Senaste nytt

Uppgradera plusbiljett på bonusresa

PontusBC

Medlem
Vi står inför ett lite problem som genererar två frågor. Bakgrunden är att vi har en resa tor till New York snart bokad som SAS bonusresa med 2 för 1. På vägen dit är allt bra och vi sitter i BC men på vägen hem fanns det bara plus-platser. Efter att ha pratat med SAS så sa dom om det blir biljetter lediga så går det att uppgradera men man måste göra det via telefon. Nu har det gått 1-2 månader utan att det blivit någon återresa ledig.
1 - Finns det något bättre sätt att fixa detta så att vi får BC på vägen hem annat än att titta på släppta bonusresor och ringa SAS?
2 - Det verkar släppas 10x fler BC biljetter till New York än återresor, är detta en slump eller vad beror det på?
 
På vägen hem från New York är det nattflyg vilket gör att det går att sälja fler businessbiljetter. Därför släpps färre som award.

Du kan boka om din plus om det skulle bli platser lediga i C innan avgång. Det finns inget annat sätt att garantera tillgång. Ni kan ju också lägga bud på uppgradering. Titta i tex Seat Alerts och se hur mycket plats som är ledigt så kan ni få ett hum ifall det ens är lönt.
 
Vi står inför ett lite problem som genererar två frågor. Bakgrunden är att vi har en resa tor till New York snart bokad som SAS bonusresa med 2 för 1. På vägen dit är allt bra och vi sitter i BC men på vägen hem fanns det bara plus-platser. Efter att ha pratat med SAS så sa dom om det blir biljetter lediga så går det att uppgradera men man måste göra det via telefon. Nu har det gått 1-2 månader utan att det blivit någon återresa ledig.
1 - Finns det något bättre sätt att fixa detta så att vi får BC på vägen hem annat än att titta på släppta bonusresor och ringa SAS?
2 - Det verkar släppas 10x fler BC biljetter till New York än återresor, är detta en slump eller vad beror det på?
Det släpps inte fler platser ut än hem i Business rent generellt. Däremot går nattflighterna åt mycket fortare än dagflighter rent generellt.

Det är alltid 2 platser som släpps som Business awards på alla longhaul. Med 90-120 dagar till avgång släpps det ibland fler beroende på bokningsläge.

Om ni ska resa snart (vilket jag tolkar som i maj) så är det extremt låg chans att det släpps fler awards i Business.
 
Tack för svaren det ger ju lite förklaring till läget. Vi flyger via Köpenhamn och åker ut den 16 maj. På utresan har sett att det funnits platser lite då och då i BC, så sent som i början av denna vecka släpptes det platser. Så jag lever lite på hoppet då :)
Ska även ta en titt på Seat Alerts, tack för tipset.
 
Det släpps inte fler platser ut än hem i Business rent generellt. Däremot går nattflighterna åt mycket fortare än dagflighter rent generellt.

Det är alltid 2 platser som släpps som Business awards på alla longhaul. Med 90-120 dagar till avgång släpps det ibland fler beroende på bokningsläge.

Om ni ska resa snart (vilket jag tolkar som i maj) så är det extremt låg chans att det släpps fler awards i Business.
Så borde det kanske vara och det låter rimligt och så - men enligt rapporter i andra trådar och av egen erfarenhet finns samma fenomen inom europa. Dvs tillgänglighet ut eller hem är flera faktorer högre än den andra ..
 
Så borde det kanske vara och det låter rimligt och så - men enligt rapporter i andra trådar och av egen erfarenhet finns samma fenomen inom europa. Dvs tillgänglighet ut eller hem är flera faktorer högre än den andra ..
Det känns nästan så och nu när jag tittade fanns det mer än en tredje del av stolarna lediga på hemresan. Vet inte hur många som måste vara lediga för att dom ska släppa fler bonusplatser men det är ju inte fullt.
 
Så borde det kanske vara och det låter rimligt och så - men enligt rapporter i andra trådar och av egen erfarenhet finns samma fenomen inom europa. Dvs tillgänglighet ut eller hem är flera faktorer högre än den andra ..
Vad som sker i Europa och på longhaul är tvåan helt skilda saker.
Kan garantera dig att sas släpper 2 business per flight, även från USA. Men det är rätt vanligt att de bokas inom 1 minut från de släpps.

Hänger man på låset finns det ju även awards i Europa. De som rapporterar att de inte hittar något är inte de som försökte boka när de släpptes, utan snarare när biljetterna funnits bokningsbara några månader.
 
Det känns nästan så och nu när jag tittade fanns det mer än en tredje del av stolarna lediga på hemresan. Vet inte hur många som måste vara lediga för att dom ska släppa fler bonusplatser men det är ju inte fullt.
Generellt så måste det var närmare osålt för att det ska öppnas upp mer platser. Om bara 1/3 stolar är lediga så är det extremt osannolikt att de släpps som awards då det är bättre för sas att sälja de för pengar. De som sedan blir över kan man då uppgradera till istället.
 
Generellt så måste det var närmare osålt för att det ska öppnas upp mer platser. Om bara 1/3 stolar är lediga så är det extremt osannolikt att de släpps som awards då det är bättre för sas att sälja de för pengar. De som sedan blir över kan man då uppgradera till istället.
Men för oss kunder är ju uppgraderingarna extremt dyra jämfört med awards som bokas med voucher.
Ibland undrar man varför dom håller kvar tomma platser om folk vill betala en del för dom? En gång från CPH till PEK ville jag uppgradera vid gaten men då skulle dom ha 20 tkr bara för den flighten... Det fanns plats men uppenbarligen ville dom inte sälja den.
 
Men för oss kunder är ju uppgraderingarna extremt dyra jämfört med awards som bokas med voucher.
Ibland undrar man varför dom håller kvar tomma platser om folk vill betala en del för dom? En gång från CPH till PEK ville jag uppgradera vid gaten men då skulle dom ha 20 tkr bara för den flighten... Det fanns plats men uppenbarligen ville dom inte sälja den.
Ja, uppgradering är dyrare än award. Precis så sas vill ha det så de tjänar mer pengar, det är ingen välgörenhet de sysslar med.

De behåller platser då de vet att det nästan alltid blir fullt ändå pga att folk köper uppgradering på flygplatsen, eller att det blir någon som bokas in sista dygnet på flyget, kan tex vara passagerare som missat andra flyg bokas om till sas mm. Man vill helt enkelt inte boka hela kabinen full i förväg då det alltid finns folk som är villiga att betala sista dygnet.

20k för att uppgradera? Sådana summor har jag aldrig hört talas om. Brukar kosta omkring 7000 att uppgradera på flygplatsen. Låter snarare som att du försökte boka om din biljett till Business och betala mellanskillnaden och inte bara betala för uppgradering (det har aldrig kostat 20k senaste 10 åren).
 
Toppen