Senaste nytt

United MileagePlus som alternativ till SAS EuroBonus

Det spelar ingen roll vilket nummer du ringer.
Det viktiga är att du ändrar senast 24 timmar före planerad avgångstid. Om din flight avgår 18:00 thailändsk tid måste du ändra senast 18:00 dagen innan i thailändsk tid.

Jag har använt mig av United MileagePlus de senaste året pga att man kan boka bonusresor online (tycker det verkar krångligt att ringa) plus att de har (haft) bra mycket bättre intjäning än Eurobonus. Dock börjar de bli lite sämre, exempelvis tar de bort vissa billiga bokningsklasser hos Turkish efter den 1 mars 2013 och som tidigare diskuterat exempelvis L-klass Lufthansa inom europa är borttaget (även om flygningen fortsätter utanför europa).

Men, United MileagePlus största minus tycker jag är att poängen bara autoregistreras i ca 50 % av gångerna (av kanske 20 gånger). Ska man efterregistrera på deras hemsida dyker 95 % av gångerna texten "! The system is currently unavailable, please try later" upp. Då får man maila till deras kundtjänst och efterregistrera. Detta gjorde jag häromdagen för min flight ARN-IST-HKG i bokningsklass V. Snacka om att jag blev paff när jag fick detta svaret!? :eek:;) "In reviewing your request, your flights between ARN IST on 01/09/13 and IST HKG on 01/10/13, were purchased in V class which does not award MileagePlus® credit for this booking class for flights within North America"

Eeeh, när var jag i Nordamerika?? Och enligt deras hemsida United Airlines - Earn MileagePlus Award Miles on Airline Partner så ska man få 100% för klass V hos Turkish! Vad har Nordamerika att göra med hela saken? Det står inget om att man inte ska få poäng om man flyger med Turkish till Nordamerika vad jag kan se, eller har jag missat något?!

Spelar det någon roll om man ringer det svenska eller amerikanska telefonnumret eller är servicen lika bra på bägge?

De gånger jag har ringt det svenska numret så blir jag kopplad till engelsktalande agenter som är duktiga. Betydligt biligare att ringa det svenska numret hur som helst :)

Jag har använt mig av United MileagePlus de senaste året pga att man kan boka bonusresor online (tycker det verkar krångligt att ringa) plus att de har (haft) bra mycket bättre intjäning än Eurobonus. Dock börjar de bli lite sämre, exempelvis tar de bort vissa billiga bokningsklasser hos Turkish efter den 1 mars 2013 och som tidigare diskuterat exempelvis L-klass Lufthansa inom europa är borttaget (även om flygningen fortsätter utanför europa).

Men, United MileagePlus största minus tycker jag är att poängen bara autoregistreras i ca 50 % av gångerna (av kanske 20 gånger). Ska man efterregistrera på deras hemsida dyker 95 % av gångerna texten "! The system is currently unavailable, please try later" upp. Då får man maila till deras kundtjänst och efterregistrera. Detta gjorde jag häromdagen för min flight ARN-IST-HKG i bokningsklass V. Snacka om att jag blev paff när jag fick detta svaret!? :eek:;) "In reviewing your request, your flights between ARN IST on 01/09/13 and IST HKG on 01/10/13, were purchased in V class which does not award MileagePlus® credit for this booking class for flights within North America"

Eeeh, när var jag i Nordamerika?? Och enligt deras hemsida United Airlines - Earn MileagePlus Award Miles on Airline Partner så ska man få 100% för klass V hos Turkish! Vad har Nordamerika att göra med hela saken? Det står inget om att man inte ska få poäng om man flyger med Turkish till Nordamerika vad jag kan se, eller har jag missat något?!

De gånger jag har ringt det svenska numret så blir jag kopplad till engelsktalande agenter som är duktiga. Betydligt biligare att ringa det svenska numret hur som helst :)

Jag hade också strul med efterregistreringar på UA. Ända fram tills jag hörde av mig och fick reda på att de är jättekänsliga med namnet och av någon anledning registreras mina två namn som ETT enda sammanhängande namn på UA, även om biljetten inte var bokad så. De gjorde något med min profil och sedan dess har 100% av poängen registrerats direkt... Så har du två namn, mellannamn etc kan det vara värt att kontrollera detta med UA.

