Senaste nytt

Uppgradera plusbiljett på bonusresa

Vad som sker i Europa och på longhaul är tvåan helt skilda saker.
Kan garantera dig att sas släpper 2 business per flight, även från USA. Men det är rätt vanligt att de bokas inom 1 minut från de släpps.

Hänger man på låset finns det ju även awards i Europa. De som rapporterar att de inte hittar något är inte de som försökte boka när de släpptes, utan snarare när biljetterna funnits bokningsbara några månader.
Ingen säger att det inte finns awards i Europa.. men att utbudet skiljer sig på utresa och hemresa på ett icke konsekvent sätt..

Ingen säger att det inte finns awards i Europa.. men att utbudet skiljer sig på utresa och hemresa på ett icke konsekvent sätt..
Allt beror på bokningsläge. Initiala släppet är mig veterligen ingen skillnad på om det är ut eller hemresa. Om det sedan släpps mer beror det på bokningsläget, det kommer alltid vara svårare att få en award p en söndag till Sverige än en onsdagen tex.

Du jämför äpplen och päron nu, vet inte om du läser det @palmen skriver.
Såg det ut så när biljetterna släpptes? Nej troligen inte.
Om du ska sitta och jämföra 3 månader innan avresa blir det ju jättekonstigt. Viktigare hur det såg ut 330dagar innan.

Ja, uppgradering är dyrare än award. Precis så sas vill ha det så de tjänar mer pengar, det är ingen välgörenhet de sysslar med.

De behåller platser då de vet att det nästan alltid blir fullt ändå pga att folk köper uppgradering på flygplatsen, eller att det blir någon som bokas in sista dygnet på flyget, kan tex vara passagerare som missat andra flyg bokas om till sas mm. Man vill helt enkelt inte boka hela kabinen full i förväg då det alltid finns folk som är villiga att betala sista dygnet.

20k för att uppgradera? Sådana summor har jag aldrig hört talas om. Brukar kosta omkring 7000 att uppgradera på flygplatsen. Låter snarare som att du försökte boka om din biljett till Business och betala mellanskillnaden och inte bara betala för uppgradering (det har aldrig kostat 20k senaste 10 åren).
Tog uppgradering på vägen tillbaka och betalade drygt 3 tkr på PEK. Jag frågade också om det var något fel när jag fick höra priset men hon sa det var vad det kostade. Jag har uppgraderat på flygplatser ett tiotal gånger till och från USA och det har alltid varit mellan 2,500 till 5,000 kr.

Du jämför äpplen och päron nu, vet inte om du läser det @palmen skriver.
Såg det ut så när biljetterna släpptes? Nej troligen inte.
Om du ska sitta och jämföra 3 månader innan avresa blir det ju jättekonstigt. Viktigare hur det såg ut 330dagar innan.
Har du ett behov av att bevisa något här? Jag har inte sagt något om hur SAS släpper platser initialt och jag jämför inga äpplen med päron.. jag meddelar bara att det verkar vara inkonsekvent med tillgängliga awards i Europa - jämfört ut och hemresa… kan det vara så att SAS släpper fler eller färre löpande, beroende på en faktor vi inte känner till ? Kanske… och man behöver inte veta allt, det är superskönt jag lovar

Tog uppgradering på vägen tillbaka och betalade drygt 3 tkr på PEK. Jag frågade också om det var något fel när jag fick höra priset men hon sa det var vad det kostade. Jag har uppgraderat på flygplatser ett tiotal gånger till och från USA och det har alltid varit mellan 2,500 till 5,000 kr.
Det låter mer som att personen du pratade med inte ville göra sitt jobb snarare än att sas ville ha 20k för en uppgradering. (effektivt sätt att slippa jobba om man försöker sälja något dyrare än vad det ska vara)

Det är fasta summor för att uppgradera på flygplatsen, några 20k har det dock aldrig varit.

Sample size 1 säger tyvärr inte så mycket och går inte att använda sådan info som "fakta".

Har du ett behov av att bevisa något här? Jag har inte sagt något om hur SAS släpper platser initialt och jag jämför inga äpplen med päron.. jag meddelar bara att det verkar vara inkonsekvent med tillgängliga awards i Europa - jämfört ut och hemresa… kan det vara så att SAS släpper fler eller färre löpande, beroende på en faktor vi inte känner till ? Kanske… och man behöver inte veta allt, det är superskönt jag lovar
Ja sas släpper olika mycket platser på alla avgångar om de släpper på fler platser, hur mycket de släpper beror helt på bokningsläge och vad de förväntas att sälja.

När du jämför ut och hemresor så blir det äpplen och päron om du inte tittar på släppdatumet då ingen av oss har insyn i hur många biljetter sas sålt samt vad de förväntar att sälja.

Utresor från Sverige är betydligt svårare att hitta på torsdag/fredag, likväl som det är mycket svårare att hitta hemresor på söndagar. Anledningarna till detta är rätt uppenbar.

Du kan ju jämföra detta med att åka tor till Barcelona sista helgen i oktober som många av oss ska göra. Utresor går att hitta för drygt 1000 kronor men hemresor på söndagen runt lunch eller senare startar på ca 3000 kronor. Exakt samma fenomen som med awards, flygbolagen vet att de flesta vill hem på söndag och då blir det väldigt mycket dyrare och de awards som finns går åt direkt.

Vad menar du att jag skulle försöka bevisa? Din okunskap eller?
Har inte försökt bevisa någonting, försöker bara förklara att din jämförelse haltar.
När i SAS släpp av awardsplatser är det inkonsekvent släpp av platser om vi bortser från black out datum såsom högtider?
Ge mig ett exempel så jag kan förstå vad du menar.

Jag försöker lära mig så mycket som möjligt på det här forumet, mitt mål är att ha så mycket kunskap som möjligt att jag kan va ett steg före alla andra där ute i världen, kan jag allt? Nej inte i närheten, troligen en promille.
Sen om du vill sitta på forumet ovetandes för du tycker det är "skönt" är upp till dig, kunde inte bry mig mindre.

Ni har säkert alla mer eller mindre rätt. Såg nu att på utresan är det bara 5 platser tagna i BC när man tittar på Seat Alerts och då är det väl rimligt att dom försöker med jämna mellanrum att sälja dessa som awards.
En annan fråga är ju om man nu har tur och ser att det kommer upp platser på vägen hem kan man reservera dom online genom att boka en resa och sedan via telefon flytta dessa till den första bokningen? Tänkte bara så att platserna inte försvinner när man sitter i telefonkö till SAS. Eller kanske det finns något annat smart trick?

Lite intressant är att jag nu kollade platser lediga nästa vecka på 920 från JFK och på de flesta så var det mer än 20 platser lediga. Det är ju ändå ganska snart och ändå har dom inte släppt fler awards där.

Toppen