Senaste nytt

Uber eller taxi i Hong Kong?

olo

Medlem
Airport Express är bra. Möjligtvis kan man ta taxi/uber därifrån.
Taxi betalas i Hongkong kontant eller med Octopus-kort, värt att tänka på.
MTR är oftast smidigaste sättet att ta sig runt på.
 

Agö

Medlem
Fantastiskt att man kan ha så olika upplevelser. De röda bilarna får mig att rysa. Fruktansvärt ofräscha.
 

Airbuspilot

Medlem
Tunnelbanan är faktiskt riktigt bra. Bra kartor, billigt rent och fräsch. Jobbigt bara om man ska upp för Sohos backar för att äta bäst till bra priser:) T banan är riktigt bra.
Mvh
 

Maja

Medlem
Vi kommer åka MTR för det mesta. Funderade mest hur vi skulle ta oss från flygplatsen. Kom fram till taxi då det vore både billigare och smidigare än Airport Express då vi är två vuxna + 1 barn. Ang. den åksjuka dottern så var reflektionen mest om de vanliga taxibilarna ofta motorbromsade så gissade jag mig till att det skulle upplevas som en ryckigare åktur = lättare illamående för dottern.

Spännande att ni har så olika upplevelser av de vanliga röda taxibilarna... Vi får väl se vad det blir. Tack för påminnelsen @olo ang. kontant/Octopuscard-betalning! Har växlat och Octopuscard tänkte jag fixa direkt på flygplatsen(?).
 

David

Medlem
Har själv inte haft några problem med de vanliga taxibilarna. Dvs varken motorbroms, sunkighet eller annat. Har åkt med dem vid de flesta transporter inom HK. Jag har det senaste åren använt Uber några gånger och det har funkat klockrent i princip varje gång men många gånger är det enklare, för mig, att bara fånga en taxi på gatan. Uberförarna kör, enligt min erfarenhet, mer "städat" gentemot taxichaufförerna som kan uppfattas "något hetsiga". Säkerhetsbälte har taxibilarna mycket riktigt väldigt sällan vad jag kan minnas. Reflekterar dock sällan över den punkten efter oräkneligt många taxiresor inom Kina där bälte alltid saknas. Med ett barn i bilen hade jag nog kanske tänkt annorlunda...

Airport Express tar jag i så gott som alltid, sedan i många fall shuttle alt taxi till hotellet. Det har varit någon gång när vi varit 4-5st med bagage som vi tagit en förbokad minivan direkt från flygplatsen/hotellet istället. Tänk på att vid ankomst till HKG kan ni stiga på tåget och betala/köpa Octopuscard vid destinationen istället för på flygplatsen ifall det skulle vara lång kö till diskarna där. Och att det finns In-Town-Check-In på vägen hem ifall ni köper biljetter till tåget (eller blippar Octopus card vid entré till incheckningsområdet vilket ger detsamma).

MTR har jag i princip bara brukat när det varit rush hour, eftersom taxi ändå är så billigt och mer flexibelt, men brukar funka bra. Star ferry mellan TST och Central eller Wan Chai är också smidigt speciellt om man befinner sig och skall till just de områdena. Här är innehav av Octopus card ovärderligt. Bara att välja färdsätt, blippa och kliva på.

PS. Diggar spårvagnarna också, men så är jag från Göteborg... ...och sa jag att de är dubbeldeckare... ...och även de funkar med Octopus card... ...och är mer charmiga än bekväma... ;-)
 

Maja

Medlem
@David Flyget hem går ju redan kl 9:10 så Airport Express på hemresan känns inte som ett alternativ om vi inte vill komma dit med andan i halsen, eller har du en annan erfarenhet?

Vi lär åka Star Ferry, spårvagnarna är givet och jag försöker övertala dottern ang. Peak Tram också för att inte glömma linbanan Ngong Ping 360. :)
 

David

Medlem
@David Flyget hem går ju redan kl 9:10 så Airport Express på hemresan känns inte som ett alternativ om vi inte vill komma dit med andan i halsen, eller har du en annan erfarenhet?

Vi lär åka Star Ferry, spårvagnarna är givet och jag försöker övertala dottern ang. Peak Tram också för att inte glömma linbanan Ngong Ping 360. :)
Vid de gångerna jag har haft morgonflygning har jag dagen innan flyttat ut till Marriott SkyCity vid flygplatsen.

Man skulle kunna tänka sig att man gör detta rätt tidigt på dagen och från hotellet tar shuttle till Tung Chung varifrån linbanan Ngong Ping 360 avgår. Man spenderar delar av dagen där, och kanske på Citygate outlets, och sedan efter en sväng tillbaka till hotellet, innan eller efter middag (beroende på ork), tar man shuttle till HKG T2 och kikar på någon IMAX 3D-film. På morgonen tar man shuttle till flygplatsen och kan således sova lite längre (alt stressa lite mindre) än man kunnat om man bott i stan.
 

palmen

Moderator
Airport Express fungerar utmärkt på morgonen ut till Flygplatsen, jag har tagit tåget 4 av 5 gånger senaste halvåret. Brukar åka strax innan 7 från Kowloon eller Central. Då är man vid incheckningen senast 07:30. Vill man ha extra tid kan man ju åka vid 06:30 istället. Lövhalka, fastfrusna växlar och liknande är ju knappast något som förekommer och tågen är väldigt punktliga.
Från flygplatsen har jag tagit tåget alla gånger, är man tre personer så tror jag priset var 190 hkd eller något liknande, det är bra med rabatt om man åker flera.

Vad det gäller taxi eller Uber så tar jag personligen alltid vanlig röd taxi, de är lättast att få tag på och helt ok även om förarna kanske inte skulle få ett svenskt körkort med tanke på hur de kör ibland. Uber har jag testat en gång och det var smidigt men betydligt dyrare än en röd taxi, utan att vara dyrt för den sakens skull.

Tunnelbanan nyttjas ofta, framförallt när man inte vill turista över vattnet med färjorna så är MTR väldigt smidigt.
 
Toppen