Senaste nytt

Ungdom + Sas Plus

Xpressen

Medlem
Hej,

Min Sambo är under 26 och har i och med detta möjlighet att boka ungdomsbiljett. Jag är över 26 och har då inte möjlighet att göra detta vilket innebär att vi måste göra 2 bokningar för att resa till det mest förmånliga priset.

Vi har också ett barn (infant) vilket inte går att boka med på ungdomsbiljett.

Nu till min fråga, om min sambo bokar ungdomsbiljett och jag bokar Sas Plus för mig + infant på samma avgång. Kan jag då låta mina sambo sitta i plus med barnet och ta måltiden osv samtidigt som jag tar hennes ungdomsplats i ekonomi? Eller kommer crew ha en åsikt om detta?

Ja
Infant får av säkerhetsskäl inte sitta på vilka rader som helst utan måste sitta på de rader/stolar som har dubbla syrgasmasker i händelse av tryckfall i kabinen. Därför har kabinpersonalen full koll på exakt var i planen infants sitter och det kommer absolut att bli problem om det "plötsligt" dyker upp infant på ett ställe i planet som de inte antecknat eller varit medvetna om.

Ja
Infant får av säkerhetsskäl inte sitta på vilka rader som helst utan måste sitta på de rader/stolar som har dubbla syrgasmasker i händelse av tryckfall i kabinen. Därför har kabinpersonalen full koll på exakt var i planen infants sitter och det kommer absolut att bli problem om det "plötsligt" dyker upp infant på ett ställe i planet som de inte antecknat eller varit medvetna om.

Okej, jag förstår. Då är det alltså större möjlighet om vi byter plats och hon sitter i plus med infant.

Men att döma av era svar så är det enda säkra alternativet för att infant ska kunna sitta med sin mamma att vi gör en vanlig bokning 2 vuxna + 1 infant och i och med detta får betala mellanskillnaden mellan vuxen och ungdomsbiljett.

Därför har kabinpersonalen full koll på exakt var i planen infants sitter och det kommer absolut att bli problem om det "plötsligt" dyker upp infant på ett ställe i planet som de inte antecknat eller varit medvetna om.
Ganska intressant faktiskt. Skulle haft INF i knät idag mellan Stockholm och Köpenhamn. Satt på 5E. Min hustru blev dock knuffat till 6F medan vår treåring och jag blev kvar på 5E+F. Vi valde att sätta INF med min hustru utan att ge något besked om detta i förväg. Sannolikt fanns det väl syrgasmasker på såväl rad 5 som 6 då men "problem" blev det i vart fall inte.

OT: Någon som vet hur SAS kan reducera biljetterna för ungdom så pass kraftigt. Man kan ju enkelt hitta bra priser till Asien för ca 2800kr. SAS kan ju knappast tjäna något på detta, eller subventioneras biljetterna på något vis?

Till att börja med, pratar vi om shorthaul eller longhaul?

Finns det någon anledning till att ni inte helt enkelt bokar biljett åt alla i Go och då förhoppningsvis kan sitta tillsammans alla tre? Prisskillnaden borde möjliggöra att köpa något ätbart ombord (inte kub dock, men det är ju inte direkt världens roligaste mat alltid ändå, så). Om det är shorthaul så är det väl annars bara högre poängintjäning åt dig som blir skillnaden. Om det är longhaul så kan jag ju eventuellt förstå att ni vill ha den något större stolen för den som har barnet.

Som @agehall säger så ska man sitta på sin egen plats och kabinpersonalen kan i teorin ha åsikter om det hela om ni byter plats, men i verkligheten skulle jag anse att risken är rätt så liten (under förutsättning att barnet sitter kvar på rätt plats och att du och din sambo istället byter plats). Sannolikheten att de faktiskt har koll på vem som ska sitta på en viss plats och kollar att det är rätt person är rätt så liten, och skulle de fråga något så får ni förklara hur det är, och då kommer de troligtvis låta er sitta kvar på era bytta platser. Om det nu är så att barnet absolut inte klarar av flygresan utan att sitta med sin mamma och ni vill vara 100% säkra, ja, då får ni nog boka allt på en bokning.

(Risken för att de märker att fel person sitter på en plats kan eventuellt bli högre om någon av er är EBD då de vet var dessa sitter och kan då eventuellt notera att en person av "fel" kön sitter på den platsen. Jag var med om en flight förra året LLA-ARN där en tjej fick kliva av efter boarding då de upptäckte att hon hade fel namn (som jag uppfattade det så försökte hon resa på sin pojkväns biljett, men i det fallet så var han alltså inte alls med ombord på planet)).

OT: Någon som vet hur SAS kan reducera biljetterna för ungdom så pass kraftigt. Man kan ju enkelt hitta bra priser till Asien för ca 2800kr. SAS kan ju knappast tjäna något på detta, eller subventioneras biljetterna på något vis?

Tidigare har man ju kunnat hitta liknande priser även för oss gamlingar under kampanjer. SAS tjänar antagligen inte så mycket (om något) på just den biljetten, men jag antar att det är en del i en långsiktigare strategi för att bygga lojalitet och skapa en vana hos yngre resenärer att se SAS som ett alternativ (kanske allra helst förstahandsalternativet) när de bokar resor. Om de får större köpkraft senare i livet och kommer att boka många resor de kommande åren så kan det förhoppningsvis betala sig i långa loppet.

SAS kan prissätta sina biljetter precis hur de vill så det är väl inte så konstigt. Och bara för att vissa biljetter är jättebilliga innebär det inte att de fyller planet med passagerare som alla betalat väldigt lite.

Toppen