Senaste nytt

Uber.com - service kommer till Stockholm

Jag vidhåller att jag tror att UberPOP kommer blir "vit svarttaxi" till dess att taxibranschen stoppar det. Jag har själv inga moraliska betänkligheter kring att använda det, tvärtom ska jag försöka prova ikväll för att se hur det funkar! Just nu finns det tre bilar lediga i Stockholm C.

Jag får hålla med om att det verkar vara en variant av svarttaxi, vi får väl se om den överlever eller försvinner.

Och om det skall vara intressant för någon "vanlig" bilägare, så kan det ju knappast finnas krav på att man skall ha F-skattesedel och egen firma, vilket väl skulle innebära att det inte nödvändigtvis betalas några socialaavgifter mm.. Men exakt vad som krävs verkar ju inte framgå när man tittar på deras hemsida.

Jag gillar när företag utmanar vedertagna system med nya affärsmodeller (tidningen Metro, Bokus, Netflix och så vidare genom åren) men UberPop tycker jag är direkt osmart i Sverige. I ett land där vi inte minst i detta forum ibland ropar efter mer ordning och reda i taxisvängen och dessutom har starka fackföreningar på gott och ont har jag svårt att hur detta ska lyckas.

Om syftet är att väcka debatt och skaka om branschen har man ju redan lyckats med sina befintliga tjänster. Jag som potentiell kund hör till den trista massa som hellre betalar ett skäligt pris för en tjänst än ett underpris som inte går att göra en vettig affär av på legal väg.

Är skeptisk till att UberPOP kommer att fungera som en affärsidé men tror samtidigt (vilket kanske är motsägelsefullt) att påfundet kommer att öppna upp för liknande tjänster/siter - så som förmedlingstjänster/communityn för samåkning där överskottet går tillbaka till användarna.

Som andra har varit inne på finner jag det svårt att se att den som vill samåka hittar någon med bil och ansluten till UberPOP som just då ska åka samma sträcka och även vilja betala både Uber och chauffören för detta. Sådant löser nog på annat sätt, exempelvis mellan arbetskollegor.

Nja, vit svarttaxi låter inte helt främmande och jag är rädd att denna tjänst besudlar Ubers rykte.

Uber har nu smyglanserat UberPOP i Stockholm...

Intressant. Fattar dock inte vem som får för sig att gå igenom mödan det krävs för att köra det.

"Vilka är uberPOP-förarna?Alla uberPOP-förare intervjuas och genomgår utbildning innan de får tillgång till Ubers plattform. Förarna måste ha haft körkort i minst tre år. Samtliga förares brottsregister har kontrollerats av Uber."​

Prövade det i Berlin för några månader sedan i tron om att det var stadens motsvarighet till UberX. Tyckte chauffören var lite konstigt klädd och att bilen var lite väl risig (Golf IV), now it makes sense...

Åkte första gången igår. Från Gamla stan till hemmet. Chauffören var välklädd och bilen (svart mercedes) var ett par dagar gammal. En positiv upplevelse, helt klart!

• Gilla
Reactions: Gus
Är skeptisk till att UberPOP kommer att fungera som en affärsidé men tror samtidigt (vilket kanske är motsägelsefullt) att påfundet kommer att öppna upp för liknande tjänster/siter - så som förmedlingstjänster/communityn för samåkning där överskottet går tillbaka till användarna.

Saxat från: Ubers nya samåkningstjänst är här - Internetworld
"– I San Francisco är denna typ av samåkning nu så effektivt att det börjar ersätta ägandet av bilar. " Det är dock Uber själva som säger det.

Veckans Affärer har nov 2014 en debattartikel från Taxiförbundets komminikationschef. Apropå avsaknad av synlig taxameter hos Uber
Veckans Affrer - Taxifrbundet: "Uber bidrar inte med ngot nytt"
Utdrag
"Svenska Taxiförbundet har alltså inte någonting emot företaget Uber i sig, dess teknik eller eleganta bilar. Vår invändning mot Uber har bäring på de frågor som Svenska Taxiförbundet har arbetat för i mer än tio år och som syftar till att få en konkurrens på lika villkor.

Fiffel och fusk med skatter, avgifter och bidrag har länge plågat taxibranschen. Kunder har blivit skinnade, hotellpersonal hotad och staten lurad på skatteintäkter. Av det skälet har vi i arbetat intensivt för att bland annat få till stånd en lagstiftning om obligatorisk tömning och sparande av uppgifter ur taxametrar i redovisningscentraler. Det skulle ge Skatteverket och övriga myndigheter ett vasst verktyg för revision och kontroller av samtliga taxiföretag.

Förutsättningen är dock att samtliga fordon som används för persontransporter mot betalning har taxameter. En taxameter är nämligen inte bara en prisberäknare. Den är också ett kontrollinstrument för Skatteverket enligt skattelagstiftningen. Taxametern sparar uppgifter såsom totalt körda kilometer, betalda och obetalda, och vilken förare som har varit i tjänst."

Toppen