Senaste nytt

UberPOP-förare dömd för att köra svarttaxi

Känns lika bra, gillar inre det segment av deras utbud, känns helt olika jämfört med black och uppåt.
 
Jag tycker det är synd. Billigt och bra är min erfarenhet. Det hade varit bättre om Uber hade börjat samarbeta med myndigheter och förse t.ex. Skatteverket med uppgifter om utbetalningar för att visa att de ville bidra till en miljö med högre skattemoral.
 
Jag tycker det är synd. Billigt och bra är min erfarenhet. Det hade varit bättre om Uber hade börjat samarbeta med myndigheter och förse t.ex. Skatteverket med uppgifter om utbetalningar för att visa att de ville bidra till en miljö med högre skattemoral.
Fast även om skattefrågan hade varit helt löst så är det fortfarande mer eller mindre svarttaxi.
Sen att det var en bra och billig upplevelse är ju en annan sak.
 
Fast även om skattefrågan hade varit helt löst så är det fortfarande mer eller mindre svarttaxi.
Sen att det var en bra och billig upplevelse är ju en annan sak.
Svarttaxi i bemärkelsen att föraren saknar taxileg och taxiskyltar, ja. Det tycker jag är bra att man utmanar. Svarttaxi i bemärkelsen svarta pengar, nej. Och jag tror det är där det största motståndet funnits.
 
Svarttaxi i bemärkelsen att föraren saknar taxileg och taxiskyltar, ja.
I vissa länder, där taximarknaden är hårt reglerad så förstår jag att det finns en poäng i att utmana traditionella taxibilar, men med tanke på hur pass avreglerad den svenska taximarknaden är så ser jag ingen legitim anledning att gå runt systemet.

Att vi borde fundera på att ändra våra lagar för att explicit tillåta en del faktisk samåkning tror jag skulle vara bra. Men att kalla uberpop för samåkning är ett hån.
 
Skulle nog aldrig gå ihop med så lågt pris om det skulle vara helt ärligt och 100% korrekt uppsatt.
Även om jag använt UberPOP några gånger så tycker jag att det är skönt att det försvinner; vissa saker är ju bara direkt skadliga för branschen.
 
Att vi borde fundera på att ändra våra lagar för att explicit tillåta en del faktisk samåkning tror jag skulle vara bra. Men att kalla uberpop för samåkning är ett hån.
Lite off topic.
I Tyskland och i några andra europeiska länder finns det samåkningstjänst BlaBlaCar.
Mitfahrgelegenheit? BlaBlaCar! Europas größte Mitfahrzentrale | BlaBlaCar.de

Jag har använt detta en gång mellan Lübeck och Hamburg. Det kostade 5 EUR på en Audi A6. (för din information, tåg+buss kostade ca 11 EUR med 25% rabatt från ordinarie pris mellan Lübeck-Hamburg)
Bara jag och föraren (bilägaren) var på sträckan så det var mycket bra värde för 5 EUR.
Att föraren körde ca 240 km/timme på Autobahn gjorde inte upplevelsen sämre heller. :)
 
Last edited:
I vissa länder, där taximarknaden är hårt reglerad så förstår jag att det finns en poäng i att utmana traditionella taxibilar, men med tanke på hur pass avreglerad den svenska taximarknaden är så ser jag ingen legitim anledning att gå runt systemet.

Att vi borde fundera på att ändra våra lagar för att explicit tillåta en del faktisk samåkning tror jag skulle vara bra. Men att kalla uberpop för samåkning är ett hån.
Jag tycker krav på taxileg, taxiskyltar och taxameter är förlegat, även i Sverige. Tar man bort dessa tror jag vi får ökad tillgänglighet, bättre valfrihet och lägre priser - även om alla skatter betalas som de ska. Jag håller med om att Uber är ute på mycket hal is när de kallar Pop för samåkning, men jag tycker det är synd att det inte går att erbjuda en enklare taxitjänst till lägre priser där privatpersoner kan utnyttja sina egna bilar.
 
Tar man bort dessa tror jag vi får ökad tillgänglighet, bättre valfrihet och lägre priser
Med tanke på hur låg lön en taxiförare idag har och hur otroligt dåliga villkor det är i den branschen, med Fågelviksgruppen som sänke - är jag tveksam till att lägre priser är det som taxibranschen behöver. Snarare behöver det säkerställas att föraren får en större del av intäkterna.
 
Med tanke på hur låg lön en taxiförare idag har och hur otroligt dåliga villkor det är i den branschen, med Fågelviksgruppen som sänke - är jag tveksam till att lägre priser är det som taxibranschen behöver. Snarare behöver det säkerställas att föraren får en större del av intäkterna.
Knappast för att det är lite pengar in, utan för att det är mycket pengar ut.

Åkare betalar rätt saftiga avgifter till det bolag som de är anslutna till, i "legacy"-bolagens fall så hör det antagligen till en enorm kostnadsmassa, mycket manuella processer och att bolagen själva vill tjäna någonting på verksamheten i slutändan.

Tydligen tar Uber ut rätt saftigt också, en LUX-förare berättade att de tar ut någonstans (kommer inte ihåg exakt) 30-35% av LUX och någonstans 20-25% av Black. De har knappast samma kostnadsutmaning som de traditionella bolagen men de vill väl också tjäna pengar...

Nyttigt med konkurrens och priskrig, det driver utveckling och gör det bättre för konsumenten i slutändan. De som inte anpassar sig snabbt nog stryker med, natural selection, inget nytt. ;)
Ska inte vara konsumenten som ska behöva oroa sig för att föraren som kör har bra/dålig lön.
 
Toppen