Senaste nytt

Umeå blir hubb för Nordic Air Sweden

Någon som hört/vet något mer gällande Air Swedens start? Planen var väl att trafiken skulle komma igång 28/2?

Hemsidan säger trafiken skall komma igång på Torsdag med en A320 från SmartLynx

Någon som har en bokning?

Kollade på Swedavia Umeå och kunde inte hitta några avgångar på torsdag 28/2 med AirSweden i varje fall!?

Last edited:
Så här står det i pressreleasen som kom ut förra veckan från Skellefteå flygplats:

Från den 28 mars kommer Air Sweden att börja flyga från Skellefteå med destinationerna London och Köpenhamn.

– Vi är jätteglada att Air Sweden väljer att starta direktflyg till dessa eftertraktade städer. Under senaste året har vi ju haft en explosionsartad ökning av flygningar, så att kunna komplettera med direktlinjer till London och Köpenhamn känns riktigt kul, berättar Robert Lindberg, vd Skellefteå Airport.

Planet, som startar i Arvidsjaur, kommer att kunna ta resenärer till Köpenhamn tre dagar i veckan (mån, tis, fre) med retur fyra dagar (mån, ons, fre, sön). Londonflyget kommer att gå tur och retur torsdag och söndag.

Air Sweden har funnits i Umeå ett tag, men ser nu potential i Skellefteåregionen.
– Det är en aktiv destination. Skellefteå ger oss också ett bättre läge för att nå större delar av kustregionen, från Umeå i söder till Luleå i norr, och hela Svenska Lappland, säger Stig-Erik Dahlberg, vd Air Sweden.

Från branschorganisationen Swedish Lapland Tourism, där Destination Skellefteå är en av parterna är Air Swedens etablering ett bevis på näringens tillväxtpotential.
– Skellefteå har varit duktiga på att arbeta med andra utrikeslinjer vilket Air Sweden uppmärksammat. Det, i kombination med att vi tillsammans marknadsför Swedish Lapland, Sveriges nordligaste destination, som resmål, gör att helheten kan bli riktigt bra, avslutar Annika Fredriksson, VD, Swedish Lapland Tourism.

Ursäkta Men vad hände med umeå som hub då...!? Man har ju seatmap på A320...men knappast mycket mer på sin hemsida. Ursäkta om jag tvivlar men tycker det känns på gränsen till lurendrejeri? Undrar om de i slutet på Mars kommer byta till nån annan flygplats?

Nää detta känns som ett tveksamt projekt?! Är tyvärr benägen även jag att sätta ett glas skumpa på att detta troligen inte ens kommer i luften..

Last edited:
Tittar man närmare på detta så kan det inte vara seriöst. Jag får nog ställa mig bland de som inte tror att bolaget kommer i luften överhuvudtaget. Det hjälper inte med en massa marknadsföring, jobbar man med flyg måste man även visa en seriös sida.

Hade gärna velat ha en kommentar från AirSweden om vad som händer i Umeå ?

Deras hemsida Nordic Air Sweden AB säger nedan,
"Nordic Air Sweden AB is a new startup with plans to introduce a full service airline operation using a fleet of modern Airbus A320 aircraft from bases in Scandinavia and mainland Europe. Scheduled flights will be starting on the 28th of February in a leasing arrangement with SmartLynx airlines. Air Sweden will also be providing capacity to other airlines, tour operators, government agencies and private charters clients."

Toppen