Senaste nytt

Uppgradera till SAS Amex Elite få 10 000 EB-poäng eller Platinum få 250 000 Amex-poäng (Juni 2024)

Finns värvningskampanj nu också, 45 000 för att värva till Elite. Ännu en väldigt bra kampanj!

10 juni har mitt år utan kort gått. 45000 om frun bjuder in mig till ett Elite är ju ok men mycket vill ha mer...:)

Din fru får ju 45k också, tror knappast man kan förvänta sig bättre än detta. Ska nog inte räkna med att 100k-sign up kampanjen kommer tillbaka.
Hej gott folk, funderar starkt på att bjuda in min fru och kapa mitt eget ELIT. Har precis passerat 1 voucher så läge att växla, i teorin.
Jag kan dock inte hitta någon skrivelse om att inte få säga upp kortet inom 12 månaders införskaffning, tanken är att bara köra året ut.
Vet någon vad som gäller där?
(samma sak gäller för mitt eget befintliga ELIT kort som jag skaffade i december, jag grävt igenom villkoren men ser bara de för innehav av kortet, inget om sign-on bonusen och villkoren för det specifika erbjudandet)
Text som går att hitta tidigare i denna tråd och som finns skriven för uppgraderingskampanjen som pågår samtidigt.
"Om du säger upp eller nedgraderar ditt kort inom 12 månader kommer du debiteras för dina erhållna poäng. Läs mer i villkoren."
1719484923597.png

Hej gott folk, funderar starkt på att bjuda in min fru och kapa mitt eget ELIT. Har precis passerat 1 voucher så läge att växla, i teorin.
Jag kan dock inte hitta någon skrivelse om att inte få säga upp kortet inom 12 månaders införskaffning, tanken är att bara köra året ut.
Vet någon vad som gäller där?
(samma sak gäller för mitt eget befintliga ELIT kort som jag skaffade i december, jag grävt igenom villkoren men ser bara de för innehav av kortet, inget om sign-on bonusen och villkoren för det specifika erbjudandet)
Text som går att hitta tidigare i denna tråd och som finns skriven för uppgraderingskampanjen som pågår samtidigt.
"Om du säger upp eller nedgraderar ditt kort inom 12 månader kommer du debiteras för dina erhållna poäng. Läs mer i villkoren."
Visa bifogad bild 154306
Har tidigare varit skrivelse att om man säger upp tidigare än 12 månader efter man skaffat kortet kan man bli återbetalningsskyldig för de förmåner man fått, som mest kan det bli så många månadsavgifter som är kvar till 12 månader.

Tack hörni!
Då jag är i månad 6 av 12 efter signup, skulle jag potentiellt kunna bli betalningsskyldig för hela året, dvs, resterande 3000kr, har jag förstått det rätt? :)
Detsamma gäller min fru, om vi inte vill behålla hennes potentiellt nya kort mer än 6månader. 3000kr+3000kr för 90000poäng är rätt bra deal ändå (6,7öre/poäng. halveras dessutom med voucher)

• Gilla
Reactions: Gus
Tack hörni!
Då jag är i månad 6 av 12 efter signup, skulle jag potentiellt kunna bli betalningsskyldig för hela året, dvs, resterande 3000kr, har jag förstått det rätt? :)
Detsamma gäller min fru, om vi inte vill behålla hennes potentiellt nya kort mer än 6månader. 3000kr+3000kr för 90000poäng är rätt bra deal ändå (6,7öre/poäng. halveras dessutom med voucher)
Det är precis det här beteendet som Amex inte gillar och försöker motverka. Pga detta som dessa regler kommit till då de inte fanns tidigare.

Tack hörni!
Blir inte kostnaden 6k per kort totalt.

Det är precis det här beteendet som Amex inte gillar och försöker motverka. Pga detta som dessa regler kommit till då de inte fanns tidigare.
Jag hör dig! Tror utmaningen för oss som
casual användare ligger i att intjänande av poäng inte matchar antal vouchers. På 300k spend blir det ett fint tillskott på 60000p, vilket dock, som bäst, kan kombineras med 1 voucher, inte 2, för en resa utanför Europa (för 1person…)
Därför blir ”erbjudandet” att växla kortinnehavare inom familjen, och vips få in 90k utan större ansträngning, ett oslagbart alternativ.

Blir inte kostnaden 6k per kort totalt.
Exakt, man måste ju räkna med de månadsavgifter man redan betalt (men också de poäng som spenden gett utöver värvnings-/signup-bonusar). Precis som @palmen säger har ju Amex infört dessa begränsningar för att det inte ska vara attraktivt att signa upp enbart för bonusen och därefter avsluta kortet och jag tycker de lagt begränsningarna på en rimlig nivå. Det blir enligt mig för dyra poäng för att det ska vara värt att bjuda in och signa upp enbart för värvningspoängen men alla gör ju som de vill.

Last edited:
Exakt, man måste ju räkna med de månadsavgifter man redan betalt (men också de poäng som spenden gett utöver värvnings-/signup-bonusar). Precis som @palmen säger har ju Amex infört dessa begränsningar för att det inte ska vara attraktivt att signa upp enbart för bonusen och därefter avsluta kortet och jag tycker de lagt begränsningarna på en rimlig nivå. Det blir enligt mig för dyra poäng för att det ska vara värt att bjuda in och signa upp enbart för värvningspoängen men alla gör ju som de vill.
Mycket möjligt, inom familjen blir det dock dubbelt upp :) I min bok är det lite såhär: jag signar upp och får 18k poäng, månaden efter hade fått det dubbla, så man får passa på att försöka tajma in och uttnyttja systemet så mycket som det är möjligt, i det här fallet också genom att ta smällen på de 6k det kostar för 90k poäng.

Sorry för bump men börjar bli lite desperat att uppgradera mitt Amex Premium till Amex Elite.

Ska man nöja sig med ”mini-kampanjen” på 10k poäng för uppgradering just nu eller tror ni att det kommer något större i juli eller augusti?

Toppen