FarewellFire
Medlem
Ärade forumiter.
Sitter sedan 2005 med ett EuroBonus-kort och har varit silver sedan 2007 och guld sedan ifjol (och återkvalificeras med god marginal innan min intjäningsperiod nollställs i september). Är överlag nöjd med SAS men en mindre smickrande egenskap med programmet har gjort att jag den sista tiden sneglat på andra program (främst Uniteds MileagePlus): nämligen att man har så bedövande usel intjäning på billiga biljetter hos andra aktörer som Lufthansa och Swiss.
På ett sätt förstår jag detta. SAS vill ju inte premiera resande med konkurrenter. Samtidigt försöker jag ofta boka SAS men misslyckas ofta då deras täckning på den amerikanska västkusten hittills varit så pass usel (SFO kommer ju förvisso snart igång men då blir det minst två mellanlandningar om man ska till LAX, SEA eller andra västkuststäder) och ALLTID inneburit råtidiga redeyeflyg med United till Chicago eller Newark för vidare färd på hemvägen. Eftersom jag flyger mestadels till staterna har jag tittat på andra program och Uniteds känns roligast (vill helst hålla mig inom *A eftersom det känns mest... hemma).
Har några funderingar/åsikter:
1) Får man verkligen alltid 100% miles på LH-flyg med UMP (vilket påståds i annan tråd)? Flög häromdagen i LH K-klass och den borde ge 0% enligt https://www.united.com/CMS/en-US/ma...s/Pages/AirlinePartnerDetails.aspx?ItemId=298
2) Som jag tolkar det får Uniteds statuspassagerare miles-bonus även på *A-partners? Återigen enligt länken ovan. Verkar ju brutalt bra.
3) Fri skjuts upp till Economy Plus om plats finns för statuspassagerare (dock har jag märkt att detta ofta även gäller mis som EBG).
4) Poängen brinner inte inne så länge man flyger en gång var 18 månad.
5) Stämmer det att man som boende utanför USA får access till Uniteds lounger i US på inrikesflyg, trots attd etta egentligen inte medges? SE JensE´s påstående i http://www.businessclass.se/star-al...ed-airlines-united-states-mileage-plus-3.html
Mitt resemönster:
1) Kommer realistiskt upp i 50-65000 miles om året.
2) 80% resor sker till USA (nästan bara LAX och SFO), resten inom EU (Primärt UK och Tyskland). Nästintill inget inrikesflyg.
3) Hembas ARN.
4) Så gott som alltid billiga economy-biljetter (discounted etc).
Sorry för novellen ni fick i knät och tack för all intressant läsning ni bjuder på!
Sitter sedan 2005 med ett EuroBonus-kort och har varit silver sedan 2007 och guld sedan ifjol (och återkvalificeras med god marginal innan min intjäningsperiod nollställs i september). Är överlag nöjd med SAS men en mindre smickrande egenskap med programmet har gjort att jag den sista tiden sneglat på andra program (främst Uniteds MileagePlus): nämligen att man har så bedövande usel intjäning på billiga biljetter hos andra aktörer som Lufthansa och Swiss.
På ett sätt förstår jag detta. SAS vill ju inte premiera resande med konkurrenter. Samtidigt försöker jag ofta boka SAS men misslyckas ofta då deras täckning på den amerikanska västkusten hittills varit så pass usel (SFO kommer ju förvisso snart igång men då blir det minst två mellanlandningar om man ska till LAX, SEA eller andra västkuststäder) och ALLTID inneburit råtidiga redeyeflyg med United till Chicago eller Newark för vidare färd på hemvägen. Eftersom jag flyger mestadels till staterna har jag tittat på andra program och Uniteds känns roligast (vill helst hålla mig inom *A eftersom det känns mest... hemma).
Har några funderingar/åsikter:
1) Får man verkligen alltid 100% miles på LH-flyg med UMP (vilket påståds i annan tråd)? Flög häromdagen i LH K-klass och den borde ge 0% enligt https://www.united.com/CMS/en-US/ma...s/Pages/AirlinePartnerDetails.aspx?ItemId=298
2) Som jag tolkar det får Uniteds statuspassagerare miles-bonus även på *A-partners? Återigen enligt länken ovan. Verkar ju brutalt bra.
3) Fri skjuts upp till Economy Plus om plats finns för statuspassagerare (dock har jag märkt att detta ofta även gäller mis som EBG).
4) Poängen brinner inte inne så länge man flyger en gång var 18 månad.
5) Stämmer det att man som boende utanför USA får access till Uniteds lounger i US på inrikesflyg, trots attd etta egentligen inte medges? SE JensE´s påstående i http://www.businessclass.se/star-al...ed-airlines-united-states-mileage-plus-3.html
Mitt resemönster:
1) Kommer realistiskt upp i 50-65000 miles om året.
2) 80% resor sker till USA (nästan bara LAX och SFO), resten inom EU (Primärt UK och Tyskland). Nästintill inget inrikesflyg.
3) Hembas ARN.
4) Så gott som alltid billiga economy-biljetter (discounted etc).
Sorry för novellen ni fick i knät och tack för all intressant läsning ni bjuder på!