Senaste nytt

Ungdom + Sas Plus

Till att börja med, pratar vi om shorthaul eller longhaul?

Finns det någon anledning till att ni inte helt enkelt bokar biljett åt alla i Go och då förhoppningsvis kan sitta tillsammans alla tre? Prisskillnaden borde möjliggöra att köpa något ätbart ombord (inte kub dock, men det är ju inte direkt världens roligaste mat alltid ändå, så). Om det är shorthaul så är det väl annars bara högre poängintjäning åt dig som blir skillnaden. Om det är longhaul så kan jag ju eventuellt förstå att ni vill ha den något större stolen för den som har barnet.

Som @agehall säger så ska man sitta på sin egen plats och kabinpersonalen kan i teorin ha åsikter om det hela om ni byter plats, men i verkligheten skulle jag anse att risken är rätt så liten (under förutsättning att barnet sitter kvar på rätt plats och att du och din sambo istället byter plats). Sannolikheten att de faktiskt har koll på vem som ska sitta på en viss plats och kollar att det är rätt person är rätt så liten, och skulle de fråga något så får ni förklara hur det är, och då kommer de troligtvis låta er sitta kvar på era bytta platser. Om det nu är så att barnet absolut inte klarar av flygresan utan att sitta med sin mamma och ni vill vara 100% säkra, ja, då får ni nog boka allt på en bokning.

(Risken för att de märker att fel person sitter på en plats kan eventuellt bli högre om någon av er är EBD då de vet var dessa sitter och kan då eventuellt notera att en person av "fel" kön sitter på den platsen. Jag var med om en flight förra året LLA-ARN där en tjej fick kliva av efter boarding då de upptäckte att hon hade fel namn (som jag uppfattade det så försökte hon resa på sin pojkväns biljett, men i det fallet så var han alltså inte alls med ombord på planet)).

I detta specifika fallet handlar det om en shorthaul, men risken är stor att jag undrar samma sak även för longhaul för framtiden. Anledningen till att vi vill boka en i plus är för att vi vill checka in 3 väskor och då blir det i princip samma pris att boka plus som att köpa till extra väskor och kan vi då också få mer utrymme för den som sitter med barnet så är det naturligtvis skönt.

Självklart kan vi boka oss alla i ekonomi (den specifika flighten är bara 2,5 timmar) men jag tänkte att jag ställer frågan för att få veta om det fanns någon som hade koll på om det var möjligt att göra på detta sättet.

Ingen av oss är EBD så det ökar ju våra chanser.

Anledningen till att vi vill boka en i plus är för att vi vill checka in 3 väskor och då blir det i princip samma pris att boka plus som att köpa till extra väskor och kan vi då också få mer utrymme för den som sitter med barnet så är det naturligtvis skönt..
Det är inte mer utrymme i Plus på shorthaul om ni inte sitter längst fram vill säga.

/Andreas

SAS Plus på shourthaul är exakt samma stol som i ekonomi. Däremot kan möjligheten att få ett tomt säte bredvid sig möjligen vara något högre i Plus men det beror helt på vad det är för flight. Eftersom du inte får mer plats i SAS Plus hade jag i ditt fall bokat två i ekonomi och betalat för väskorna. Därigenom vet man att som minimum kommer ni att ha två platser i bredd och kan utan problem fäll aupp armstödet mellan er.

SAS kan prissätta sina biljetter precis hur de vill så det är väl inte så konstigt. Och bara för att vissa biljetter är jättebilliga innebär det inte att de fyller planet med passagerare som alla betalat väldigt lite.

Så vad är motivet? Att försöka fylla ut planet bara? Det finns garanterat ett vinstintresse hos SAS så prissättningen för ungdomsbiljetterna måste generera någon slags typ av värde för SAS, behöver ju inte vara i faktiska pengar.

SAS Plus på shourthaul är exakt samma stol som i ekonomi. Däremot kan möjligheten att få ett tomt säte bredvid sig möjligen vara något högre i Plus men det beror helt på vad det är för flight. Eftersom du inte får mer plats i SAS Plus hade jag i ditt fall bokat två i ekonomi och betalat för väskorna. Därigenom vet man att som minimum kommer ni att ha två platser i bredd och kan utan problem fäll aupp armstödet mellan er.

Okej.

Då blir det nog så att vi bokar biljetter i ekonomi till oss båda.

Så vad är motivet? Att försöka fylla ut planet bara? Det finns garanterat ett vinstintresse hos SAS så prissättningen för ungdomsbiljetterna måste generera någon slags typ av värde för SAS, behöver ju inte vara i faktiska pengar.
Det är ju oerhört vanligt att företag kör prisdifferentiering. En ungdom som idag flyger billigt kanske blir en vuxen som i framtiden flyger dyrt. Med samma bolag. Det är en affärsstrategi. Precis som när Apple erbjuder studentpriser.

Det är ju oerhört vanligt att företag kör prisdifferentiering. En ungdom som idag flyger billigt kanske blir en vuxen som i framtiden flyger dyrt. Med samma bolag. Det är en affärsstrategi. Precis som när Apple erbjuder studentpriser.

Helt enig. Som tillägg till detta så "tvingar" SAS dig att bli medlem i Eurobonus för att köpa ungdomsbiljetter. (Det var så jag fastnade i träsket och nu sitter med 60 avishyrbilar... :D).

Rabatterade ungdomsbiljetter är grymt! Utöver mig själv som exempel så har jag många kompisar som väljer att flyga med SAS istället för lågprisbolag inom Europa - just för att det är hyfsat bra prissatt gentemot LLC, men också möjligheten att tjäna eurobonuspoäng.

Idag gör jag min ca 34e flight för året i jobbet - 28 av dessa har jag valt att resa med SAS. När jag reser med företaget måste jag använda företagsresebyrå och då är det är inte ovanligt att jag betalar cirka 4 000 SEK för en T/R mellan ARN-LHR, samtidigt som ungdomsbiljetterna på exakt samma flighter går på cirka 1 300 SEK.

Med det sagt så har jag fallit totalt för SAS-strategi:
1. Bli medlem och köp billiga biljetter
2. Förstå värdet i lojalitetsprogram
3. Bli "vuxen" och vara beredd att betala en Premium för att flyga med SAS i jobb eller privat (privat reser jag fortfarande alltid på ungdomsbiljetter dock).

Toppen