra. På SAS har jag å andra sidan blivit blankt avvisad varje gång jag fösökt att ändra biljetter beställda genom resebyrå, inklusive de jag betällt genom deras eget dotterbolag: Widerøe.

I framtiden: boka aldrig via resebyrå med mindre du är absolut tvungen eller om priset blir mycket lägre. De flesta resebyråer är dessvärre hopplösa att ha att göra med och ställer mest till problem i form att vara en onödig mellanhand vid både köp och ombokningar.

Enligt tidiare tråd. (orkar inte leta nu) så ÄR biljetter som bokas av resebyrå uppgraderingsbara av personen som biljetten är utställd på. (Minns även att jag fick mejl om detta av BAEC, så detta låter mysko.)

Enligt tidiare tråd. (orkar inte leta nu) så ÄR biljetter som bokas av resebyrå uppgraderingsbara av personen som biljetten är utställd på. (Minns även att jag fick mejl om detta av BAEC, så detta låter mysko.)

Tänker du inte på uppgradering med Avios?
Det ska ju hursomhelst också finnas platser att uppgradera till.

Ja, jag bad resebyrån förklara varför jag inte kan uppgradera eftersom de äger mina biljetter trots att jag har betalat allting klart. Men nu fick jag svar från dom som säger att jag kan ringa till BA och dom där får ringa till resebyrån för godkännande till uppgraderingen ?? VA?
Nästa gång köper jag inte resan via resebyrån utan jag får vara en resebyrå själv och boka flyg o hotell. Jag ska ringa igen imorgon och se om det fungerar som resebyrån sa att jag ska göra. Man orkar ju inte hålla på ringa hit och dit när det borde vara enkelt. BA kunde inte hjälpa mig fast dom ville det men eftersom resebyrån äger biljetterna så kan dom inte göra något åt det men jag ringer imorgon så får vi se om jag lyckats.

Välkommen till BusinessClass.se, ullabritt!

Det är ungefär som att man bränner sig = man måste göra misstaget själv för att förstå (att man ska undvika resebyråer).

Jag kan bara instämma med det som sagts tidigare: Undvik resebyråer. Det finns anledningar till att man måste plågas av dem ibland, men för en så pass enkel resa som denna finns det ingen som helst anledning att ta den risken.

När jag försöker använda en resebyrå uppstår alltid minst två problem: De försöker göra "smarta" saker som gör att jag inte får de flighter jag explicit bett om och de kan ändra bokningsklasser hej vilt. Detta gör att jag konstant måste kolla vad de har gjort vilket tar mer tid än att lösa det hela själv från början.

Däremot är flygbolagens bokningsagenter ofta rätt kunniga och ber man dem om biljetter i premium ekonomi så ser de till att det blir det. Det har bara misslyckats en gång när KLMs agent bokade mig i en icke uppgraderingsbar biljettklass trots att jag bad om det. (Det sura var att det hade inneburit en merkostnad på €10 vid bokning - ombokningsavgiften för att byta upp sig från klassen jag faktiskt fick blev €300.)

Men, åter till TS problem. ullabritt: Har du någon dokumentation på att du bett om WT+? Typ e-mail eller liknande? Eller gjordes allt via telefon? Om du har ett e-mail som visar att du bett om WT+ så skulle jag vara rätt hård mot resebyrån och kräva att de bokar om utan avgifter. Dock får du givetvis betala merkostnaden för de dyrare biljetterna.

Nån som har någon erfarenhet av hur nära inpå flygningen BA släpper ev CW platser som går att uppgradera till för poäng (från WT+).
Har lite avios som ligger & skräpar och hoppas kunna överraska päronen med att de blivit uppgraderade på väg hem från Sydamerika.

Apropos resebyråer @agehall - det var guld värt att ha bokat NY-resan via resebyrå när Sandy slog till i höstas. Jorden resor styrde de sista två stolarna ut från NY åt oss. Hade vänner som bokat via ticket. De blev kvar fyra nätter på ett strömlöst Manhattan....

Toppen