Senaste nytt

United först ut att testa Split Scimitar winglets

Men så flyger man redan militärt, så det är ingen nyhet. Dock har jag aldrig hört talas om det för civilkärror, det är antagligen för osäkert helt enkelt. Man flyger knappast inom fem meter mellan två 787or eller A380.....

Mythbusters testade detta med ett gäng civila flygplan i något avsnitt. Det har funnits funderingar på att flyga på detta sätt över atlanten, men det har aldrig kommit längre än så och med winglets förstör man kanske vinsten med det?

Militären flyger väl i formation för att veta var man har varandra, inte för att spara några droppar bränsle...

Avlägsnandet av virvlar vid vingspetsarna medför en ökad total lyftkraft över vingarna, hade virvlarna funnits kvar så hade man behövt ha en större vinge för att uppnå samma lyftkraft.

Dreamliner använder sig av en annan metod att minimera virvlarna över vingspetsen, genom att göra kanten/spetsen så liten som möjligt så minimerar man även virvlarna.

Militären flyger väl i formation för att veta var man har varandra, inte för att spara några droppar bränsle...

Exakt, och dom är nog rätt ointresserade av soppaförbrukningen - de vill såklart spara på dropparna, därav supercruise (överljudsfart utan EBK). Men de har vingprofiler (korta, vinklar osv) som har helt andra syften än att vara aerodynamiskt korrekta från bränslesynvinkel. Här handlar det mera om hur snabbt man kan stiga, hur tuffa svängar (typ antal G, jag vill minnas att man siktar på över 10G nu för tiden) och instabila flygplan osv. Helt andra parametrar... Just det, och med jetmotororer som skickar ut rejält med värme från utblåsen så ändras aerodynamiken i denna luftström och i sämsta fall så stannar motorn (jmf Topgun filmen om ni vill). Det tjänar ingen på.

Förutom U2 då kanske, men ja den kärran är ju lite speciell på alla punkter...

Så även om man skulle få till att få passagerarflygplan att flyga i formation inom säg 2-5 meter från vingspetsarna och dra nytta av vortex (som winglets med mera försöker eliminera eller suga ut energin från, beroende på konstruktion) så måste ju risken att ha så stora plan så nära vara extrem. Dom har ju inte manöverbarheten som en liten jet har, det blir som personbil mot supertanker typ. Jag kan inte få till att få det att fungera ?

Toppen