Senaste nytt

Uppgradera till Business med sas

Jag har bokat nu och det ser ut att vara precis som du skriver @Taggen. Jag blir dock lite fundersam när jag läser detaljerna på "How it works":

• To boost your chances of securing an upgrade on flights to North America and Asia, you can participate in live bidding on selected flights, starting 25 hours before departure. Place your bid, track your ranking, view the highest bid and raise your bid anytime – right up until 6 hours before your flight departs.
Vad innebär det här med "Live bidding"? Är det bara att man får tillgång till lite mera verktyg och vyer de sista 25 timmarna?

Sedan under "How to pay for upgrades"
  • If you win a bid paid by a credit card, you'll earn additional Bonus points on top of the points you earn based on your original booking class. The number of points earned is based on destination and upgraded travel class.

Tjänar man poäng även för uppgradering av en bonusresa (om man betalar med kreditkort)?
Skit i det där med live bidding. SAS vill bara trissa upp buden. Lägg ett minimumbud vid bokning och kolla då och fram till avgång för ibland sänker de minimibudet. Jag har lagt bud på 35000 för Plus till business och live bidding visar lägsta bud på 120 000 poäng och ändå fått igenom mitt bud så ingen vet hur det där hänger ihop.

Ja, du tjänar poäng om du uppgraderar med pengar och inte poäng.

Skit i det där med live bidding. SAS vill bara trissa upp buden. Lägg ett minimumbud vid bokning och kolla då och fram till avgång för ibland sänker de minimibudet. Jag har lagt bud på 35000 för Plus till business och live bidding visar lägsta bud på 120 000 poäng och ändå fått igenom mitt bud så ingen vet hur det där hänger ihop.

Ja, du tjänar poäng om du uppgraderar med pengar och inte poäng.

Bra, tack!

Försvinner den ordinarie miniminivån då, så fort denna live bidding drar igång?

Bra, tack!

Försvinner den ordinarie miniminivån då, så fort denna live bidding drar igång?
Efter att livebudgivningen dragit igång kan du endast höja ditt bud, ej sänka (förutom att du kan dra tillbaka det helt). Funkar inte heller att dra tillbaka för att sedan försöka lägga ett lägre bud, då blir minimumnivån = ditt tidigare bud.

Även jag har fått igenom bud på ca 30k trots att högsta bud var 100k+ och det stod att vi hade plats 11-12 när live drog igång.

Jag reste med kollega i går CPH-ORD, han lade bud på 25 000 poäng för Plus till Business, det gick i genom. Tror det var full kabin i Business, själv satt jag i GO...

Jag tror inte att extrapoäng ges för uppgradering av bonusresa, men om du har betalat den urspringliga biljeten med pengar får du ett litet tillägg bara...
Läs mer på: https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/scandinavian-airlines/
Scrolla ner till SAS Upgrade...

Det är inte jättetydligt, men min tolkning är att uppgraderingen ger 3000 p från Economy till Business (till/från Asien) om man betalar med pengar, oavsett hur den ordinarie biljetten har införskaffats. Eftersom det även handlar om nivåpoäng (som i praktiken är värda 3000kr) känns det som en bättre deal att buda med cash.

Det är inte jättetydligt, men min tolkning är att uppgraderingen ger 3000 p från Economy till Business (till/från Asien) om man betalar med pengar, oavsett hur den ordinarie biljetten har införskaffats. Eftersom det även handlar om nivåpoäng (som i praktiken är värda 3000kr) känns det som en bättre deal att buda med cash.
Låt oss veta hur det går när du fått igenom uppgradering av bonus biljett, och betalar med pengar för uppgradering.
Kan vara intressant att veta vad som gäller!

Toppen