Senaste nytt

Uber.com - service kommer till Stockholm

De nya priserna gör att Uber är klart billigare än Taxi Stockholm på helgnätter och har jämförbara priser med Stockholm undantaget deras lägsta taxa som gäller vardagar 09-15.

Enkelt val för mig att därför välja Uber oftare!

Uber lanserar UberLUX enligt mail som jag fick idag. Hade också hört detta från en av chaufförerna för någon vecka sen. Om jag förstår det rätt kommer de "fina" bilarna ingå i UberLUX (Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass) medan resten förblir UberBlack (E-klass). Priserna för UberLUX nämns inte men för UberBlack sänks det:

* 50kr startavgift
* 9,5kr/min
* 11,8 kr/km
Sthlm-ARN 625kr

Återstår att se vad prisskillnaden kommer att bli.

Jag har redan tidigare haft telefonnummer till ett par S-klass/A8/BMW 7 serie förare och har då SMSat dom och bett dom komma till min adress för att sedan beställa via appen vilket jag nu slipper. Åkte en LUX resa ikväll och de nya priserna är:

* 50kr startavgift
* 9,6kr/min
* 13,5kr/km
Sthlm-ARN 750kr

Förutom bilarna så är tanken att de ska införa en ännu striktare kontroll av förarna för att de ska godkännas som LUX chaufförer. Tycker detta tar Uber till ännu en nivå, det har varit lite ojämn kvalitét på förare och service sista tiden.

Uber lanserar UberLUX enligt mail som jag fick idag. Hade också hört detta från en av chaufförerna för någon vecka sen. Om jag förstår det rätt kommer de "fina" bilarna ingå i UberLUX (Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass) medan resten förblir UberBlack (E-klass). Priserna för UberLUX nämns inte men för UberBlack sänks det:

* 50kr startavgift
* 9,5kr/min
* 11,8 kr/km
Sthlm-ARN 625kr

Återstår att se vad prisskillnaden kommer att bli.

Jag har redan tidigare haft telefonnummer till ett par S-klass/A8/BMW 7 serie förare och har då SMSat dom och bett dom komma till min adress för att sedan beställa via appen vilket jag nu slipper. Åkte en LUX resa ikväll och de nya priserna är:

Base Fare 100,00 kr
Distance 15,41 kr /km
Time 11,20 kr /min

Sthlm-ARN 750kr

Förutom bilarna så är tanken att de ska införa en ännu striktare kontroll av förarna för att de ska godkännas som LUX chaufförer. Tycker detta tar Uber till ännu en nivå, det har varit lite ojämn kvalitét på förare och service sista tiden.

Ett varningens ord, alternativt ett tips beroende på hur man ser det:

Ikväll på nyårsafton kör Uber med "surge pricing" i Stockholm. Det innebär att ordinarie prislista inte gäller, eftersom efterfrågan kommer att vars mycket hög. Istället varierar priserna och kan i princip leda till ett jämförpris på 3000 kr istället för 300.

Många är missnöjda med konceptet, som körs regelbundet i USA:

Customers Out in the Cold Balk at Uber Surge Pricing - NYTimes.com.

Fördelen är att tillgången blir högre, se här för Ubers förklaring: Uber Blog | UBER PÅ NYÅR

Last edited:
Ett varningens ord, alternativt ett tips beroende på hur man ser det:

Ikväll på nyårsafton kör Uber med "surge pricing" för första gången i Stockholm. Det innebär att ordinarie prislista inte gäller, eftersom efterfrågan kommer att vars mycket hög. Istället varierar priserna och kan i princip leda till ett jämförpris på 3000 kr istället för 300.

Många är missnöjda med konceptet, som körs regelbundet i USA:

Customers Out in the Cold Balk at Uber Surge Pricing - NYTimes.com.

Fördelen är att tillgången blir högre, se här för Ubers förklaring: Uber Blog | UBER PÅ NYÅR

Gott Nytt År Sverige önskar Uber!!

Skämt åsido. Det var ingen höjdarnyhet.

Vi har som sagt haft surge pricing i NYC ett tag nu och det är mycket irriterande. Huruvida antalet bilar i drift faktiskt ökar tvistar de lärde om. Men helt klart ökar möjligheten att få tag i en bil i och med att de allra flesta väljer andra alternativ de allra värsta tidpunkterna.

De har haft det en tid och oftast är det på helgnätterna priset drar iväg. . För några helger sedan när jag skulle boka var priset *1,75 vilket innebar att min resa från söder till Vasastan skulle bli omotiverat dyr. Väntade i 20 min och då var priserna normala igen.

Det är definitivt inte första gången - har råkat ut för det två gånger när jag skulle hem från julbord under december, vanliga veckodagar men säkert "fel tid" på kvällen. Blev till att plocka fram appen för "vanlig taxi" som ju helt plötsligt var runt halva priset... Däremot var det väldigt tydligt i appen att surge pricing var aktivt, så man kan inte påstå att man blev lurad, tycker jag. Tråkigt pris, men bra information!

Däremot var det väldigt tydligt i appen att surge pricing var aktivt, så man kan inte påstå att man blev lurad, tycker jag. Tråkigt pris, men bra information!

Ja vad man än tycker om systemet så är ju tydlig information om det högre priset det allra viktigaste. Den som påstår sig inte ha blivit informerad om det högre priset kanske bör skippa sista drinken eller helt enkelt spärra sig själv från att kunna godkänna saker som kostar pengar.

Toppen