Uber lanserar UberLUX enligt mail som jag fick idag. Hade också hört detta från en av chaufförerna för någon vecka sen. Om jag förstår det rätt kommer de "fina" bilarna ingå i UberLUX (Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass) medan resten förblir UberBlack (E-klass). Priserna för UberLUX nämns inte men för UberBlack sänks det:
* 50kr startavgift
* 9,5kr/min
* 11,8 kr/km
Sthlm-ARN 625kr
Återstår att se vad prisskillnaden kommer att bli.
Uber lanserar UberLUX enligt mail som jag fick idag. Hade också hört detta från en av chaufförerna för någon vecka sen. Om jag förstår det rätt kommer de "fina" bilarna ingå i UberLUX (Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass) medan resten förblir UberBlack (E-klass). Priserna för UberLUX nämns inte men för UberBlack sänks det:
* 50kr startavgift
* 9,5kr/min
* 11,8 kr/km
Sthlm-ARN 625kr
Återstår att se vad prisskillnaden kommer att bli.
Ett varningens ord, alternativt ett tips beroende på hur man ser det:
Ikväll på nyårsafton kör Uber med "surge pricing" för första gången i Stockholm. Det innebär att ordinarie prislista inte gäller, eftersom efterfrågan kommer att vars mycket hög. Istället varierar priserna och kan i princip leda till ett jämförpris på 3000 kr istället för 300.
Många är missnöjda med konceptet, som körs regelbundet i USA:
Customers Out in the Cold Balk at Uber Surge Pricing - NYTimes.com.
Fördelen är att tillgången blir högre, se här för Ubers förklaring: Uber Blog | UBER PÅ NYÅR
Däremot var det väldigt tydligt i appen att surge pricing var aktivt, så man kan inte påstå att man blev lurad, tycker jag. Tråkigt pris, men bra information!