Senaste nytt

Uppdrag med rätt mycket resande, hur gör jag bäst?

Helt rätt. Min revisor har alltid gett mig avrådan gällande det. Det funkar säkert men jag vill ha rent mjöl i påsen.
Om du inte drar momsen så är det ingen fara, i alla fall är det vad ekonomiavdelningen sa när jag tog upp den frågan för ett tag sedan. De ersätter mina utlägg, men varken företaget eller jag tar upp/kvittar momsen.

Om du inte drar momsen så är det ingen fara, i alla fall är det vad ekonomiavdelningen sa när jag tog upp den frågan för ett tag sedan. De ersätter mina utlägg, men varken företaget eller jag tar upp/kvittar momsen.

Frågade min revisor igen och det är fortfarande en avrådan. Vill man göra det rätt så ska man ej göra så. Handlar inte om momsen men att du ens redovisar den. Sen kommer det anses vara en förmån, Då ska den redovisas och skattas.

Frågade min revisor igen och det är fortfarande en avrådan. Vill man göra det rätt så ska man ej göra så. Handlar inte om momsen men att du ens redovisar den. Sen kommer det anses vara en förmån, Då ska den redovisas och skattas.
Njae jag menade att du redovisar allt, men det finns ju inget krav (skattetekniskt) att ersättning från kund eller andra måste vara samma som den faktiska kostnaden. Med möjligt undantag för momsregler.

Njae jag menade att du redovisar allt, men det finns ju inget krav (skattetekniskt) att ersättning från kund eller andra måste vara samma som den faktiska kostnaden. Med möjligt undantag för momsregler.
Ja det är skillnad på faktura till kund och utlägg för anställd.

Som företag kan du fakturera din kund precis vilken kostnad som helst. Fakturerar du mer än du hade i utlägg så kallas det vinst och du betalar bolagsskatt på den. Fakturerar du väldigt mycket mer än den faktiska kostnad du hade så kanske kunden blir arg och slutar göra affärer med dig, men skatteverket skiter i det. Därav inte alls ovanligt med avtal som säger "vi fakturerar fast pris x kr för resa mellan a och b" för att förenkla.

Däremot måste du ha rätt kvitto i din bokföring för utläggen. Annars blir det snabbt bokföringsbrott.

Om du som anställd vill få ersättning för att du köpt biljett för företagets räkning så måste beloppet matcha exakt, och därmed måste företaget få in rätt kvitto. Om inte rätt kvitto finns så räknas det som en extra löneutbetalning, som den anställda ska betala inkomstskatt på, och som företaget ska betala arbetsgivaravgifter för. Lämnar du in felaktigt kvitto där blir det av den anledningen skattebrott...

Däremot kan du tex köra varianten med med att boka "godkänd", boka och och boka ny själv för att så för mellanskillnaden. Så länge alla tre kvittona lämnas in till företaget och ligger med i bokföringen, med en förklaring som säger vad du gjort. Skatteverket blir glada men frågan är om ekonomiavdelningen blir det...

Toppen