Senaste nytt

Uppdrag med rätt mycket resande, hur gör jag bäst?

JohanTangen

Ny medlem
En lite annorlunda fråga.

Jag har fått ett uppdrag åt ett stort globalt ideellt sammanhang, sitter i den globala styrelsen för denna organisation. Jag kommer göra detta under 4 år. Organisationen har sitt säte och ursprung i USA, men finns globalt.

Detta uppdrag kommer innebära en hel del resande. Främst USA, men även inom Europa, China, Indonesien, lite Afrika samt Ryssland. Skulle tro 6-10 resor per år, oftast lång weekends eller möjligen någon vecka. Kruxet för mig är, jag vill ju få så mycket fördel som möjligt för resandet, samtidigt som jag kostar organisationen så lite som möjligt. Dvs, att det blir så billigt det kan bli för dem.

Vilket program ska man signa upp hos, vilket förfarande är "enklast" och samtidigt inte så kostsamt.

Eftersom vi arbetar när vi reser så är det bra att vara utvilad, så inte för många byten eller för långa restider. Helst 1 eller inga byten såklart. Men ibland oundvikligt.

Jag bor i Stockholm, men reser till LA, New York, Chicago, Atlanta, Houston, London, Amsterdam, Lissabon, Marbella, Beijing, Jakarta, Bali, St. Petersburg, Köpenhamn etc.

Alla tips tas emot med enorm tacksamhet - följdfrågor ska jag försöka besvara.
Stort tack. Johan

Är du statusmedlem i någon allians bolag idag? Gissar att du kommer ha specifika datum som du behöver resa på och då är det väl bara att boka det billigaste som finns i det läget.

Jag är Eurobonus medlem sen gammal, men bara Silver, kan man enkelt boka på t.ex. Star Alliance ist för SAS, för det känns som om det finns mer resor via dom? Det vore ju fiffigt att spara på ett ställe - eller åtminstone i samma familj?

jag kanske tänker fel?

De städer du rabblar upp fungerar ju många bra med SAS, övriga med Star Alliance. Så kör på SAS, försök få till en resa eller två innan sista Januari då har du direkt Guld och då öppnas det "magiska" med Fast Track och lounge. Sen kommer Diamant snabbt. Med den typen av resor så är status bra när/om flyget krånglar, de löser dina problem före alla andra med sämre status.

De städer du rabblar upp fungerar ju många bra med SAS, övriga med Star Alliance. Så kör på SAS, försök få till en resa eller två innan sista Januari då har du direkt Guld och då öppnas det "magiska" med Fast Track och lounge. Sen kommer Diamant snabbt. Med den typen av resor så är status bra när/om flyget krånglar, de löser dina problem före alla andra med sämre status.

Aha, jag ska till LA, sen till Lissabon. inom några veckor.
Så blir det. Verkar vettigt.

Stort tack så länge

Ska du boka billigaste biljetten från fall till fall, så skulle jag tro att du inte kommer få allt på samma allians, och de billigaste biljetterna ger knappt några poäng alls.

Jag hade registrerat ett konto på SAS, Air France/KLM och British Airways, krediterat flighterna till respektive allians och skaffat Priority Pass, så du i alla fall får tillgång till lounge.

Om du jobbar för en ideell organisation så tänk att de val du gör reflekterar mycket på den ideella organisationens image.

Jag hade försökt samla mig i en allians dock. Och sen flugit med det billigast jag kunnat hitta med rimliga bytestider och så. Jag tänker att jag måste kunna stå rakryggad inför föreningens styrelse och medlemmar och försvara mina val. Poängen i det här fallet hade fått åka i baksätet, och om det är essentiellt hade jag istället kostat på mig fast track och lounge när det behövs, vid t.ex. långa byten. Alternativt kört Priority Pass privat.

Om du jobbar för en ideell organisation så tänk att de val du gör reflekterar mycket på den ideella organisationens image.

Jag hade försökt samla mig i en allians dock. Och sen flugit med det billigast jag kunnat hitta med rimliga bytestider och så. Jag tänker att jag måste kunna stå rakryggad inför föreningens styrelse och medlemmar och försvara mina val. Poängen i det här fallet hade fått åka i baksätet, och om det är essentiellt hade jag istället kostat på mig fast track och lounge när det behövs, vid t.ex. långa byten. Alternativt kört Priority Pass privat.
Håller med 100 %
De poäng du tjänar skulle jag främst använt till uppgraderingar inte flashiga Miami resor med familjen. Tänk dig en skatteverksrevision pga av EBD medlemskap
Ligg lågt tala inte med kollegor släkt vänner om bonuspoäng, lounger mm. Väcker bara avund och ont blod.
Framförallt skylta inte med vem din uppdragsgivare är under resa
Några år sedan ett mycket glatt gäng i business checkin kön/loungen med texten Svenska kyrkan på ryggsäckarna. Upplevdes inte speciellt smart bland oss övriga

Last edited:
Toppen