Senaste nytt

UberPOP-förare dömd för att köra svarttaxi

Med tanke på hur låg lön en taxiförare idag har och hur otroligt dåliga villkor det är i den branschen, med Fågelviksgruppen som sänke - är jag tveksam till att lägre priser är det som taxibranschen behöver. Snarare behöver det säkerställas att föraren får en större del av intäkterna.
Exakt, och ett sätt tror jag är att minska kraven på speciella behörigheter, bilar, utrustning och göra det lättare att köra utan att förse traditionella bolag med kulor att driva runt en tung organisation. Friåkare kan slippa undan bara det sistnämnda, men har då å andra svårare att hitta kunder.

Friåkare kan slippa undan bara det sistnämnda, men har då å andra svårare att hitta kunder.
Fast är det det med rätt teknik? Uber har ju lyckats rätt bra med att hitta kunder utan att ha en tung organisation. Nej, detta är framtiden och det får branschen smaka på nu - alltför sent i mitt tycke men så är det ju med marknader som vägrar utvecklas.

Ska inte vara konsumenten som ska behöva oroa sig för att föraren som kör har bra/dålig lön.

Fast Uber har ju bevisat att man som konsument måste vara orolig för huruvida ens förare får en rimlig lön (eller betalar skatt, eller slipper sitta i fängelse). De visste ju att UberPOP var olagligt. De visste att förarna skulle åka dit. Och de lanserade ändå. Det måste ju de flesta tycka är ganska cyniskt.

Jag kanske är konstig, men jag har väldigt lätt att känna empati med en förare som utgår från att Uber har koll på reglerna och nu sitter med en dom och böter och prick i register som eventuellt gör det omöjligt att söka vissa jobb i framtiden.

@nollbit - det jag menade var att kravet ska ställas på leverantören av tjänsten, att det inte ska bli konsumentens huvudvärk. Att det ska finnas något sorts vettigt regelverk som skall efterföljas är, för mig, en självklarhet.

Fast är det det med rätt teknik? Uber har ju lyckats rätt bra med att hitta kunder utan att ha en tung organisation. Nej, detta är framtiden och det får branschen smaka på nu - alltför sent i mitt tycke men så är det ju med marknader som vägrar utvecklas.
Jag syftade på att det enda alternativet till att vara med i en större allians traditionellt har inneburit att enda sättet att få kunder är att ragga dessa vid vägkanten. Nu med Uber och Lyft finns alternativ att vara sin egen, och dessutom kunna få beställande kunder och antagligen behöva betala mindre till systemägaren. Håller med om att detta är framtiden.

UberPop försökte med konststycket att krystat hävda att det är samåkning i kombination med en ovilja att dela med sig av detaljer kring utbetalningar och bättre information till sina förare och gjorde sig därmed ovän med i princip alla.

Jag tycker krav på taxileg, taxiskyltar och taxameter är förlegat, även i Sverige. Tar man bort dessa tror jag vi får ökad tillgänglighet, bättre valfrihet och lägre priser - även om alla skatter betalas som de ska.
Poängen med taxameter är ju att det ska gå att se till att alla skatter och avgifter betalas som de ska. Taxiskyltar förstår jag din tveksamhet till, och taxileg är inte ett så stort problem att skaffa - och något jag kan tänka mig att man kanske borde förenkla ytterligare.

Med taxameter och (förenklat) taxileg så tror jag att vi skulle kunna ha en bättre taximarknad. Men free for all i stil med uberpop tror jag är skadligt för alla i längden, framförallt på marknader där Uber är enda alternativet mot traditionell taxi. Då blir det bara tillbaka till klassiska svenska taximonopol, och det är inget vi vill ha, eller hur?

Poängen med taxameter är ju att det ska gå att se till att alla skatter och avgifter betalas som de ska. Taxiskyltar förstår jag din tveksamhet till, och taxileg är inte ett så stort problem att skaffa - och något jag kan tänka mig att man kanske borde förenkla ytterligare.