Amerikaner och deras koll på (eller rättare sagt icke koll på) världskartan är ett välkänt problem som sträcker sig vida utanför UAs lokaler... Bara att ta kontakt igen och förklara vart du har varit! Jag tror de auto-svarar på de flesta mejl utan att knappt ens läsa igenom de. Det känns ofta som att de svarar "vad är sämst för kunden svar" bara för att vara på den "säkra sidan"... Särskilt om man saknar högre Premier status på UA. Med status så får man ju normalt svar inom 24 timmar så då är det lättare att hålla igång dialogen. Jag minns tiden före jag nådde statusnivå då jag lätt kunde få vänta en vecka eller mer innan jag fick ett svar...

Sänkningen av intjäningen på Lufthansa är trist men jag har fått för mig att det är en följd på den lägre intjäningen Lufthansa ger motsvarande M&M resenärer när de reser med UA. När t.ex. SAS i våras höjde nivåerna till 100% på alla ekonomibiljetter på SK och UA så ändrade också UA till detsamma på SAS-flygningar.

Hur det är med TK vet jag inte, men kanske är det samma sak där?!

Som nybliven silver på United så kan jag bekräfta att man får bonusmil när man flyger Swiss. Men tyvärr inte när man flyger Sas.

Ett problem är att man inte får några mil när man flyger billigt med Brussels. Och utgår man från Köpenhamn så är det ibland billigast att ha ett byte i Bryssel. Slutade till sist med att jag skaffade ett konto på Miles & More också så att poängen inte helt skulle gå förlorade...

Ett annat litet problem är att United och Amex inte är bästa vänner längre. Men amex poängen går ju att använda på andra bolag. Så nu trillar det in amexpoäng till Eurobonus medan flygpoängen går till United...

Det Priority Pass man får via svenska Amex fungerar utmärkt för inträde till United Clubs vid inrikes resor.

Välkommen till BusinessClass, Vill tillbaka till Vegas!

Ett problem är att man inte får några mil när man flyger billigt med Brussels. Och utgår man från Köpenhamn så är det ibland billigast att ha ett byte i Bryssel.
Det är riktigt att Brussels Airlines billiga Economy class biljetter ger normalt inga United miles.
Däremot om du reser endast till Bryssel (ej vidareresa till annanstans), kan du köpa billigaste biljetten (Fare basis: KLIGHT10) i K klass och det ger 100% United miles.

Jag hade också strul med efterregistreringar på UA. Ända fram tills jag hörde av mig och fick reda på att de är jättekänsliga med namnet och av någon anledning registreras mina två namn som ETT enda sammanhängande namn på UA, även om biljetten inte var bokad så. De gjorde något med min profil och sedan dess har 100% av poängen registrerats direkt... Så har du två namn, mellannamn etc kan det vara värt att kontrollera detta med UA.

Tack, ska kolla upp detta! Men det konstiga är att ofta får jag poängen auto-registrerad ena vägen, men inte den andra! :confused: Jag tycker att efterregistreringsprocessen hos MileagePlus är så jobbig så jag åker hellre med ex. BA (även om de är dyrare) för att istället kreditera till Executive Club, vilket alltid fungerat fläckfritt för mig.

Jag tror de auto-svarar på de flesta mejl utan att knappt ens läsa igenom de. Särskilt om man saknar högre Premier status på UA. Med status så får man ju normalt svar inom 24 timmar så då är det lättare att hålla igång dialogen. Jag minns tiden före jag nådde statusnivå då jag lätt kunde få vänta en vecka eller mer innan jag fick ett svar...

Håller med, känns inte som att de läser vad jag skriver. Tyvärr har jag bara lägsta statusen, så det tar någon dag innan jag får svar.

En anna sak som komplicerar det hela ytterligare är texten som finns på deras hemsida "Note that the booking class that appears on your ticket may differ from the booking class that the operating airline uses to determine flight miles earned." Exempelvis bokade jag en gång klass V hos Turkish men MileagePlus hävdade att det var klass O, och således inga poäng :(. Känns som att bokningsklassen knappt spelar någon roll, den kan ju ändå ändras.

Man får spara både boardingpass och grundbiljetten när jag gör retro skickar jag in båda, ibland även med skärmdump av bokningssidan, då ser man om Z skrivs om som annat

Jag tänker troligtvis satsa på att flyga ihop UA MP Premier 1K nu i höst. (Minst Premier Platinum i alla fall)

BOS-IAH-SAN T/R kostar i September 1200 SEK i N-klass och ger nästan 6k miles.
Hade tänkt göra ett par sådana, uppemot 10 stycken och sedan försöka lösa det sista på en longhaul.

Det blir billigare att flyga ihop alla miles än att köpa de hur som helst.

Last edited:
Toppen