Senaste nytt

Uppgradera utresa/Status

Fast det som gör detta extra komplicerat är ju att i bokningsdialogen som visas i exemplet som @palmen postar ovan så ser man ingen skillnad mellan codeshares (Trafikeras av Lufthansa i exemplet) och de fall när det handlar om wetlease (en underleverantör som utför flygningen, men som i allt essentiellt ändå är att räkna som en "riktig" SAS-flight, som med Cityjet i exemplet).
Jo man ser det på flightnumret, men det är överkurs deluxe och jag skulle gissa på att 99,99% av SAS resenärer inte har koll på att 3000-serien är codeshare och flygningar utförda av andra bolag.

Jo man ser det på flightnumret, men det är överkurs deluxe och jag skulle gissa på att 99,99% av SAS resenärer inte har koll på att 3000-serien är codeshare och flygningar utförda av andra bolag.

Jo, precis, vi ser det på flightnumret, och har antagligen också koll på att Cityjet är en underleverantör, men det är som sagt var överkurs att behöva ha koll på sånt, och om man enbart utgår från det som visas i bokningsdialogen (dvs inte tidigare kunskap eller tabeller över flightnummerserier) så går det inte att se skillnad på codeshare och wetlease.

Fast det som gör detta extra komplicerat är ju att i bokningsdialogen som visas i exemplet som @palmen postar ovan så ser man ingen skillnad mellan codeshares (Trafikeras av Lufthansa i exemplet) och de fall när det handlar om wetlease (en underleverantör som utför flygningen, men som i allt essentiellt ändå är att räkna som en "riktig" SAS-flight, som med Cityjet i exemplet).

Och det är det som är riktigt dåligt när man köper biljett via sas.se tycker jag.
Riktigt dåligt!!
Nu får man ju gissa att den första nästan är en sas flygning och att den andra är en codeshare.
Här finns fantastiskt mycket utrymme för förbättring från sas sida.

Och det är ju inte enbart 3000 nr..

06 jan 2019 Goteborg GOT – Vienna VIE SAS Plus Pro

15:25 – 19:25 (1 uppehåll) 2 väskor totalt

Goteborg GOT – Copenhagen CPH 15:25 – 16:20 (55m)
Ankomstterminal 3 Regional Jet Måltid ingår
SK439 | Aerospatiale/Alenia ATR 72 Bokningsklass C Tillgång till lounge för 1

Kastrup CPH – Transfertid: 1h 20m

Copenhagen CPH – Vienna VIE 17:40 – 19:25 (1h 45m)
Avgångsterminal 2 Austrian Airlines
SK9415 | Airbus Industrie A320 Bokningsklass C

Och det är ju inte enbart 3000 nr..

06 jan 2019 Goteborg GOT – Vienna VIE SAS Plus Pro

15:25 – 19:25 (1 uppehåll) 2 väskor totalt

Goteborg GOT – Copenhagen CPH 15:25 – 16:20 (55m)
Ankomstterminal 3 Regional Jet Måltid ingår
SK439 | Aerospatiale/Alenia ATR 72 Bokningsklass C Tillgång till lounge för 1

Kastrup CPH – Transfertid: 1h 20m

Copenhagen CPH – Vienna VIE 17:40 – 19:25 (1h 45m)
Avgångsterminal 2 Austrian Airlines
SK9415 | Airbus Industrie A320 Bokningsklass C
Finns massa nummer i SAS nummerserie som innebär att det inte är "rena SAS flygningar".
7000 används väl för charter om jag kommer ihåg rätt.
Blir dock lite off topic här

Och det är det som är riktigt dåligt när man köper biljett via sas.se tycker jag.
Riktigt dåligt!!
Nu får man ju gissa att den första nästan är en sas flygning och att den andra är en codeshare.
Här finns fantastiskt mycket utrymme för förbättring från sas sida.

Tyvärr samma sak hos ex. Lufthansa.

Där har de ex. Air Dolomiti med flightnummer LH9xxx som ger 0 poäng och Air dolomiti med flightnummer LHxxx (3 siffror) som ger poäng till Eurobonus. Båda står som "trafikeras av Air Dolmiti" och säljs av Lufthansa.

Ber om ursäkt om vi är alltför mycket off topic nu men jag tycker det är hyfsat lätt att se vem som utför flygningen vid bokning hos SAS eller Lufthansa för delen men börjar vi prata om codeshare och hur det ger poäng och inte så blir det ibland snudd på omöjligt att förstå utan trial and error.

Glömde du inte några nior där? ;) Fullkomligt vansinne om det är så att man ska behöva dra slutsatser utifrån ett flightnummer om vad man faktiskt köper. :mad:

sas3.png sas4.png

Gjorde bort mig igen. Men på riktigt, går det inte att informera detta tidigare i bokningsprocessen? Jag kan alltså inte se att Lufthansa kör innan jag bokat resan och betalat. (förutsatt då att jag inte vet att 3xxx serien betyder). Är ju ingen pissgrej heller, hade tänkt poängbuda upp till plus men det skiter ju sig nu.

Toppen