Senaste nytt

Uber eller taxi i Hong Kong?

Vi bor i närheten av Flower Market, Mongkok Stadium och precis vid MRT Mongkok East/MOKO shopping center.

Det är ca 15-20 min med bil till Kowloon station där Airport Express går. Checkar givetvis in via appen, men vi behöver checka in bagage så det lär ju ta lite längre tid än vad det gör för dig @palmen utan bagage. :)

Tok rød taxi fra IC på Tsim Tsha Tsui (eller hvordan det skrives :p ) - kosta ~300SEK og var på ingen måte ubehagelig :) Bilene ser gammeldagse ut, men var åpenbart nye når du satt deg i bilen.

Vi bor i närheten av Flower Market, Mongkok Stadium och precis vid MRT Mongkok East/MOKO shopping center.

Det är ca 15-20 min med bil till Kowloon station där Airport Express går. Checkar givetvis in via appen, men vi behöver checka in bagage så det lär ju ta lite längre tid än vad det gör för dig @palmen utan bagage. :)
Om ni har 15-20 minuter med bil till Kowloon station så tycker jag det verkar som ett dumt alternativ att åka dit.

Tok rød taxi fra IC på Tsim Tsha Tsui (eller hvordan det skrives :p ) - kosta ~300SEK og var på ingen måte ubehagelig :) Bilene ser gammeldagse ut, men var åpenbart nye når du satt deg i bilen.
Inte för att det spelar någon roll, men det finns 2 InterContinental i TST, de ligger dock inom 500 meter från varandra så priset är säkert samma från båda ställena

Ta alltid taxi om du har bagage, är två, eller åker på udda tider. 250 HKD från TST och typ 350 HKD från Island inkl tullar etc.

Ett tag sedan jag använde Uber och de har haft problem med lagstiftningen i HKG. Vanliga röda taxi blåser dig i princip aldrig. Har bara en gång vid peak tram fått ett fast pris som var åt helvete - bad chauffören att get lost...

Tack för tipset ang Wifi, men hade tänkt köpa ett data-sim så att vi har tillgång till nät oavsett vart vi är. :)

Nu blir detta lite OT, men...
Vilken svensk operatör använder du? Tidigare har jag också köpt lokalt SIM-kort, men åtminstone Telia har nu tjänsten "Vecka Världen" som man kan aktivera och gäller i ett antal länder runt om i världen (inklusive Hong Kong, men inte mainland Kina, så tänk på det om ni skulle åka över till Shenzen). Det kostar 249 kr för en vecka och då ringer och SMSar man för samma pris som hemma, samt har 1 GB datatrafik inkluderat.
Antagligen går det att få ett lokalt SIM-kort lite billigare, men det är ganska skönt att inte behöva byta kort, och att dessutom kunna ta emot samtal och SMS på sitt vanliga nummer utan att behöva flytta kortet till en "reservtelefon" för det ändamålet.

Vet inte om andra svenska operatörer har motsvarande tjänster.

Jag åkte röd taxi från området vid Jordan till Kowloon station. Uber hade ganska dålig tillgänglighet på morgonen. Taxin kostade ungefär 50kr.
Sen går det smidigt med flygtåget och när du är framme går du ut genom högerdörr så är det på T2. Jag hade gjort så igen, om det blir fler besök i Hongkong.

Jag har alltid checkat in via appen och sen hämta boarding pass på flygplatsen, reser dock inte med bagage.
Det har inte varit några problem att komma dit vid 0700-0730 i alla fall.
Varför skulle det vara tight med tid om ni åkte vid 6? Det är nästan 3h innan avgång ni är på flygplatsen.

@David har säkert bra koll på var ni bor och det kan säkert löna sig med uber om man bor långt från Kowloon eller central station. Jag har dock alltid bott på HK Island eller vid vattnet på Kowloon sidan så för egen del har tåget varit billigast och smidigast.

Senast vi åkte åkte jag ut till flygplatsen med riktig dålig marginal (eftersom jag mådde dåligt), lämnade hotellet 07:40. Hade svintur och fick en taxi direkt när jag klev utanför dörren, han körde som Schumacher ner till Airport express, jag slänger mig på tåget som går 07:53. Framme vid 08:18, springer till check-in-disken är där 08:22 där de redan släckt ner och en sista kvinna som sitter kvar ropar till mig, vah ska du med SK kärran!? De ringer ett samtal och kollar om OK att jag får med bagage, får sen en utskällning om att inte komma så sent nästa gång och sen checkar de in väskan :) *Puh*

Toppen