Med taxameter och (förenklat) taxileg så tror jag att vi skulle kunna ha en bättre taximarknad. Men free for all i stil med uberpop tror jag är skadligt för alla i längden, framförallt på marknader där Uber är enda alternativet mot traditionell taxi. Då blir det bara tillbaka till klassiska svenska taximonopol, och det är inget vi vill ha, eller hur?
Uber har ju visat att taxameter lika väl kan placeras centralt och med en app. Jag hävdar fortfarande att UberPop är en bra tjänst och det enda jag tycker är fel är att Uber inte betalar in skatten direkt, alternativt aktivt förser myndigheter med kontrollinformation och är tydliga mot förarna hur skatt ska betalas.

Åkare betalar rätt saftiga avgifter till det bolag som de är anslutna till, i "legacy"-bolagens fall så hör det antagligen till en enorm kostnadsmassa, mycket manuella processer och att bolagen själva vill tjäna någonting på verksamheten i slutändan.
Tydligen tar Uber ut rätt saftigt också, en LUX-förare berättade att de tar ut någonstans (kommer inte ihåg exakt) 30-35% av LUX och någonstans 20-25% av Black. De har knappast samma kostnadsutmaning som de traditionella bolagen men de vill väl också tjäna pengar...
Hutlösa avgifter oavsett alltså, men fördelen är att Uber bara tar %-avgift. De traditionella bolagen tar en avgift per dag, oavsett om bilen rullar eller ej. Sen spelar det ingen roll om det är julafton eller om du är sjukskriven. Dagsavgiften skall betalas ändå.
Nyttigt med konkurrens och priskrig, det driver utveckling och gör det bättre för konsumenten i slutändan. De som inte anpassar sig snabbt nog stryker med, natural selection, inget nytt. ;)
Ska inte vara konsumenten som ska behöva oroa sig för att föraren som kör har bra/dålig lön.
Tyvärr ser det ju inte ut så, för de som stryker med är den enskilda föraren, eller i vissa fall åkaren. De stora aktörerna tjänar fortfarande pengar och tar in en ny förare/åkare. Ett stort skäl till de riktigt dåliga villkoren är att kommunerna inte ställer kvalitetskrav vid upphandling av färdtjänst.
Erbjuder aktören/åkaren vettiga anställningsavtal har de inte en chans att vinna upphandlingen.
Taxiskyltar förstår jag din tveksamhet till, och taxileg är inte ett så stort problem att skaffa - och något jag kan tänka mig att man kanske borde förenkla ytterligare.
En god vän till mig med UberPop och frågade föraren varför han körde Pop och inte vanlig taxi. Föraren berättade att han hade gjort taxiprovet 4 gånger utan att klara det. Frågan är om jag vill åka med honom, för det provet är inte svårt?
Sen får du inte köra taxi om du ex. har begått våldsbrott/övergrepp, vilket jag tycker känns rimligt.

Jag är snarare inne på att taxi borde bli bättre - i många andra länder ställs det krav på att föraren skall hitta. Det hade jag tyckt varit ett rimligt krav, för det är vad jag förväntar mig när jag åker taxi!

@olo - mitt inlägg som jag skrev efter det du citerat förklarar lite tydligare vad jag tycker, naturligtvis ska folk ha schyssta villkor.
Men att komma ner så lågt som möjligt i pris är ju ofta väldigt viktigt i statliga upphandlingar, på både gott och ont... om man ska börja diskutera det så är det dock lätt att det blir något mycket större än bara taxiverksamhet.

Uber har ju visat att taxameter lika väl kan placeras centralt och med en app. Jag hävdar fortfarande att UberPop är en bra tjänst och det enda jag tycker är fel är att Uber inte betalar in skatten direkt, alternativt aktivt förser myndigheter med kontrollinformation och är tydliga mot förarna hur skatt ska betalas.
Det fungerar väldigt bra på att mäta resor, ja. Men en stor del med en taxameter är att hålla koll på när ett fordon används och inte används för taxiresor. För att undvika svarttaxi. Jag tror ett krav på installerade taxametrar är helt vettigt för att undvika svarttaxi.

Om det sköts centralt, med konstant bevakning av en Uberförares telefon och dess gps så tror jag att vi har ett seriöst privacy problem.

Toppen