Fast även om skattefrågan hade varit helt löst så är det fortfarande mer eller mindre svarttaxi.Jag tycker det är synd. Billigt och bra är min erfarenhet. Det hade varit bättre om Uber hade börjat samarbeta med myndigheter och förse t.ex. Skatteverket med uppgifter om utbetalningar för att visa att de ville bidra till en miljö med högre skattemoral.
Svarttaxi i bemärkelsen att föraren saknar taxileg och taxiskyltar, ja. Det tycker jag är bra att man utmanar. Svarttaxi i bemärkelsen svarta pengar, nej. Och jag tror det är där det största motståndet funnits.Fast även om skattefrågan hade varit helt löst så är det fortfarande mer eller mindre svarttaxi.
Sen att det var en bra och billig upplevelse är ju en annan sak.
I vissa länder, där taximarknaden är hårt reglerad så förstår jag att det finns en poäng i att utmana traditionella taxibilar, men med tanke på hur pass avreglerad den svenska taximarknaden är så ser jag ingen legitim anledning att gå runt systemet.Svarttaxi i bemärkelsen att föraren saknar taxileg och taxiskyltar, ja.
Lite off topic.Att vi borde fundera på att ändra våra lagar för att explicit tillåta en del faktisk samåkning tror jag skulle vara bra. Men att kalla uberpop för samåkning är ett hån.
Jag tycker krav på taxileg, taxiskyltar och taxameter är förlegat, även i Sverige. Tar man bort dessa tror jag vi får ökad tillgänglighet, bättre valfrihet och lägre priser - även om alla skatter betalas som de ska. Jag håller med om att Uber är ute på mycket hal is när de kallar Pop för samåkning, men jag tycker det är synd att det inte går att erbjuda en enklare taxitjänst till lägre priser där privatpersoner kan utnyttja sina egna bilar.I vissa länder, där taximarknaden är hårt reglerad så förstår jag att det finns en poäng i att utmana traditionella taxibilar, men med tanke på hur pass avreglerad den svenska taximarknaden är så ser jag ingen legitim anledning att gå runt systemet.
Att vi borde fundera på att ändra våra lagar för att explicit tillåta en del faktisk samåkning tror jag skulle vara bra. Men att kalla uberpop för samåkning är ett hån.
Med tanke på hur låg lön en taxiförare idag har och hur otroligt dåliga villkor det är i den branschen, med Fågelviksgruppen som sänke - är jag tveksam till att lägre priser är det som taxibranschen behöver. Snarare behöver det säkerställas att föraren får en större del av intäkterna.Tar man bort dessa tror jag vi får ökad tillgänglighet, bättre valfrihet och lägre priser
Knappast för att det är lite pengar in, utan för att det är mycket pengar ut.Med tanke på hur låg lön en taxiförare idag har och hur otroligt dåliga villkor det är i den branschen, med Fågelviksgruppen som sänke - är jag tveksam till att lägre priser är det som taxibranschen behöver. Snarare behöver det säkerställas att föraren får en större del av intäkterna.