Senaste nytt

Uppgradera British Airways från London till Las Vegas med poäng, billigast sätt från premium economy

KRYSS

Medlem
Hej,
ska flyga till Las Vegas i juni och funderar då på vad som är troligast att gå ihop. Jag ska boka resan i premium economy och funderar på hur jag billigast kommer undan med en uppgradering till business. Bokningen kommer ske via en resebyrå, om detta påverkar.

Idag har jag ca 90000 poäng hos Finnair. De verkar dock inte flyga till LAS utan är codeshare med BA.
Tolkar har Finnair rätt så kan man inte köpa uppgradering med Finnair-poäng om det är code share med BA. Här kanske jag tolkar villkoren fel, då får ni gärna rätta mig.

Samtidigt har jag ungefär 1500000 poäng hos Amex. Jag läste att man kan konvertera dessa till avios och uppgradera hos BA?
Alt betala kontant för detta? Hittade inga priser på uppgraderingen så har någon erfarenhet av detta får ni gärna komma med tips.
 

KRYSS

Medlem
Jag hittade ingen edit-knapp. Men jag har en tilläggsfråga. Kan jag boka direkt med BA och samla finnair-poäng eller måste jag boka med finnair och codeshare mot BA?
 

nissefalk

Medlem
Jag hittade ingen edit-knapp. Men jag har en tilläggsfråga. Kan jag boka direkt med BA och samla finnair-poäng eller måste jag boka med finnair och codeshare mot BA?

Det går bra att boka med British Airways och lägga in ditt Finnair konto på bokningen, om du bokar med BA istället för resebyrå så finns det en book and upgrade option, då betalar du för premium economy medans Avios används för uppgraderingen, detta går bara om det finns rena award platser i business vid boknings tillfället.

Det borde också gå att uppgradera med Avios på en resebyrå bokning men har inte koll på vilka boknings klasser det måste vara för att uppgradera, kolla att det finns platser innan du för över några AMX poäng till BA.
 

KRYSS

Medlem
Jag måste tyvärr boka via resebyrå.
Finnair med codeshare så får jag E mellan LHR och LAS
BA får jag T i systemet.
Samma flight. Vilken är att föredra?
 

nissefalk

Medlem
SÅ här står det på BAs hemsida om att uppgradera bokningar gjorda via resebyrå, inte direkt informativt...

Bookings made through your travel agent can now be upgraded on ba.com or through your local Executive Club service centre. The flights you would like to upgrade must be booked and ticketed in eligible booking classes, however Bulk Tour (BT) and Inclusive Tour (IT) fare types are not eligible.

Please contact your travel agent to check if you have an eligible booking before visiting Manage My Booking to upgrade your flight.
 

Senator

Moderator
Ett par saker:
1. Om priser är samma, så köp under British Airways prefix om du skall uppgradera med poäng. Blir enklast då
2. Det måste finnas U-klass för awards för att använda antingen Finnair poäng (jag vet inte om detta går faktisk, men det är en kunskapsfråga)
3. 150.000 MR till Avios räcker inte tror jag
4. Om du bokar som British Airways så har du några andra möjligheter.
a) Erbjudande under Manage My Booking (MMB) i cash
b) Erbjudande när Online check-in öppnar
c) Köp av Airport Upgrade (AUP). Dessa ligger mellan £299 och £399 i min erfarenhet
Fördel med 4a) till c) är att det ändras till I-klass och du får poäng därefter

Jag vet inte vilka datum som gäller, men det finns just nu INGA DATUM i juni med Avios-platser i Club World till LAS.
 

Senator

Moderator
Du kan British Airways bättre än vad jag kan, bussigt att du bjuder på kunskapen! Jag tror dock att han skrev/menade att han har 1 500 000 MR poäng. De borde räcka i alla fall en bit, tänker jag? :)

Vad bra att det är någon som kan läsa ;) Det räcker gott och väl, men det hjälper inte när det inte finns några platser att uppgradera till.
 

KRYSS

Medlem
Tack för återkopplingen. Så då låter det bäst att köpa med BA prefix direkt i sånt fall och hoppas på att man kan spara poängen mot finnair istället. Samt cash upgrade.
 
Toppen