Tisdag 14 Februari. Stockholm-Umeå-Stockholm
Förmiddagen började med en långt besök i SAS EuroBonus Lounge Terminal 4 på Stockholm-Arlanda. Svarade på lite mail och gick igenom schemat för dom kommande dagarna. Avgång var klockan 14.45 med LN-RPE som tog mig upp till Norrland och Umeå. Egentligen ingick inte Umeå inte i min agenda, men eftersom Västerbottens-Kuriren var intresserade av att intervjua mig så var det bara att hoppa på skjutsen och flyga upp!

Måste säga att jag verkligen gillar Umeå, när vi landade där enligt tidtabell vid 16.00 var det exakt på dagen en månad sedan sist jag var där och det har blivit en av mina favoritstäder i Sverige utan tvekan. Intervjun skedde i avgångshallen eftersom det var en snabb turnaround där uppe och för er som vill läsa den så finns webbintervjun att läsa här:
Flygentusiasten Victor ute på ny stafettresa | Västerbottens-Kuriren |
Flygningen hem med LN-RPT finns inte så mycket att kommentera om men det uppstod en rolig incident strax innan boarding då en tjej på uppdrag av Swedavia skulle intervjua resenärer.
Tjejen: Reser du privat eller i affärer?
Jag: Privat
Tjejen: Har du varit inne och besökt Umeå?
Jag: Nej.
Tjejen: Hur kom du hit?
Jag: Med flyg.
Tjejen: Jag menar hur du kom hit till flygplatsen idag.
Jag: Ja, jag kom hit med flyg.
Tjejen: Fast det kan du väl inte ha gjort?
Jag: Jo, jag landade med det förra inkommande planet som kom in från Stockholm och ska åka hem nu igen.
Tjejen: Är det du som är den där killen som flyger runt och som det har stått om i tidningen förut?
Jag: Det stämmer bra det!
För att klargöra så har jag varit med i Västerbottens-Kuriren tidigare. När jag var tillbaka på Arlanda igen beställde jag en shuttle och checkade in på Park Inn Stockholm-Arlanda för att få sova en liten stund innan det var dags att äntligen få boarda igen.
ONSDAG 13 FEBRUARI
Efter en kort natt på Park Inn var det äntligen dags att sätta kurs ner mot Frankfurt och Europa.
06.05 - 07.25 Stockholm - Köpenhamn
LN-RNU flög mig ner till Köpenhamn. Det blev en frukost i Scandinavian Lounge CPH eftersom jag valde att sova på flygningen ner för att hämta in lite förlorad skönhetssömn.
10.05 - 11.35 Köpenhamn - Frankfurt
Efter ett besök i loungen var det dags att boarda inför dagens andra flygning. Det var OY-KBE "A321" som skulle ta mig ner till Frankfurt. Jag tycker väldigt mycket om Boeing fast efter två flygningar med A321 denna vecka så har jag börjat ändra mig lite. Seatade mig på 01F och benutrymmet var fantastiskt.
Inte varje dag man har tre rutor för sig själv på en Europa flygning
Det var en trevlig besättning ner och gardinen var på sin plats! Economy Extra och Business Class var i princip tom förutom mig i Business och tre andra i Extra. Intervjun i Västerbottens-Kuriren hade släppts på morgonen och jag kunde inte låta bli att visa flygvärdinnan som serverade mig. Hon tyckte jag var underbar och frågade om hon fick visa sina kollegor. Visst svarade jag med ett leende! Sedan hade jag hela besättningen vid mig förutom piloterna som var väldigt intresserade varför jag tycker om att flyga så mycket.
Det serveras en en kall måltid mellan CPH-FRA - som smakade väldigt bra
Det var en fin inflygning över Frankfurt City innan vi tog mark och det blev faktiskt ingen remote parking utan vid jetway. Det blev ett snabbt besök i nya Lufthansa Senator Lounge och bilden nedan får summera vilken slitsam passion jag har!
12.35 - 14.40 Frankfurt - Oslo
Det blev en timme i Frankfurt innan det var dags att flyga hem till Skandinavien igen. Denna gång mot mitt andra hem Oslo! Nu blev det till att konvertera till Boeing 737, nämligen LN-RRB slå sig till ro på 1F. Pursern noterade att jag tog bilder av lunchen och frågade om jag var flygentusiast - kunde inte mer än att svara ja på den frågan. Det blev en hel del prat om bonuspoäng och även han ville visa intervjun för dom andra i besättningen.
Helt egen rad på väg upp mot Oslo
17.10 - 18.10 Oslo - Stockholm
Det blev landning i ett dimmigt Oslo och efter ett snabbt besök i deras Scandinavian Lounge blev det en helt vanlig Economy Extra flygning hem till Stockholm med LN-RRD.
TORSDAG 14 FEBRUARI
Denna dag blev det bara en halv repris av gårdagen. Checkade ut från Park Inn och tog en frukost i loungen då frukosten på Park Inn inte alls lockade mig. Många geléhjärtan blev det dock.
12.20 - 13.30 Stockholm - Köpenhamn
Ner mot Köpenhamn igen med SE-RER. Och jag hamnade på 01C bredvid ett nyblivet yngre par som pratade om familjerelationer. Det blev min underhållning på väg ner till CPH och det räckte gott och väl.
14.25 - 16.00 Köpenhamn - Frankfurt
Exakt likadan flygplanstyp och lunch denna dag. Jag boardade sist av alla på OY-KBFoch valde 01D som plats.
Att sitta med ordentlig måltid, lite mousserande och titta ut genom fönstret från ett flygplan är det bästa jag vet!

Inflygning mot ett disigt Frankfurt.
Radisson Blu Frankfurt
Ni som har följt med i tråden tidigare vet att jag först hade bokat Park Inn Frankfurt Airport. Men detta ändrade jag till Radisson Blu i Frankfurt. Resan in till City blev lite orutinerad eftersom det tog lång tid innan jag insåg att man inte kunde betala med kort under en viss summa i biljettautomaten och blev därför tvungen att ta ut pengar. Men tillslut checkade jag in på hotellet och måste säga att det var som dag och natt jämfört med Park Inn Stockholm Arlanda

Här var det: Good evening Sir! Och väldigt fräsch lobby. Blev uppgraderad till BusinessClass room eftersom jag är Club Carlson Gold. En väldigt bra början på kvällen eftersom jag skulle fylla 20 om ett par timmar.
Min suite för natten
FREDAG 15 FEBRUARI
Vaknade upp som 20-åring, checkade ut och hoppade in i en taxi för att ta en frukost i nya Lufthansa Senator Lounge och pröva den ordentligt!
12.35 - 14.40 Frankfurt - Oslo
Perfekt start på födelsedagen i Senator loungen. Jag blev imponerad av hur genomtänkt allting var och antalet sittplatser var betydligt fler än i den gamla loungen.
Nästa gång går jag in här!
15.15 - 16.10 Oslo - Stockholm
Det blev en lång försening ut från Frankfurt på grund av att markpersonalen hade räknat fel i sina papper. Samma måltid som sist till Oslo och jag blev firad ombord med en extra champis av besättningen ombord. Förseningen gjorde att jag missade min connection i OSL. Ett besök vid biljettkontoret ledde till att jag blev ombokad till 20.10 flygningen vilket gav mig ett långt besök i loungen för att fira min 20-årsdag - det kunde inte bli en bättre födelsedag! Flygningen hem blev med SE-DOR och det var fullsatt till sista plats.
Tack för mig!